Bifogar några bilder på vår slänt, nedanför denna kommer en gräsmatta läggas och ovanför förhoppningsvis en uteplats av skiffer. Mitt i slänten kommer vi vilja ha en trappa upp för att underlätta för besökare, samt även sätta upp en rutschkana för kidsen.
På bilden ser slänten inte rak ut, detta ska fixas till så den håller en rak linje och gräsmattan hålls plan till kant.
Nu till frågan, vad skulle ni har gjort med denna slänt om den varit er?
Vi har funderat i flera omgångar men itne lyckats komma fram till en lösning, vi vill helst ha en relativt billig lösning och kunna utföra det själv så långt som möjligt, alla tips och idéer mottager tacksam!
1) gräsmatta i slänt - kommer ej gå att klippa då slänten blir för brant.
2) en meter hög mur nertill, rabatt och sedan ytterligare en mur på en meter upp, blir säkert jättefint men mursten är kostsamt som jag förstått det. plus att stora mängder massa måste fraktas bort
3) En meter hög mur och sedan en mindre brant slänt upp till kant?
4) lägga kullersten i slänten med några buskar inplanterade - just nu vår favorit men hur gör man?
5) lägga upp jord och plantera buskar, blommor etc, dock blir det väl mycket ogräsplockning som är mindre kul?
Slänten är ca 10 meter bred och två meter hög, ut med er fantasi nu
På bilden ser slänten inte rak ut, detta ska fixas till så den håller en rak linje och gräsmattan hålls plan till kant.
Nu till frågan, vad skulle ni har gjort med denna slänt om den varit er?
Vi har funderat i flera omgångar men itne lyckats komma fram till en lösning, vi vill helst ha en relativt billig lösning och kunna utföra det själv så långt som möjligt, alla tips och idéer mottager tacksam!
1) gräsmatta i slänt - kommer ej gå att klippa då slänten blir för brant.
2) en meter hög mur nertill, rabatt och sedan ytterligare en mur på en meter upp, blir säkert jättefint men mursten är kostsamt som jag förstått det. plus att stora mängder massa måste fraktas bort
3) En meter hög mur och sedan en mindre brant slänt upp till kant?
4) lägga kullersten i slänten med några buskar inplanterade - just nu vår favorit men hur gör man?
5) lägga upp jord och plantera buskar, blommor etc, dock blir det väl mycket ogräsplockning som är mindre kul?
Slänten är ca 10 meter bred och två meter hög, ut med er fantasi nu
Jag gillar tanken på en mur och sen en mindre brant slänt. Beroende på var du sätter muren så borde det inte behöva flyttas så mycket massor.
Jag tycket generellt att slänter är kass och vill i möjligaste mån släta ut tomten för att kunna använda marken till något vettigt
/Sebastian
Jag tycket generellt att slänter är kass och vill i möjligaste mån släta ut tomten för att kunna använda marken till något vettigt
/Sebastian
Jag skulle bygga en mur typ Benders Megawall den går att bygga upp till 12m på höjden så det är inga problem. Frakta bort massor behöver du knappast, blir nog raka motsatsen. Jag har själv byggt en sådan mur men den är i hörnet mot garage infarten och vägen ca 45m lång höjden är från 0,5m- 1,2m ovanpå fortsätter den med Mega lock som räcke/staket.
@Myrin, att fylla upp vår tomt är omöjligt eftersom den sluttar brant ner mot vägen
@Cecar 33, vad kostar det att bygga en sdaån mur, kan man göra det själv? Att bygga en mur högre än 1 meter känns farligt då vi har barn.
@Cecar 33, vad kostar det att bygga en sdaån mur, kan man göra det själv? Att bygga en mur högre än 1 meter känns farligt då vi har barn.
