Jag har en varmvattenberedare från 2003 som börjat droppa. Jag märkte i samband med detta att den också är mycket rostig på undersidan så det lär ha pågått en lång tid. Det verkar droppa på minst två platser (se bild 2).
Finns det något jag själv kan göra för att täta läckaget eller behandla rosten? Kan jag byta dessa delar? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och byta ut hela vattenberedaren? 😅

Super-tacksam för all kunskap som delas! 🙂
 
  • Rostiga rör under en varmvattenberedare från 2003 med läckage som droppar på två ställen, papper placerat på golvet för att fånga vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig varmvattenberedare från 2003 med läckage, markerade platser där droppar uppstår. Kopparrör anslutna under. Papper absorberar vatten på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig undersida av varmvattenberedare från 2003, med synliga läckor och elektriska kopplingar. Kopparrör och vattenventil i nedre delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig varmvattenberedare som läcker från två ställen, med synliga rör och kablar kopplade till undersidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det *kan* att gå och lösa båda delarna.
Den övre läckan ser ut att vara anslutningen till en likströms-anod.
Om det bara är anoden och inte beredaren som har gett upp är det bara att byta ut den mot en ny.
Den andra delen är en klämrings-koppling på blandventilen och den har i sig inget med beredaren att göra.

Dock kan det kanske vara knöligt att göra om kopplingen utan att byta den ditlödda rörstumpen också.

Om det däremot är skador på själva beredaren när man tar ut anoden är det inget att försöka laga i min mening. (Det *går* säkert, men frågan är om det är värt det på en så pass gammal beredare, är den dessutom emaljerad på insidan ökar ju risken för att den snart börjar läcka igen om den har skadats)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det *kan* att gå och lösa båda delarna.
Den övre läckan ser ut att vara anslutningen till en likströms-anod.
Om det bara är anoden och inte beredaren som har gett upp är det bara att byta ut den mot en ny.
Den andra delen är en klämrings-koppling på blandventilen och den har i sig inget med beredaren att göra.

Dock kan det kanske vara knöligt att göra om kopplingen utan att byta den ditlödda rörstumpen också.

Om det däremot är skador på själva beredaren när man tar ut anoden är det inget att försöka laga i min mening. (Det *går* säkert, men frågan är om det är värt det på en så pass gammal beredare, är den dessutom emaljerad på insidan ökar ju risken för att den snart börjar läcka igen om den har skadats)
Tack så otroligt mycket för dit utförliga svar!! 🌟
Det gav mig verkligen konkreta vägar framåt från här och minskade paniken avsevärt!
Tack igen! 😊
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.