Hej.

Jag har goda vänner med ett större radhus. Tre våningar, varav nedersta är en källare helt eller mestadels under mark.

De har bara självdrag idag och det behöver förbättras. Unken lukt när man är där, och även tendenser till mögel även om det är svårt att peka på exakt var den lukten kommer från.

Med stigande kostnad och även effektivitet i luftombytet ser jag:
1. Fler passiva till. och frånluftsventiler
2. Som ovan kompletterat med paxfläktar
3. Små FTX-fläktar, såna där vändbara som man sätter i befintliga ventiler. Ju fler desto bättre
4. Nåt aggregat på vinden. Enkelt med rördragning till våning 2, oklart hur krångligt det skulle bli till våning 1 och framför allt källaren där behovet är som störst.

Detta scenario kan knappast vara unikt. Jag som helst ägnar mig åt nybygge suckar mest men inser att det även finns gamla hus som behöver förbättras ibland ;-)

Å så det här med mögel. Om det på riktigt är mögel i någon del av huset behöver det så klart åtgärdas, men ur fastställer man det? Mögelhund eller finns det teknisk apparatur?

BirgitS
1. Det fortsätter att vara självdrag som fungerar uruselt så fort det inte är uppvärmningssäsong.
2. Mycket vanligt
3. Nödlösning
4. Förekommer men inte så vanligt i hus med mer än 1,5 plan eftersom det blir besvärlig rördragning.

Steg 1 när det gäller mögel är att se till att förbättra ventilationen så att möglet inte längre trivs. Därefter kan man se om det fortfarande finns någon mögeldoft.

• Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.