83 244 läst ·
793 svar
83k läst
793 svar
Hur fattiga blir medelklassen av höga elräkningar?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Ok. Det var alltså 75 år sen?Noobe skrev:
När skulle Ekeroth spöa upp "babbar" (eller vad han kallade dem) med ett järnrör? Nu ska han tydligen bli oppositionsråd i Dalarna...
Måste vi ha sån diskussion?Noobe skrev:
Det är ju givetvis inte så. Sanningen är ju att den som blev petad idag är nazze på riktigt.
Hoppa över politiken. Ni kan dela nummer och ringa varandra
Vi ska hoppa över politiken säger du samtidigt som du kallar en riksdagsledamot för Sveriges andra största parti för nazist?!Rkarlsson skrev:
Fakta.
De äkta nazisterna som funnits i Sveriges riksdag har tillhört bla Socialdemokraterna och Centern(fd Bondeförbundet).
Men det ska man inte få säga för dig. Förmodligen för det passar inte DIN politiska åsikt? Skaver sanningen?
Seså, jag är inte sosse så det biter inte.A AkutLumbago skrev:Vi ska hoppa över politiken säger du samtidigt som du kallar en riksdagsledamot för Sveriges andra största parti för nazist?!
Fakta.
De äkta nazisterna som funnits i Sveriges riksdag har tillhört bla Socialdemokraterna och Centern(fd Bondeförbundet).
Men det ska man inte få säga för dig. Förmodligen för det passar inte DIN politiska åsikt? Skaver sanningen?
Hoppa över sånt nu så ska vi ha det trevligt =)
Aftonbladet blandar äpplen och päron. Läs artikeln noga.F Finndjävel skrev:Sverige tar numera platsen som Europas mest ojämlika land med den mest skeva inkomstfördelningen. Tidigare var man tvåa efter Ryssland men på grund av kriget då ryska oligarker fått sina pengar frysta så är Sverige numera ny etta. Inkomstskillnaderna är även större i Sverige än i USA numera. Man tävlar med oljesheiksdiktaturer på arabhalvön om vem som ska kunna skjuta över mest pengar till en liten elit.
Det som skiljer svensk demokrati ifrån övriga västvärlden är ju att socialdemokraterna suttit i regering typ 90% av tiden efter andra världskriget, medan man i andra länder haft ett jämnare politiskt utbyte i maktkorridorerna.
[länk]
Inkomstfördelningen är BRA i Sverige. Tom mycket bra.
https://www.worldeconomics.com/Inequality/Gini-Coefficient/Sweden.aspx
Det artikeln tar upp är att skillnaden i förmögenheter har ökat.
Vari ligger problemet att folks förmögenheter har ökat?
Hade det varit bättre att de rika i Sverige blivit fattigare?
Jag förstår inte problemet. Det är ju en tillgång för Sverige att ha förmögna medborgare.
Att sedan skillnaden ökar kan ju inte komma som en överraskning då man tagit emot väldigt många människor på flykt. Tror du att de kommer hit som miljardärer? Givetvis syns det i statistiken.
Så nej. Inkomstskillnaderna är inte stora i Sverige.
Vi kan lämna det.Rkarlsson skrev:
Notera dock.
De enda partierna som inte har ett BRUNT/smutsigt förflutet i Sveriges riksdag är Liberalerna och Miljöpartiet. Resten har en väldigt smutsig historia. Det är det som retar mig när man pekar finger.
Historia är historia. De få träskallarna som är kvar i partierna borde bara åka raka vägen ut =)A AkutLumbago skrev:
Så som om det är någon levande kvar med den gamla historian kan sortera skräp eller nått.
