Vi flyttade till ett radhus för 4 år sedan. Radhuset är byggt 2008. I höstas upptäckte jag att en plywoodskiva som satt mot en takbjälke var i dåligt skick. Det syntes inte mycket utåt men skivan var helt förstörd. Jag gissar att man satt skivan där för att täcka springan in i huset.

Eftersom det var höst och regnigt skrapade jag bort allt rötskadat på takbjälken och lät torka över några veckor med skydd mot regn. Jag gjorde sedan en ny plywoodskiva och skruvade dit.

Nu till våren var planen att köpa Plastic Padding och fylla i den skadade delen. Jag ser då att den plywoodskiva jag satt dit också är rötskadad på insidan och att takbjälken verkar något mer förstörd. Jag gissar att det därför rinner in vatten på något sätt mellan takbjälken och skivan.

Vad gör man? Ska jag ta hit en plåtslagare som får se över taket? Kan det vara så att det rinner vatten på plåtens undersida? Samtidigt så verkar takbjälken intakt på den del som är "inne" i huset. Jag kan inte skrapa bort rötskadat trä där.

• Stege lutad mot husets yttervägg vid ett tak. En pil pekar mot en del av takrännan, potentiellt problem med vatteninträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radhusvägg med synlig ränna och stege; en pil pekar på en skada vid taket där vatten kan läcka in.
    Skapa konto
  • Rötskadad takbjälke under en metallinklädd takfot vid ett radhus från 2008, med synliga skador och möjlig vattenläcka.
    Skapa konto
  • Takbjälke vid radhusets tak med tecken på rötskada och närliggande plåt.
    Skapa konto
  • Rötskadad takbjälke med ny plywoodskiva, närbild med markering "OK" vid plåtprofil som förmodas orsaka vattenläcka.
    Skapa konto
  • Hand håller i en vit plywoodskiva märkt "Utsida" med tre borrade hål, tagen framför ett hus med träpanel.
    Skapa konto
  • Plywoodskiva visar tecken på rötskador på insidan, demonterad och hållen i handen, med en pil och texten "Insida" markerad.
    Skapa konto
Jag gjorde ett filmklipp som visar själva taket. Jag förstår inte vart vattnet kommer ifrån.

Youtube:

C
C chokonanana skrev:
Jag förstår inte vart vattnet kommer ifrån.
Fram med vattenslangen och prova!

Fast spontant, med tanke på vilken del av regeln som är angripen så känns det som att det kommer utifrån, och då tänker jag spontant på ryggen mellan taken som inte verkar ha någon avvattning

• Gilla
chokonanana
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fram med vattenslangen och prova!
Tack, ja det är väl det man får göra. En annan grej som är konstig är "smutsen" som finns på bifogad bild. Jag la dit en nymålad plywood-skiva i oktober och drog en fogsträng så att inget vatten skulle kunna komma in. Ändå är de 4cm som var intryckt i springan smutsiga (från regnvatten som runnit på taket?)

• Nymålad plywood-skiva med smutsiga kanter och fogrester, hålls upp framför en vägg. Text visar områdena "Utsida", "Varför är det smuts här" och "Fogrester".
    Skapa konto
Jag tryckte in en hel del papper där rötskadan uppstått och tejade över tätt med en plastpåse. Sedan tog jag fram vattenslangen och började spruta på taket - framför allt på området mellan hustaken. Pappret blev helblött.. ändå sprutade jag försiktigt och inte särskilt mycket. Jag misstänker också där det saknas avrinning precis mellan taken. Kul att vara något på spåret iallfall :-)

Kul med någon som har rätt inställning istället för att börja gorma om dolda fel direkt! 👍

• Gilla
Citrona
  • Laddar…
J
Tycker det syns tydligt på filmen att vattnet rinner längs med plåten, eller till och med mellanrummet och smutsar ned fasaden och rinner ut längs med takstolen sedan med.

Närbild av ett tak där vatten och smuts rinner längs plåten och ned på fasaden, vilket visas med inritade pilar.
Skapa konto

Gammal tråd....
Men bara undrar, vart tar regnvatten från ovan, på den lilla biten vägen?
I vart fall inte ned i nån hängränna.

Men TS har väl redan löst problemet... Takfotsdetalj med pilar ritade ovanför, pekar på möjlig rutt för regnvatten.
Skapa konto

H Hybro skrev:
Men bara undrar, vart tar regnvatten från ovan, på den lilla biten vägen?
Det finns ett förråd under och vattnet ramlar ner på det taket.

Problemet i denna tråd är löst och det går att följa här. Det blev dubbla poster på samma problem som postades olika tider på året.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.