Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Hej.
Bygger mycket med denna bilen så kollar helt fräckt om någon mot förmodan har kunskap hur jag går vidare... 🙄
Har en SKoda suberb kombi från 2019.
Plötsligt en dag piper det bara två ggr när jag trycker på öppna/stäng men luckan rör sig inte. Den låser dock upp sig så pass att jag med milt våld kan pressa upp den med handkraft och även stänga på motsvarande vis. Den verkar också klicka fast sig efter stängning.
Vad skulle ni gissa på att jag ska börja felsökningen?
Här finns en video, slå på ljud innan.
// Martin
Bygger mycket med denna bilen så kollar helt fräckt om någon mot förmodan har kunskap hur jag går vidare... 🙄
Plötsligt en dag piper det bara två ggr när jag trycker på öppna/stäng men luckan rör sig inte. Den låser dock upp sig så pass att jag med milt våld kan pressa upp den med handkraft och även stänga på motsvarande vis. Den verkar också klicka fast sig efter stängning.
// Martin
M martinradbo skrev:Hej.
[video]
[media]
// Martin
Ja, verkar som att tillverkarna mellan modellbytena glömmer bort hur man löser sådana här saker som t.ex. rörliga kabelstammar (inte bara till elbakluckor) som tidigare har fungerat felfritt.M MasMats skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Börja absolut med att inspektera kabelstammen som går ut till luckan, koncentrera dig på den delen som vrider sig när luckan öppnas o stängs.M martinradbo skrev:
Jag hjälpte min syster för några år sen med deras Superb kombi -15 när centrallåset och fönsterhissarna började leva sitt eget liv och enbart fungera intermittent.....
Det blev en stor hög färgglatt "konfetti" på garagegolvet när jag öppnade upp kabelstammen som gick ut till förardörren. Minns jag rätt så var det 3st kablar som var helt av, ytterligare 3-4st som gick av när jag rörde dem, och isoleringen bara sprack och ramlade bort som "konfetti" på samtliga kablar......
Nu är detta rätt många år sen, bilen var inte mer än 5-6år gammal vid tillfället.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Har fått låna en ODB-läsare idag, återkommer när jag testat lite.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Problemet löst 
Började felsökningen där det mest troligt skulle vara fel, och voila, det stämde.
Alltså kabelpaketet som går från gasdämparen in i bilen. Vänster sida i mitt fall. Brun kabel var av. Lagade den och vips så fungerade luckan igen 🙏
Tack för tips och goda råd!
Började felsökningen där det mest troligt skulle vara fel, och voila, det stämde.
Alltså kabelpaketet som går från gasdämparen in i bilen. Vänster sida i mitt fall. Brun kabel var av. Lagade den och vips så fungerade luckan igen 🙏
Tack för tips och goda råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara