Bor i ett 1-plans hus som värms med direkt-el och pelletskamin och har lite svårt att bestämma mig hur jag ska göra för att kunna värma hela huset med kaminen. Ena alternativet är att köpa till vattenmantel, radiatorer med m.m. Men det kommer nog inte gå under 15000kr. Andra alternativet som jag funderat på är att dra spirorör och flytta varm luft från ovanför kaminen till dom rum som behövs(3 st) med tilluftsventiler i taket. Sistnämnda är ju både betydligt billigare och enklare. Men det har jag ingen aning om hur bra det kommer fungera. Vad finns det för nackdelar med det mer än risk för kallras vid fönstrena?? Skulle det bli stor skillnad på golvtemperaturen t.ex?

luften i spiror rören kallnar o efekten blir liten. (desutom upplevs luft som rörsig som kall, så den moste vara väldigt varm för att det ska kännas behagligt)
ofta är det bättre att flytta kall luft från de kalla rummen & spruta in det i det varma rumet, då bildas ett undertryck & varma luften tar vägen genom dörrar m.m. till de kalla rummena

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.