Hej!
Fogarna mellan klinkers i mitt badrum, speciellt i duschhörnan, är väldigt slitna och missfärgade. Jag har provat alla möjliga rengöringsmedel och teknik för att få dem rent, men hjälper ej. På enstaka ställen är fogarna dessutom nedslitna, dvs. det skulle behövas fyllas på med fogmassa.
Vad bör jag göra? Ska jag slipa ner fogarna i hela badrummet och sen bara lägga på ny fogmassa? Hur mycket måste jag i så fall slipa ner fogarna?
Fogarna mellan klinkers i mitt badrum, speciellt i duschhörnan, är väldigt slitna och missfärgade. Jag har provat alla möjliga rengöringsmedel och teknik för att få dem rent, men hjälper ej. På enstaka ställen är fogarna dessutom nedslitna, dvs. det skulle behövas fyllas på med fogmassa.
Vad bör jag göra? Ska jag slipa ner fogarna i hela badrummet och sen bara lägga på ny fogmassa? Hur mycket måste jag i så fall slipa ner fogarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Även maskindiskmedel och/eller klorin?T tromba_sailor skrev:
Man lägger på det och låter det verka en (tillräckligt lång) stund
Man "fyller inte på fogmassa". Det håller inte. Först tar man bort den gamla sedan lägger man i ny fog. Kolla på YouTube hur man gör. Det är inget svårt. Men det tar en stund.
Bra verktyg underlättar. Det mesta (inkl fog) finns på Biltema till vettiga priser. Och med kvalitet som håller till detta jobbet, minst... Inte bäst, men tillräckligt bra.
Frågan är nog om du inte skall skippa mer rengöring och satsa på att foga om direkt. Det blir garanterat bäst resultat.
Ah, förlåt menade så klart ta bort den gamla och sedan lägga ny fog. Yes, har sett en del hel klipp på Youtube. Men hur mycket av den gamla fogen skulle du ta bort? Skrapa bort allting, eller räcker det med att bara ta en liten bit? Verkar vara lite olika där om man kollar Youtube.O skrev:
Även maskindiskmedel och/eller klorin?
Man lägger på det och låter det verka en (tillräckligt lång) stund
Man "fyller inte på fogmassa". Det håller inte. Först tar man bort den gamla sedan lägger man i ny fog. Kolla på YouTube hur man gör. Det är inget svårt. Men det tar en stund.
Bra verktyg underlättar. Det mesta (inkl fog) finns på Biltema till vettiga priser. Och med kvalitet som håller till detta jobbet, minst... Inte bäst, men tillräckligt bra.
Frågan är nog om du inte skall skippa mer rengöring och satsa på att foga om direkt. Det blir garanterat bäst resultat.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fixar man taket på ett snyggt sätt?
Tak & Vind -
Vad beror vingliga dörrhandtag på, och hur fixar jag det?
Fönster & Dörrar -
Fixar ödrift på Gotland, när alla lokala firmor gått på lunch
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hur fixar man till innertak av tretex?
Färg, Måla & Tapetsera -
Fukt i källare. Går det att måla på missfärgade väggar?
Hemma hos