Jo som läget är nu så är det nog rätt dumt men alternativet är typ att konsumera och det känns också riskabelt när alla pratar om att man ska ha buffert hit och buffert dit och har man inte det så får man skylla sig själv. Köper man en Tesla aktie då finns chansen att det kan vara bra, köper jag en Dacia Duster får 200 000 som rätt nyss kostade runt 100 000 kan det typ inte vara bra tänker jag men kan ha fel, de kanske kostar 300 000 imorgon och Tesla kursar, då borde man ju absolut köpt Dacian som dessutom fungerar som transportmedel. Personligen har jag dock helt tappat aptiten för konsumtion, funderar mest på om man har nåt som går att sälja, i Kina har de lying flat och let it rot och jag blir mer sugen på det än att köpa saker som känns väldigt oprisvärda. Bilmarknaden känns speciellt deprimerande, kinesiska bilar kostar typ mer än BMW 335 gjorde för vad jag inte upplever som jättelänge sen och såg nyligen en Renault clio för nästan 250 pappB b8q skrev:
Köp gubbaktier med bra utdelning. Tex valfri bank.T tslabot skrev:Jo som läget är nu så är det nog rätt dumt men alternativet är typ att konsumera och det känns också riskabelt när alla pratar om att man ska ha buffert hit och buffert dit och har man inte det så får man skylla sig själv. Köper man en Tesla aktie då finns chansen att det kan vara bra, köper jag en Dacia Duster får 200 000 som rätt nyss kostade runt 100 000 kan det typ inte vara bra tänker jag men kan ha fel, de kanske kostar 300 000 imorgon och Tesla kursar, då borde man ju absolut köpt Dacian som dessutom fungerar som transportmedel. Personligen har jag dock helt tappat aptiten för konsumtion, funderar mest på om man har nåt som går att sälja, i Kina har de lying flat och let it rot och jag blir mer sugen på det än att köpa saker som känns väldigt oprisvärda. Bilmarknaden känns speciellt deprimerande, kinesiska bilar kostar typ mer än BMW 335 gjorde för vad jag inte upplever som jättelänge sen och såg nyligen en Renault clio för nästan 250 pappoch det var ingen sportmodell utifrån vad jag förstod utan typ standard. En ny processor/grafikkort känns spännande nu när det släpps en massa nytt i dagarna men sen kommer man på att de behöver ström så det skippar man ju. Visst hade man haft råd att köpa skog hade det nog varit roligt men där är en hundratusing ingenting i Sverige så min slutsats blir ändå att spara är det bästa av mest dåliga alternativ.
Investera i toapapper. Bästa man kan göra nu när allt skiter sig.T tslabot skrev:Jo som läget är nu så är det nog rätt dumt men alternativet är typ att konsumera och det känns också riskabelt när alla pratar om att man ska ha buffert hit och buffert dit och har man inte det så får man skylla sig själv. Köper man en Tesla aktie då finns chansen att det kan vara bra, köper jag en Dacia Duster får 200 000 som rätt nyss kostade runt 100 000 kan det typ inte vara bra tänker jag men kan ha fel, de kanske kostar 300 000 imorgon och Tesla kursar, då borde man ju absolut köpt Dacian som dessutom fungerar som transportmedel. Personligen har jag dock helt tappat aptiten för konsumtion, funderar mest på om man har nåt som går att sälja, i Kina har de lying flat och let it rot och jag blir mer sugen på det än att köpa saker som känns väldigt oprisvärda. Bilmarknaden känns speciellt deprimerande, kinesiska bilar kostar typ mer än BMW 335 gjorde för vad jag inte upplever som jättelänge sen och såg nyligen en Renault clio för nästan 250 pappoch det var ingen sportmodell utifrån vad jag förstod utan typ standard. En ny processor/grafikkort känns spännande nu när det släpps en massa nytt i dagarna men sen kommer man på att de behöver ström så det skippar man ju. Visst hade man haft råd att köpa skog hade det nog varit roligt men där är en hundratusing ingenting i Sverige så min slutsats blir ändå att spara är det bästa av mest dåliga alternativ.
Finns en anekdot om en snubbe som blev rik under kriget i Bosnien. Han kom över en långtradare full med dasspapper...

Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ta en titt på denna världskarta. Det står bokstavligen "Gini-coefficient of Wealth Inequality". Sverige är knallrött på kartan. Men den svenska socialdemokratin hittar alltid ursäkter för varför det inte är så i alla fall.A AkutLumbago skrev:Aftonbladet blandar äpplen och päron. Läs artikeln noga.
Inkomstfördelningen är BRA i Sverige. Tom mycket bra.
[länk]
Det artikeln tar upp är att skillnaden i förmögenheter har ökat.
Vari ligger problemet att folks förmögenheter har ökat?
Hade det varit bättre att de rika i Sverige blivit fattigare?
Jag förstår inte problemet. Det är ju en tillgång för Sverige att ha förmögna medborgare.
Att sedan skillnaden ökar kan ju inte komma som en överraskning då man tagit emot väldigt många människor på flykt. Tror du att de kommer hit som miljardärer? Givetvis syns det i statistiken.
Så nej. Inkomstskillnaderna är inte stora i Sverige.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/Gini_Coefficient_of_Wealth_Inequality_source.png
Här är en annan källa från 2021:F Finndjävel skrev:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/loner/ginikoefficient---internationellt/
"Sverige hade 2021 en ginikoefficient på 0,27. I internationell jämförelse är det en relativt låg inkomstspridning. I Eurostats sammanställning, där även länder utanför EU ingår, är Slovakien det land som uppvisar minst inkomstskillnader med en ginikoefficient på 0,21. Skillnaderna mellan länderna i övre delen av listan är dock små."
Exempelvis har Finland 0,26 jämfört med Sveriges 0,27. Bilden som länkas ovan är missvisande. Att Sverige är mörkrött medan Finland är mycket ljusare är märkligt när skillnaden är så liten.
Edit: Nu ser jag att du tittar på någon annan siffra. Det är m.a.o. äpplen och päron. Förmögenhet vs inkomst. Ja, det är många som blivit rika i Sverige. Det är inte ett problem.