Vi behöver fästa 4st vagnstycken på bärlinan men jag är lite osäker på hur man gör det bäst.
Jag vill helst inte göra som jag visar på vänster sida av bilden (temporärt uppsatt så vi kan se höjden på den nya altanen nedanför) eftersom jag ”förlorar” ett steg plus att platån ovanför blir lite djupare än planerat.
Jag skulle vilja ”hänga” dom under bärlinan helst 3cm ner så steghöjden blir 17cm. Kan jag göra som jag har försökt visa på högersida i bilden dvs. jag fäster en 45x145 bakom bärlinan och en under bärlinan ner till berget; sen kan jag fästa vagnstycket i den längre biten.
Eller finns det något smartare sätt?
Byggplats med träkonstruktion och verktyg, vänster visar temporär fästning, höger föreslagen metod med extra trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egentligen är det nog inget jätteproblem. Det ser inte så svårt och dyrt om den valda metoden senare visar sig som mindre bra.

Men spontant hade jag tittat på balkskor och funderat på alternativa monteringsmetoder som upp-och-ner etc.

D09
Kanske missförstår men om du vill få trappan lägre så slå på en bärlina under den bef som du sedan hänger vagnstycket i

Varför tänkte jag inte på det, känns ju mycket enklare.
Är det ok att den bärlina bara hänger i den existerande dvs den har inget stöd under?

D09 D09 skrev:
Kanske missförstår men om du vill få trappan lägre så slå på en bärlina under den bef som du sedan hänger vagnstycket i

D09
F Erica Wyse skrev:
Varför tänkte jag inte på det, känns ju mycket enklare.
Är det ok att den bärlina bara hänger i den existerande dvs den har inget stöd under?
Om man hänger den nedanför och drar ihop den till en enhet med bärlinan ovan från baksidan med plattjärn eller spillbitar så kanske det med trappans konstruktion gör det stabilt.

Annars kanske man kan dra fast diagonaler från den nedre bärlinan och bakåt upp till till bef konstruktion ovan för att motverka krafter som går mot och från bärlinan dvs inte rakt upp och ner.

• Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
D09
Du verkar iofs ha berg direkt under bärlina. Såg inte det först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.