4 944 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Hur fixar man fönsterram som börjat lossna?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Kommer du åt att jobba på utsidan i vettig arbetshöjd?J janerik12 skrev:Det är vad jag tror också. Träet känns mjukt på långsidan där kortsidan har sjunkit ner.
Jag har svängt runt fönstret flera gånger men ser bara skruvar som sitter på varje sida av karmen.
Beslaget liknar denna. Skall man bända ut beslaget från fönstersidan så att den lilla "ploppen" som sticker in i fönstret kommer ut?
Bågen lossas mycket riktigt genom att beslagets plupp dras ut från bågen. Pluppen säkras säkert med någon säkring som går att se från sidan när fönstret är vidöppet.
Det är utan vidare ett jobb för två personer, att göra det ensam är nog inte att rekommendera.
Det ser ut som du har 3-glas. I så fall väger glaset 30 kg per m², sen tillkommer trät.
Kan du ta en bild på hur det ser ut där beslaget sitter fast i bågen?
@Stefan Bengtsson fönstret är på ovanvåningen (1.5 plans hus) så att göra något från utsidan kräver någon form av ställning.
Det är 2-glas och jag håller med att vi behöver vara 2 personer.
Efter att man dragit ut stiften på sidorna av bågen skall man lossa de 2 sakerna som glider upp och ner längst karmen?
Ringde till ett fönster fòretag som sa att man bör ta ut glaskassetten innan man lyfter av bågen för att det är för tungt annars.
Det är 2-glas och jag håller med att vi behöver vara 2 personer.
Efter att man dragit ut stiften på sidorna av bågen skall man lossa de 2 sakerna som glider upp och ner längst karmen?
Ringde till ett fönster fòretag som sa att man bör ta ut glaskassetten innan man lyfter av bågen för att det är för tungt annars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bästa svaret
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Det som ser ut som en hårnål på första bilden i ditt förra inlägg är säkringen. Dra ur den så kan beslagets plupp dras ur bågen. När beslagens pluppar är urdragna ur bågen, så lutar man bågen åt ena sidan (det hållet som fönstret inte vrids åt till vardags alltså) så att glidarna kommer ur sina spår.
Inte kul att göra det jobbet från insidan.
. Jag rekommenderar verkligen att man är 2 personer som står på utsidan på varsin sida om fönstret, och har bra arbetshöjd.
Inte kul att göra det jobbet från insidan.
Klicka här för att svara