Jag har en varmvattenberedare från 2003 som börjat droppa. Jag märkte i samband med detta att den också är mycket rostig på undersidan så det lär ha pågått en lång tid. Det verkar droppa på minst två platser (se bild 2).
Finns det något jag själv kan göra för att täta läckaget eller behandla rosten? Kan jag byta dessa delar? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och byta ut hela vattenberedaren? 😅
Super-tacksam för all kunskap som delas! 🙂
Finns det något jag själv kan göra för att täta läckaget eller behandla rosten? Kan jag byta dessa delar? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och byta ut hela vattenberedaren? 😅
Super-tacksam för all kunskap som delas! 🙂
Bästa svaret
Det *kan* att gå och lösa båda delarna.
Den övre läckan ser ut att vara anslutningen till en likströms-anod.
Om det bara är anoden och inte beredaren som har gett upp är det bara att byta ut den mot en ny.
Den andra delen är en klämrings-koppling på blandventilen och den har i sig inget med beredaren att göra.
Dock kan det kanske vara knöligt att göra om kopplingen utan att byta den ditlödda rörstumpen också.
Om det däremot är skador på själva beredaren när man tar ut anoden är det inget att försöka laga i min mening. (Det *går* säkert, men frågan är om det är värt det på en så pass gammal beredare, är den dessutom emaljerad på insidan ökar ju risken för att den snart börjar läcka igen om den har skadats)
Den övre läckan ser ut att vara anslutningen till en likströms-anod.
Om det bara är anoden och inte beredaren som har gett upp är det bara att byta ut den mot en ny.
Den andra delen är en klämrings-koppling på blandventilen och den har i sig inget med beredaren att göra.
Dock kan det kanske vara knöligt att göra om kopplingen utan att byta den ditlödda rörstumpen också.
Om det däremot är skador på själva beredaren när man tar ut anoden är det inget att försöka laga i min mening. (Det *går* säkert, men frågan är om det är värt det på en så pass gammal beredare, är den dessutom emaljerad på insidan ökar ju risken för att den snart börjar läcka igen om den har skadats)
Tack så otroligt mycket för dit utförliga svar!! 🌟Dowser4711 skrev:
Det *kan* att gå och lösa båda delarna.
Den övre läckan ser ut att vara anslutningen till en likströms-anod.
Om det bara är anoden och inte beredaren som har gett upp är det bara att byta ut den mot en ny.
Den andra delen är en klämrings-koppling på blandventilen och den har i sig inget med beredaren att göra.
Dock kan det kanske vara knöligt att göra om kopplingen utan att byta den ditlödda rörstumpen också.
Om det däremot är skador på själva beredaren när man tar ut anoden är det inget att försöka laga i min mening. (Det *går* säkert, men frågan är om det är värt det på en så pass gammal beredare, är den dessutom emaljerad på insidan ökar ju risken för att den snart börjar läcka igen om den har skadats)
Det gav mig verkligen konkreta vägar framåt från här och minskade paniken avsevärt!
Tack igen! 😊
Klicka här för att svara



