Hej,

Jag vill sätta upp en krok för att hålla en lampa på ca 3kg men är osäker på vilken typ av krok och hur den ska fästas för att inte ramla ner. Kroken ska fästas på övervåningen, men då det har varit svårt att undersöka det taket pga full vind har jag kollat närmare på taket på nedervåningen som i alla fall ser och låter likadant ut, så min gissning är att de är uppbyggda på samma sätt.

Taket ser ut såhär:

Tak i ett rum med synliga skarvar mellan spånskiveplattor, potentiell fästpunkt för lampkrok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det känns rätt fast och låter hyffsat stumt. På nedervåningen har jag ett lite större hål sen tidigare som ser ut såhär:

Ett stort och ett litet hål i ett vitt tak, eventuell placering för en krok för lampa.
Skapa konto

Tjockleken på hålet (skivan) är ca 15mm. Går jag in på en av mina kattvindar kan jag se taket uppifrån (nedervåningens tak) och då ser det ut såhär:

Inblick i takkonstruktion med synlig spånskiva och träbjälke, samt hål med synlig isolering.
Skapa konto

Min slutsats/gissning är alltså att det på nedervåningen är någon typ av spånskiva som är monterad direkt i bjälkarna i mellanbjälklaget. Då övervåningen och undervåningens tak är från samma tid och ser likadana ut gissar jag att konstruktionen är den samma, fast med bjälkarna mellan övervåning och vind som fästpunkt. Är det en rimlig gissning?

Vad är bäst att använda för upphängning med den här informationen? En vanlig krok med träskruvgänga? Plugg? Något liknande sånt här https://www.clasohlson.com/se/Takfäste-med-krok/p/Pr409230000?

Den du länkar till eller vanlig allplugg för enkelgips borde bli bra om takets tjocklek är 8 mm är mer.

Om man kommer åt och är orolig kan man ju ta en metallbricka och lägga under som fördelar ut trycket. Men det där ska funka för 3 kg enligt mig.

optimum
En sådan här kanske

Takkrok för upphängning visas på Clas Ohlson webbsida, komplett med pris och produktinformation.
Skapa konto

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den du länkar till eller vanlig allplugg för enkelgips borde bli bra om takets tjocklek är 8 mm är mer.
Är vanlig allplugg samma som universal plugg? Plugg är inte min starka sida och jag får lite blandat med resultat om jag söker på allplugg.

TA kroken från bilden (classe)... Du behöver en plugg som kommer åt bakom.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Om man kommer åt och är orolig kan man ju ta en metallbricka och lägga under som fördelar ut trycket. Men det där ska funka för 3 kg enligt mig.
Kommer tyvärr inte åt från ovansidan där jag ska fästa. Men ja, 3kg är väl kanske inte så jättemycket (och med det där menar du den från Claes Ohlsson som jag länkade?)

K Killscreen skrev:
Kommer tyvärr inte åt från ovansidan där jag ska fästa. Men ja, 3kg är väl kanske inte så jättemycket (och med det där menar du den från Claes Ohlsson som jag länkade?)
Ja...15 mm spån ska ju klara av en del laster, iallafall 3 kg. jag har hängt liknande lampor på exakt samma sätt i gips.

Okej, tack för svar :)

K Killscreen skrev:
Okej, tack för svar :)
som sagt, är du orolig så får du väl klättra upp på vinden, städa bort lite prylar, jobba dig ner till undertaket och lägga ut något som fördelar vikten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.