Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Jag har en detalj kvar att fixa innan plattsättaren ska börja med tätskiktet i badrummet. Att fästa röret för vattenanslutningen till WC. Just nu går det bara genom väggen löst och behöver alltså fästas. Det finns inte möjlighet att använda väggbokstöd utan röret går rakt genom vägg.
Har LK genomföringshållare men hur behöver denna monteras för att det ska bli godkänt? Väggen är byggd med 15mm plywood + våtrumsgips så det går att skruva fästblecket i plywooden från baksidan (väggen är öppen ut mot varm krypvind).
Tycker det är konstigt att denna lösning inte finns bättre dokumenterad då det känns som att jag inte kan vara den första i världshistorien som tvingas dra ett rör rakt igenom väggen? Allt man hittar är väggbockstöd och väggdosor.
Tacksam för snabb hjälp!
Har LK genomföringshållare men hur behöver denna monteras för att det ska bli godkänt? Väggen är byggd med 15mm plywood + våtrumsgips så det går att skruva fästblecket i plywooden från baksidan (väggen är öppen ut mot varm krypvind).
Tycker det är konstigt att denna lösning inte finns bättre dokumenterad då det känns som att jag inte kan vara den första i världshistorien som tvingas dra ett rör rakt igenom väggen? Allt man hittar är väggbockstöd och väggdosor.
Tacksam för snabb hjälp!
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Har köpt hem en sådan. Men är det bara att trycka i den inifrån badrummet (med flänsen mot våtrumsgipsen) och sen sätta låsblecket på andra sidan och skruva mot plywooden = godkänt och klart?
Skulle nog använda en fixtur i plåt. ”Typ den med två hål c/c 40 mm”.
På med hylsan trä på fixturen, på med låsbygeln. Stoppa in hela paketet genom hålet från din vind och fixera fast fixturen med en regel eller montageskruv mot plyfan.
På med hylsan trä på fixturen, på med låsbygeln. Stoppa in hela paketet genom hålet från din vind och fixera fast fixturen med en regel eller montageskruv mot plyfan.
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Hej!T twoody skrev:
Ja just dessa har jag på alla andra ställen. Men just på denna plats går det inte då det bara är 25 cm över golvspånskivan och hålet där röret kommer upp är 5 cm ifrån 70mm regeln mot golvet då det är en golvbjälke rakt under där den hade behövt komma upp för att hamna "i väggen". Om det gick att förstå. Det går alltså inte att böja in röret så mycket som behövs för att hamna "i väggen".
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Kan ju inte titulera mig som vvs:are, men har en del erfarenheter kring LK’s sortiment som projektansvarig på olika byggnadsprojekt. Så blir en del bollande mellan olika yrkesgrupper om problemlösningars osv.E Erik_Johansson skrev:
Klicka här för att svara