Godkväll!
Som ganska nybliven husägare så har jag givetvis utvecklat en kunskapstörst med. Nu är min fråga som följer:

Om jag har problem med snedbelastning på faserna och hela tiden skjuter en och samma huvudsäkring, hur gör man då rent praktiskt för att fördela en eller flera laster till andra faser?

Och nej jag har inte för avsikt att leka "Mulle Meck lagar el" givetvis så ringer elektrikern om det skulle behövas.

/Peter

Börja med att kartlägga vilka saker som går på resp. Huvudsäkring. Det som är intressant är tvättmaskin diskmaskin torktumlare elradiatorer, kaffebryggare osv. Allt som på olika sätt värmer något. Lampor tv etc drar försumbart med ström.

Titta på apparaterna och registrera vilken märkeffekt (ex 2000 W, eller 2 kW).de har. Summera per fas.

Frågan är ställs så att det låter som om att du undrar hur man flyttar runt bland faserna, det är ”bara” att byta plats på två eller tre utgående grupper.

Men jag tror du egentligen undrar hur man kommer fram till vilka apparater som överbelastar huvudsäkringen.

I en gruppcentral av diezed-typ är det samma fas i varje vågrät rad, i en normcentral (dvärgbrytare/automatsäkring) är det normalt var tredje säkring på varje rad samma fas.

Börja med att skriva upp vilka apparater (som slutar att fungera) som används när huvudsäkringen går.
Skriv även upp vilka apparater som normalt används tillsammans, även när ingen huvudsäkring går.

Demmpa Demmpa skrev:
Frågan är ställs så att det låter som om att du undrar hur man flyttar runt bland faserna, det är ”bara” att byta plats på två eller tre utgående grupper.

Men jag tror du egentligen undrar hur man kommer fram till vilka apparater som överbelastar huvudsäkringen.

I en gruppcentral av diezed-typ är det samma fas i varje vågrät rad, i en normcentral (dvärgbrytare/automatsäkring) är det normalt var tredje säkring på varje rad samma fas.

Börja med att skriva upp vilka apparater (som slutar att fungera) som används när huvudsäkringen går.
Skriv även upp vilka apparater som normalt används tillsammans, även när ingen huvudsäkring går.
Du tolkade min fråga helt rätt. Hur man praktiskt flyttar en last från exempelvis fas 1 till fas 2.
Vilka laster som ligger var vet jag exakt. Huvudsäkringarna är i detta fall extremt snedbelastade.

Vilken typ av central har du? Smältsäkringar eller automatsäkringar?

D Daniel 109 skrev:
Vilken typ av central har du? Smältsäkringar eller automatsäkringar?
Smältsäkringar vid elmätaren (det är en av dessa som går i tid och otid), kopplat till central med smältsäkringar och från denna en undercentral med dvärgar.

I smältsäkringscentralen ligger faserna på var sin rad. Så om man byterplats på lasterna mellan raderna är det inga stora ingrepp. I dvärgbrytarcentraler är det normalt var tredje säkring på samma fas.

• Gilla
hackatall
  • Laddar…
W Wolfpack1988 skrev:
Du tolkade min fråga helt rätt. Hur man praktiskt flyttar en last från exempelvis fas 1 till fas 2.
Vilka laster som ligger var vet jag exakt. Huvudsäkringarna är i detta fall extremt snedbelastade.
Du kopplar om i elcentralen. Men jag förstår nog inte frågan, dvs vad du undrar över. Det kräver ju (förutom behörighet) lite erfarenhet för att rota i en elcentral speciellt om det finns en JFB eller två. Är det en gammal diazedcentral som inte varit rörd på många år får du räkna med lite allmänt underhåll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.