Ok, det här är en stretch men postar här eftersom det rör metall och jag tänker mig att problemet även kan uppstå vid byggnationer.
Min dotter har en moped som inte har några stödpinnar för passageraren och jag försöker nu montera ett par stödpinnar som jag köpt på nätet. Jag har använt ett par befintliga bulthål i chassit (se bild). Problemet är att när passageraren använder dem så börjar de snurra ganska snabbt eftersom de bara sitter fast med varsin bult och trycket från passagerarens fötter skapar en hävstångseffekt. Det spelar ingen roll hur hårt jag drar åt bulten. Hur lösa detta på ett bra sätt?
Det enda jag (som inte har någon svets) har kommit på är att ta en trästäng mellan pinnarna och mejsla ut ett hål i varje ände av träet som låser varje pinne. Men det känns ju så B! Annat förslag?
Min dotter har en moped som inte har några stödpinnar för passageraren och jag försöker nu montera ett par stödpinnar som jag köpt på nätet. Jag har använt ett par befintliga bulthål i chassit (se bild). Problemet är att när passageraren använder dem så börjar de snurra ganska snabbt eftersom de bara sitter fast med varsin bult och trycket från passagerarens fötter skapar en hävstångseffekt. Det spelar ingen roll hur hårt jag drar åt bulten. Hur lösa detta på ett bra sätt?
Det enda jag (som inte har någon svets) har kommit på är att ta en trästäng mellan pinnarna och mejsla ut ett hål i varje ände av träet som låser varje pinne. Men det känns ju så B! Annat förslag?
Bra förslag. Men skulle nog helst inte vilja använda det mot plastbotten som är ”knottrig” och lär bli ful om det inte håller. Men kanske köpa en aluminiumstång och sätta mellan pinnarna, borra hål för bultarna i stången och sen försöka limma stödpinnarna mot aluminiumstången med Loctite?F fribygg skrev:
Jag tänkte Loctite som i vanligt superlim, men fattar nu att det finns Loctite som särskilt gänglås! Problemet jag har med det är att bultarna faktiskt kan behöva öppnas vid reparation och det verkar rätt knepigt om man har låst muttern och behöver värme upp den till 300 grader när den omgärdas av plast.Farstatjej90 skrev:
Min tanke var att sätta en aluminiumstång mellan båda pinnarna och limma fast stöden mot stången med ”superlim” (vilken typ? Extremfix? Någon Loctite-produkt?)
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Behövs det verkligen stödpinnar?J johanlund77 skrev:
Om det inte finns som originaltillbehör kan det finnas någon orsak.
Klarar de befintliga hålen belastningen? Jag tänker inte bara på att pinnarna sitter som tänkt. Men vad händer när någon står på pinnarna under färd. Kommer något de är fästa i skadas?J johanlund77 skrev:
Och Observera att om du sätter ihop dom där med en stång men inte använder gänglås för att fästa i fordonet kommer det ändå vibrera loss men nu har du en ful stång som också är lös. Glöm det här du snöat in på med hävstång.
Det behövs egentligen inte stödpinnar. Tanken är att passageraren ska använda den lilla ”räfflade” ytan längst bak på plastbotten (syns på bilden). Problemet med det är att passagerare som åker mer än 10 min får kramp i foten eftersom ytan är så liten.O skrev:
Jag tror inte att det är en bra idé att stå på pinnarna och det är heller inte tanken. Här måste såklart dottern förinformera passagerare. Det är en M6-bult som sitter i några gängor jag inte kan se, men de är knappast avsedda för någon egentlig vikt.
Jo, Loctite 270 fungerar så https://www.swedol.se/loctite-270-g...KKykYPRrX29gtLLC5ThEJGph25y4zRi4ovGRV8bPMJOLwFarstatjej90 skrev:
Men det kanske räcker med Loctite 243?
Enig. Men det blir inte alltid som man tänkt.J johanlund77 skrev:
Lycka till.J johanlund77 skrev:
Även om dottern är så klok räcker det med en passagerare som inte fattar. Eller som "bara måste" testa...
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 837 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 837 inlägg
Det kommer inte lösas med någon Loctite, friktionen mellan plasten och metallen kommer vara för liten. Skippa dom där pinnarna och sätt ett stålrör tvärs över bara, runt eller fyrkantrör.
Den tanken slog mig innan jag hittade pinnarna. Kanske är det bäst…B breakman skrev:
Men då gäller det ju att röret hålla på plats av bultarna.