Hej! Vi håller på att få ordning på hallen på övervåningen. Där ser vi två sidor av murstocken. Ena sidan av murstocken täcktes tidigare av en garderob och nu när den är bortriven skiljer utseendet mellan de två sidorna väsentligt. Förutom hål och sådant efter garderoben så är det helt olika ytstrukturer.
Hur kan jag gå till väga för att få enhetligt utseende här? Antar att det är någon typ av puts som jag har på den ”färdiga” sidan.
Till saken hör att den ”färdiga” sidan är väldigt sticksig och vass. Den vetter direkt mot trappan och det är ganska trångt just där och det händer att man rispar upp handen om den stryker mot väggen. Så egentligen vore det bästa att inte behålla den strukturen.
Jag har några frågor som jag hoppas att ni kunniga här kan hjälpa med:
1. Det enklaste vore väl att försöka få garderobssidan att bli som trappsidan: går det?
2. Mer önskvärt skulle vara att ha en jämnade textur på båda sidor. Kan jag då putsa på / lägga på puts på de vassa sidan utan att först slipa/fräsa ner? Eller måste jag fräsa bort det gamla med typ saneringsfräs/ vinkelslip först? Låter som mycket jobb med fantastiska dammängder.
3. En tanke har varit att visa teglet under. Det förstår jag blir arbetskrävande och smutsigt. Kan det påverka murstocken täthet också?
Tacksam för alla råd. Har aldrig putsat innan.
Och om tråden hamnat på fel del så flyttar jag gärna, påpeka bara.
Hur kan jag gå till väga för att få enhetligt utseende här? Antar att det är någon typ av puts som jag har på den ”färdiga” sidan.
Till saken hör att den ”färdiga” sidan är väldigt sticksig och vass. Den vetter direkt mot trappan och det är ganska trångt just där och det händer att man rispar upp handen om den stryker mot väggen. Så egentligen vore det bästa att inte behålla den strukturen.
Jag har några frågor som jag hoppas att ni kunniga här kan hjälpa med:
1. Det enklaste vore väl att försöka få garderobssidan att bli som trappsidan: går det?
2. Mer önskvärt skulle vara att ha en jämnade textur på båda sidor. Kan jag då putsa på / lägga på puts på de vassa sidan utan att först slipa/fräsa ner? Eller måste jag fräsa bort det gamla med typ saneringsfräs/ vinkelslip först? Låter som mycket jobb med fantastiska dammängder.
3. En tanke har varit att visa teglet under. Det förstår jag blir arbetskrävande och smutsigt. Kan det påverka murstocken täthet också?
Tacksam för alla råd. Har aldrig putsat innan.
Och om tråden hamnat på fel del så flyttar jag gärna, påpeka bara.
Någon som kan hjälpa mig här? Tar tacksamt emot all hjälp då putsning är inte mitt område.
Vet att det finns mycket klokskap här!
Vilken puts ska man använda? Kan man putsa på den målade ytan?
Har läst på att det inte är en bra idé att ta bort putsen helt så det spåret kan vi släppa.
Vet att det finns mycket klokskap här!
Vilken puts ska man använda? Kan man putsa på den målade ytan?
Har läst på att det inte är en bra idé att ta bort putsen helt så det spåret kan vi släppa.
Klicka här för att svara