914 läst ·
12 svar
914 läst
12 svar
Hur förankra pollare i gräsmatta?
Jag har tänkt sätta ett antal 80 cm höga pollare i min gräsmatta. Hur förankrar jag dem bäst? Finns det någon ”pollarsten” som man kan gräva ner och skruva fast dem i och sen täcka över med gräs. Det är ju riktigt fult med pollare som lutar. Jag vill att de ska sitta ordentligt eftersom jag har barn som kan tänkas sparka boll ibland.
Det här är det närmsta jag hittar: https://www.bauhaus.se/stolpelement...GWSxHPISnLuvMMaApmqEALw_wcB#go-to-description
Det här är det närmsta jag hittar: https://www.bauhaus.se/stolpelement...GWSxHPISnLuvMMaApmqEALw_wcB#go-to-description
Just gulslang skulle jag säga är överdrivet för en normal pollare. 20 mm flexslang, eller hellre 20 mm VP-rör, inbyggt i fundamentet funkar fint.
Jag göt ett fundament till en lyktstolpe i fjol, där använde jag två färdiga 90-gradersböjar för 32 mm VP-rör som jag hade liggande.
Kolla på hur pollaren ser ut under och hur mycket marginal som finns för att komma upp med rör.
Jag göt ett fundament till en lyktstolpe i fjol, där använde jag två färdiga 90-gradersböjar för 32 mm VP-rör som jag hade liggande.
Kolla på hur pollaren ser ut under och hur mycket marginal som finns för att komma upp med rör.
Själv har jag föreslagit att dra en gulslang i plinten eftersom jag gjort så själv vid tillfälle, nu när jag läser trådstarten en gång till ser jag ju att det handlar om flera pollare och jag håller med om att två gulslangar i var plint kan vara lite överdrivet och svårt att få plats med kanske.tommib skrev:
Att bara dra 20mm flexslang tänker jag försvårar framtida kabeldragning, men gjuter man in slang med kabel i går det säkert bra
Nu är timmen sen och gubben är trött och arbetsskadad.... Men som gammal hamnarbetare blev jag tvungen att googla vad tusan du menade 😂J johanlund77 skrev:
Att begreppet pollare även innefattade sådana små stolpar i trädgården med ljus på hade jag ingen aning om.
Ja, 20 mm är kanske klent men det 32 mm rörböjar jag använde får man lätt igenom även 5G6. I de flesta fall har man nog inte så grov kabel. Fördelen med färdiga böjar, alt rör man böjer själv, är att de har större innerdiameter än motsvarande slang.F fribygg skrev:Själv har jag föreslagit att dra en gulslang i plinten eftersom jag gjort så själv vid tillfälle, nu när jag läser trådstarten en gång till ser jag ju att det handlar om flera pollare och jag håller med om att två gulslangar i var plint kan vara lite överdrivet och svårt att få plats med kanske.
Att bara dra 20mm flexslang tänker jag försvårar framtida kabeldragning, men gjuter man in slang med kabel i går det säkert bra
Är det ett sånt här rör du menar att jag bör gjuta in i varje plint? Och att jag sedan kan fästa gulslang mot? https://www.bauhaus.se/rorboj-pm-fl...CMDPNM6I85WUFxoC0tsQAvD_BwE#go-to-descriptiontommib skrev:
Ja, 20 mm är kanske klent men det 32 mm rörböjar jag använde får man lätt igenom även 5G6. I de flesta fall har man nog inte så grov kabel. Fördelen med färdiga böjar, alt rör man böjer själv, är att de har större innerdiameter än motsvarande slang. Menar du
tommib skrev:
Jag tänkte gjuta 60 cm djupa plintar i papprör. Hur gör jag med plaströret när jag gjuter? Tar hål i pappröret vid sidan och låter plaströret sticka ut?
Behövs det förresten 60 cm djupa plintar för lätta pollare? Tänkte dra ner plinten till frostfritt men det kanske är overkill?
Redigerat:
Bästa svaret
JaJ johanlund77 skrev:
Ja. Sticka upp också. Ev behöver du förlänga uppåt, det beror på vilket djup du vill ansluta gulslangen på.J johanlund77 skrev:
Det är overkill men de lär ju stå rakt. Tror jag göt ner till 40 cm med min lyktstolpe men då gjorde jag ett kvadratiskt fundament, typ 40x40 cm med en uppstickande del i mitten där rören satt.J johanlund77 skrev:
Stort tack!tommib skrev:
Ja
Ja. Sticka upp också. Ev behöver du förlänga uppåt, det beror på vilket djup du vill ansluta gulslangen på.
Det är overkill men de lär ju stå rakt. Tror jag göt ner till 40 cm med min lyktstolpe men då gjorde jag ett kvadratiskt fundament, typ 40x40 cm med en uppstickande del i mitten där rören satt.
Klicka här för att svara