Hej!

Fogarna mellan klinkers i mitt badrum, speciellt i duschhörnan, är väldigt slitna och missfärgade. Jag har provat alla möjliga rengöringsmedel och teknik för att få dem rent, men hjälper ej. På enstaka ställen är fogarna dessutom nedslitna, dvs. det skulle behövas fyllas på med fogmassa.

Vad bör jag göra? Ska jag slipa ner fogarna i hela badrummet och sen bara lägga på ny fogmassa? Hur mycket måste jag i så fall slipa ner fogarna?

Klinkergolv med slitna och missfärgade fogar i ett badrum, särskilt i duschhörnan, med fokus på önskemål om renovering och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarta golvklinkers med slitna och missfärgade fogar i ett badrum, speciellt synligt i duschhörnan.
Skapa konto
Slitna och missfärgade fogar mellan mörka klinkerplattor i ett badrum, med fläckar och tecken på nedslitning.
Skapa konto
Slitna och missfärgade fogar mellan mörka badrumsklinkers, speciellt i duschhörnan, med tecken på nedslitning och behov av påfyllning.
Skapa konto
Svart badrumsgolv med kvadratiska klinkers; fogarna är slitna och missfärgade, särskilt i hörnet där duschens glasvägg syns.
Skapa konto

T tromba_sailor skrev:
Jag har provat alla möjliga rengöringsmedel
Även maskindiskmedel och/eller klorin?
Man lägger på det och låter det verka en (tillräckligt lång) stund

Man "fyller inte på fogmassa". Det håller inte. Först tar man bort den gamla sedan lägger man i ny fog. Kolla på YouTube hur man gör. Det är inget svårt. Men det tar en stund.

Bra verktyg underlättar. Det mesta (inkl fog) finns på Biltema till vettiga priser. Och med kvalitet som håller till detta jobbet, minst... Inte bäst, men tillräckligt bra.

Frågan är nog om du inte skall skippa mer rengöring och satsa på att foga om direkt. Det blir garanterat bäst resultat.

O O skrev:
Även maskindiskmedel och/eller klorin?
Man lägger på det och låter det verka en (tillräckligt lång) stund

Man "fyller inte på fogmassa". Det håller inte. Först tar man bort den gamla sedan lägger man i ny fog. Kolla på YouTube hur man gör. Det är inget svårt. Men det tar en stund.

Bra verktyg underlättar. Det mesta (inkl fog) finns på Biltema till vettiga priser. Och med kvalitet som håller till detta jobbet, minst... Inte bäst, men tillräckligt bra.

Frågan är nog om du inte skall skippa mer rengöring och satsa på att foga om direkt. Det blir garanterat bäst resultat.
Ah, förlåt menade så klart ta bort den gamla och sedan lägga ny fog. Yes, har sett en del hel klipp på Youtube. Men hur mycket av den gamla fogen skulle du ta bort? Skrapa bort allting, eller räcker det med att bara ta en liten bit? Verkar vara lite olika där om man kollar Youtube.

Ju mer man får bort ju bättre. Så helst allt. Då blir det som nytt igen.

Lika bra att lägga ordentligt med tid på underarbetet så det blir ordentligt gjort. Man vill ju inte göra om jobbet alltför snart.

testa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.