Tänkte använda mest VP-rör för att dra elen i. Frågan är vad av följande som är bäst i förhållande till hur mycket arbete man får lägga ner:

1. Dra rör utmed glesen i taket och sedan koppla en 90-böj vid hörnet mot väggen där röret ska gå ner.

2. Borra rör genom bjälklaget (kommer mestadels gå tvärs bjälklaget) och på så vis få mer plats till en betydligt öppnare böj som görs med böjfjäder.

3. Andra trix eller förslag som gör en elekriker glad när det är dags att dra FK:n...?

Undvik färdiga böjar, så "lata" böjar som möjligt gör det lättare att dra tråd. Men mest glad blir nog elektrikern och kunden om man använder färdigdragen slang. Samma matr. kostnad och halva arbetstiden

Givetvis är färdigdraget bättre men om man nu envisas med rör funkar då färdiga 90-böjar eller är det bara skit.

Färdiga 90-böjar hoppas jag verkligen att det inte finns. ;)

Varför envisas du med att dra rör då?

//Patrik

Inte bara rör för el som ska förläggas. Kommer även att bli en del för nätverk, hifi, m.m.

Ok, om vi säger slang istället. Frågan kvarstår i princip. En böj från tak till vägg kommer att få ungefär samma radie oavsett om man använder rör eller slang. Är det helt ok med slang från gles över till vägg.

Ja, det är okej. Både med slang och rör. Huvudsaken är att böjen inte är för skarp.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Färdiga 90-böjar hoppas jag verkligen att det inte finns. ;)

Varför envisas du med att dra rör då?

//Patrik
90 graders böjar finns och dom funkar utmärkt om man måste. Långa böjar med fjäder är ju att föredra men dom färdiga 90 gradarna är mycket mjukar än om man ska böja själv där det är tight.

Efter två färdiga 90 gradare börjar det gå trögt långa böjar märks nästan inte, det gäller både slang och rör.

Ett till allternativ är ju att köra rör och 2st skarvhylsor med slang över nock om nu promt vill ha rör.d^_^b

Bra tips där!

Vad är bäst av följande val:
1. Raka dragningar utmed vägg och glespanel med max två 90-böjar och kopplingsdosor emellan om ytterligare dragning behövs.
ELLER
2. Att gena över bjälklaget för att minska på längd, antal böjar och kopplingsdosor.

Dra den kortaste vägen.

//Patrik

Gör en svanhalsböj tycker jag

Man drar den kortaste/enklaste vägen, ingen orsak att "överarbeta"

Jag förstår på Fnularn och spinout att detta är ett känsligt ämne. Ursäkta om jag trampar på Era ömma tår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.