Hej!

Vår tvättstugerenovering börjar lida mot sitt slut och vi kommer att ha sett från vänster ett 40cm underskåp, tvättmaskin och ett 60cm skåp med diskho. Allt detta täcks av en bänkskiva som beställdes på Bauhaus igår. Total bredd blir ca 160cm. Utrymmet som finns på denna kortsidevägg är 163cm. Skåpen kommer alltså omslutas av väggar. Det blir alltså bara fronten på skåpen och tvättmaskinen som inte berör några väggar.

Behöver jag fästa skåpen i väggen med skruv eller räcker det med att de står på sina ben och jag sen skruvar bänkskivan fast i skåpen och kör en silikonsträng runt bänkskivans kant?

Det beror på vad det är för typ av ben. Tål benen belastningar i sidled behöver du inte sätta fast skåpen. VIssa skåp har ben som bara är gjorda för belastning rakt uppifrån. (De viker sig om skåpet belastas i sidled.) I så fall är det viktigt att skåpet är förankrat. Silikonsträngen räcker kanske som förankring men jag skulle för säkerhets skull även skruva fast i väggen.

Tack för svaret!

Vet någon om det finns ben på Ikea till deras köksskåp som är mer stabila som tål tryck i sidled så att man slipper fästa det i väggen?

Ja ...De heter CAPITA och finns i 11 och 16 cm höjd med viss justermån

Svaret kommer du att komma fram till själv när du ställt allt på plats. Först då kommer du märka om det står stabilt eller ej. Ju mer du fyller på i skåpen desto stadigare kommer de att stå. Som regel brukar man behöva fästa skåp mm som är över 140 pga vält risk.

Varför är du rädd att fästa skåpen i väggen? CAPITA, viss justermån hur mycke är det då? Ibland behöver man ju rätt mycke justermån i en tvättstuga om det är fall på golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.