@Myrin, jag förstår nog inte hur du menar? Vi kommer ha en stor gräsmatta nedanför slänten nu och ytan är på ca 200 kvm där ska vi inte fylla ut något mer. Du ser kanske på bilden med bilen i bild att det lutar ganska bra? Vår uppfart är ca 80 meter lång och huset ligger ca 10 meter ovanför vägen så det lutar och går inte att fylla upp mer utan att bara få fler nivåer av tomten.
@harry73, jo vi har funderat i de banorna men jag tror jag skulle bli av med alla tår om jag försökte klippa i den lutningen...
Ingen som har några andra förslag?
@harry73, jo vi har funderat i de banorna men jag tror jag skulle bli av med alla tår om jag försökte klippa i den lutningen...
Ingen som har några andra förslag?
Om du sätter muren ungefär där Volvon har sin front blir det inte plant då? Sen kanske det blir ytterligare en plan del nedanför beroende på hur långt tomten går.
Det är svårt att vara konkret när jag inte har helhetsbilden men min huvudståndpunkt är att slänter är rätt mingslösa. Svåra att sköt och till ingen nytta. Jag föredrar två plana ytor som går att använda till något.
Det är svårt att vara konkret när jag inte har helhetsbilden men min huvudståndpunkt är att slänter är rätt mingslösa. Svåra att sköt och till ingen nytta. Jag föredrar två plana ytor som går att använda till något.
Hej Myrin, jag kanske är otydlig men slänten jag menar är den bredvid Volvon. Framför Volvon kommer vi lägga sten så där ska bli plant och nedanför slänten kommer det bli en 180 kvm stor gräsmatta. Det är just slänten mellan stenläggning och gräsmatta vi funderar över. Just nu lutar det dock åt att slänga upp jord och plantera lite, billigast som vi räknat efter och murar kan vi bygga när ekonomin tillåter.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 398 inlägg
Jag tror på alternativ 2 =)
Du var inte otydlig men kanske jag? Jag förstod att det var bredvid Volvon, jag tänkte mig mer i samma höjd som fronten på den.
Jag tror mur blir snyggast men klart dyrast. Jag har dock märkt att det är svårare att motivera kostnaden ett par år efter bygget jämfört med om vi tagit det på byggbudgetten.
Jag tror mur blir snyggast men klart dyrast. Jag har dock märkt att det är svårare att motivera kostnaden ett par år efter bygget jämfört med om vi tagit det på byggbudgetten.
Jag håller med alla om att murar är snyggast men eftersom vi vill lägga sten direkt utanför huset och jag räknar med att det kan gå på 100.000 med sten (85 kvm) och vi då även kommer höja marken så det blir ett/två trappsteg upp från där volvon står så är det vad vi prioriterar.
Att vi itne hade med detta i byggbudgeten beror mycket på att vi itne visste vad vi ville eller ens tänkte på att det skulle bli en slänt där (vilket är helt uppenbart egentligen) men jag håller med trädgården borde alltid finnas med i byggbudgeten från början så känns det inte lika farligt.
Att vi itne hade med detta i byggbudgeten beror mycket på att vi itne visste vad vi ville eller ens tänkte på att det skulle bli en slänt där (vilket är helt uppenbart egentligen) men jag håller med trädgården borde alltid finnas med i byggbudgeten från början så känns det inte lika farligt.
1 släng ut sprängsten och markera ringa in med kullersten där uppe
2 lägg jord så gräs sedan köp en flymo. Den mer eller mindre svävar och används med fördel i backar men även på plant, finns både med el och bensin. Mvh
2 lägg jord så gräs sedan köp en flymo. Den mer eller mindre svävar och används med fördel i backar men även på plant, finns både med el och bensin. Mvh
Lekte med tanken och kom fram till att en pool är ju nästan halvfärdig
det är ju färdiggrävt och lutning för grundare och djupare del är redan klart. Så bygg upp kanterna och fyll igen runt om... Klart
Sen att denna ide funka eller inte för er är en annan femma, det var bara en spontan tanke som sagt.