Kommunen där vi har sommarhus har skickat ut information om att man tänker inspektera enskilda avlopp. Man avser att fakturera 1200 kr/timme och att inspektionen tar från 5 timmar och uppåt. Sura pengar men det jag vill göra är då att förbereda inspektionen så bra som möjligt så att det ska gå så smidigt och snabbt för att inte spendera tid i onödan. Dessutom vill jag göra vad jag kan för att minimera risken att avloppet döms ut. Vill därför gärna ha tips på åtgärder man borde göra innan och under inspektionen. Speciellt intresserad är jag att höra om någon varit men om att Ert avlopp inspekterats och vad man isf lagt märke till och ev anmärkningar man vanligtvis ger.
Det allra bästa är väl om du har kunskap om ditt avlopp, var det fysiskt ligger (dolt under marken), hur det fungerar del för del, om du har observerat problem eller inte. Och att du har hela dokumentationen av det i en pärm som du kan visa upp från kommunen, allt från avloppstillståndet, till dokumentationen från dess anläggandet, till skötselinstruktioner och en "dagbok" där du listat alla skötsel- och tillsynsåtgärder med datum i ordning.
Ja du hör... Få har kunskap om sitt enskilda avlopp på denna nivå även om lagen faktiskt kräver det av verksamhetsutövaren. Men en pärm kan du ju sammanställa. Begär ut alla papper kring avloppet från kommunen redan idag så att du har dem och vet minst lika mycket som kommunen om avloppet och avloppstillståndet.
Sen kan du ju snygga till avloppet lite före inspektionen. T ex rengöra det med högtrycken, och håva upp eventuellt flytslam ut trekammarbrunnen från sista kammaren och fördelningsbrunnen (om du har infiltration eller markbädd). Finns det vatten i spridarrörens luftningsrör (återigen vid infiltration eller markbädd) så tyder det på problem. Testa att lösa problemet med att högtrycksspola spridarrören så att spridarhålen öppnas. Se till att vatten inte står i spridarrören vid inspektionen.
Ja du hör... Få har kunskap om sitt enskilda avlopp på denna nivå även om lagen faktiskt kräver det av verksamhetsutövaren. Men en pärm kan du ju sammanställa. Begär ut alla papper kring avloppet från kommunen redan idag så att du har dem och vet minst lika mycket som kommunen om avloppet och avloppstillståndet.
Sen kan du ju snygga till avloppet lite före inspektionen. T ex rengöra det med högtrycken, och håva upp eventuellt flytslam ut trekammarbrunnen från sista kammaren och fördelningsbrunnen (om du har infiltration eller markbädd). Finns det vatten i spridarrörens luftningsrör (återigen vid infiltration eller markbädd) så tyder det på problem. Testa att lösa problemet med att högtrycksspola spridarrören så att spridarhålen öppnas. Se till att vatten inte står i spridarrören vid inspektionen.
Utöver infon du redan fick kan jag tyvärr tillägga att det inte är möjligt att påverka fakturan. Tiden är fastlagd och omfattar mer än endast besöket som oftast inte tar mer än 30 minuter.
Men att städa anläggningen är mycket bra att göra regelbundet. Det händer att anläggningar blir underkänt endast pga bristande underhåll.
Men att städa anläggningen är mycket bra att göra regelbundet. Det händer att anläggningar blir underkänt endast pga bristande underhåll.
Man har meddelat att besöket tar 3 timmarJ J Vos skrev:Utöver infon du redan fick kan jag tyvärr tillägga att det inte är möjligt att påverka fakturan. Tiden är fastlagd och omfattar mer än endast besöket som oftast inte tar mer än 30 minuter.
Tack för vettiga råd. Har du några idéer om hur man kollar luftningsrören och törs man köra med högtryckstvätt i rören?Claes Sörmland skrev:
Det allra bästa är väl om du har kunskap om ditt avlopp, var det fysiskt ligger (dolt under marken), hur det fungerar del för del, om du har observerat problem eller inte. Och att du har hela dokumentationen av det i en pärm som du kan visa upp från kommunen, allt från avloppstillståndet, till dokumentationen från dess anläggandet, till skötselinstruktioner och en "dagbok" där du listat alla skötsel- och tillsynsåtgärder med datum i ordning.
Det är bara att öppna de luftade locken på luftningsrören och så ser du rakt ned till spridarledningens slut, alltså deras lägsta punkt. Där ska inte stå vatten. Står det vatten där är din infiltration igensatt.B Bokskogsbacken skrev:
I bästa fall är spridarrörens små hål igensatta, de går att rensa med högtrycken - bara att köra ned en avloppsrensningsslang som du kopplar till högtrycken och gå fram och tillbaka en evig tid. I värsta fall är spridarlagret igensatt, då är det värre om infiltrationen behöver läggas om.
Så här:
Oj, det vore intressant att få veta vad ni ska sysselsätta er med under denna tiden 🙃. Jag har en avloppsanläggning till 125 pe och det tar bara en halv timme att inspektera. De fakturerar 8 timmar. Inte ska man stå och stirra på skiten i 3 timmar? Kanske din kommun för in en kamera i infiltrationen?B Bokskogsbacken skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 891 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 891 inlägg
Samma sak i vår kommun. De tar betalt för fyra timmar á 1210:- i samband med inventering. Förberedelser inför besöket, själva besöket (om det behövs) och efterarbete anges som orsak.
Själv visste jag att min då (2019) 59 år gamla anläggning inte uppfyllde kraven så jag skickade in en ansökan om att inrätta en ny anläggning och slapp då betala för någon inventering.
Sedan kostade det närmare 7000:- att få ett tillstånd, idag kostar det 8500:- men det är ju en annan sak.
Själv visste jag att min då (2019) 59 år gamla anläggning inte uppfyllde kraven så jag skickade in en ansökan om att inrätta en ny anläggning och slapp då betala för någon inventering.
Sedan kostade det närmare 7000:- att få ett tillstånd, idag kostar det 8500:- men det är ju en annan sak.
Klicka här för att svara