Hej allihoppa,
jag äger en bostadsrätt som är byggt ungefär 50 talet. I alla rum har vi el från taket för att installera lampor.
Just nu är det så att alla sladdar komma ut från taket genom en ungefär 2 cm lång metal pipa som ni kan ser på bilden. Jag tycker det är fruktansvärt ful och vill göra nåt åt det. Men alla utanpåliggande takdosor som den här (https://www.bauhaus.se/lamputtag-schneider-2-pol-jordat-med-krok-utanpaliggande) visar en hjöd från ungefär 17 mm så dom kommer inte funkar här. Har nån renoverat nåt så tidigare och tipps?
Ber om ursäkt om jag låter konstigt, inflyttad från tyskland några år sen.
Tack i förväg,
Stefan
jag äger en bostadsrätt som är byggt ungefär 50 talet. I alla rum har vi el från taket för att installera lampor.
Just nu är det så att alla sladdar komma ut från taket genom en ungefär 2 cm lång metal pipa som ni kan ser på bilden. Jag tycker det är fruktansvärt ful och vill göra nåt åt det. Men alla utanpåliggande takdosor som den här (https://www.bauhaus.se/lamputtag-schneider-2-pol-jordat-med-krok-utanpaliggande) visar en hjöd från ungefär 17 mm så dom kommer inte funkar här. Har nån renoverat nåt så tidigare och tipps?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ber om ursäkt om jag låter konstigt, inflyttad från tyskland några år sen.
Tack i förväg,
Stefan
Ursäkta men läste du även min text? :O
Jo men din är för vägg, motsvarande tak uttag är ju inte tillräcklig höjd (17.5mm mot 20mm som skrivit)
Undrar om det finns en annan lösning än att slå bort den där metal pipan.
Undrar om det finns en annan lösning än att slå bort den där metal pipan.
Man kanske kan sätta en liten träskiva över röret och sen uttaget på den så man bygger ner lite extra?
Slå bort metallpipan blir nog svårt. Och ska man kapa den måste man skydda kablarna på något sätt t ex genom att föra in ett lite mindre metallrör i det andra under tiden.
Slå bort metallpipan blir nog svårt. Och ska man kapa den måste man skydda kablarna på något sätt t ex genom att föra in ett lite mindre metallrör i det andra under tiden.
Traditionellt använder man någon form av armaturkåpa, men det förutsätter att det finns en krok bredvid rörutsläppet.
Ett alternativ är att du sätter upp en utanpåliggande kopplingsdosa, och gör hål i botten på den för att passa rörutsläppet.
Ett alternativ är att du sätter upp en utanpåliggande kopplingsdosa, och gör hål i botten på den för att passa rörutsläppet.
Nja, stfnsbrt länkade till ett takuttag som både kan sättas direkt på ett slätt tak med kabelingång från sidan, eller sättas över ett rörutlopp, eller monteras på takdosa.E etompau skrev:
Ett riktigt universaluttag mao, men bygger dock nästan 2cm på höjden, jämfört med de nästan helt platta doslocken med krok och uttag. Så har man takdosa föredras det ofta ett slätt.
Men som svar på själva frågan?
Sitter rören fast i taket? Går inte att rubba med milt våld?
I så fall kan man backa ledarna lite ifrån dosan innan (med strömmen av naturligtvis), bara så att ändarna kommer ett par cm in i röret.
Sen såga av röret, så det kanske slutar ett par mm över takytan.
Med en Fein, Bosch PMF180 eller annan multiverktyg med ett metallblad går det ganska lätt och smidigt.
Sen kan du sätta de uttagen du länkade till.
Snyggare och bättre än så går det inte att göra utan ohemult mycket arbete.
Jup, kroken var där, blivit antagligen förstört från tidigare ägare, man ser fortfarande resten av den sticka ut från taket. Bra ide med mindre metallrör, ska titta i nästa byggvaruhus om de har en bit av mindre storlek.
Tack för alla svar! Då har jag en plan. Ska kolla efter rätt ror storlek för att skydda sladden och skaffa en multiverktyg för att tar bort rören och sen installera tak dosa. Multiverktyg var på önske listan redan länge ändå.
Är det verkligen ett pansarrör det där? Testa ta en avbitare och nyp lite. Isåfall kan du bara klippa bort det bit efter bit tills du blir nöjd.
Klicka här för att svara