6 404 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Hur fästa golvsockel?
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Hej alla duktiga medlemmar!
Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med att lösa...
Jag bor i hyreslägenhet och renoverar vardagsrummet. Eftersom parketten är enormt sliten och ful kommer jag lägga laminatgolv som jag själv bekostar eftersom hyresvärden tycker parkettgolvet va okej. Vilket det inte är...
MEN hyresvärden säger att han inte vill ha laminat om jag flyttar och att jag får ta med det i så fall. Annars får jag gärna lägga det så länge jag betalar själv.
Nu till mitt problem. Väggarna är av betong. Hur i hela friden ska jag fästa socklar som sedan går enkelt att få bort när golvet ska upp igen? När jag tog loss de gamla fula teakfärgade listerna blev det lätt skador på väggarna. Så kanske inte dyckert igen?
Att limma går kanske inte så bra eftersom de kanske sitter som berget sen?
Skruva. Men verkar vara mer jobb.
Väggarna är tapetserade vita och golvet är vitgrått. Bara kvartsstav skulle se konstigt ut va? Lätt att bryta bort o sen sätta riktiga socklar efter jag tagit bort golvet tänker jag.
Hjälp?
Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med att lösa...
Jag bor i hyreslägenhet och renoverar vardagsrummet. Eftersom parketten är enormt sliten och ful kommer jag lägga laminatgolv som jag själv bekostar eftersom hyresvärden tycker parkettgolvet va okej. Vilket det inte är...
MEN hyresvärden säger att han inte vill ha laminat om jag flyttar och att jag får ta med det i så fall. Annars får jag gärna lägga det så länge jag betalar själv.
Nu till mitt problem. Väggarna är av betong. Hur i hela friden ska jag fästa socklar som sedan går enkelt att få bort när golvet ska upp igen? När jag tog loss de gamla fula teakfärgade listerna blev det lätt skador på väggarna. Så kanske inte dyckert igen?
Att limma går kanske inte så bra eftersom de kanske sitter som berget sen?
Skruva. Men verkar vara mer jobb.
Väggarna är tapetserade vita och golvet är vitgrått. Bara kvartsstav skulle se konstigt ut va? Lätt att bryta bort o sen sätta riktiga socklar efter jag tagit bort golvet tänker jag.
Hjälp?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Har en fundering kring det här med smältlim. Behöver jag köpa någon speciell limpistol eller går det med den jag har? En billig modell jag använt till hobby pyssel. Eller behöver man ha en som blir ännu varmare med större stavar eller nåt?
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
En lite större modell är att föredra, går snabbare... Jag kör med 11 mm limstavar men 7 eller 8 mm fungerar också men du kanske får ta det i lite omgångar.
Limma ändan ordentligt, vänta ett tag och dra ut listen och tryck lim bakom och tryck fast.
Limma ändan ordentligt, vänta ett tag och dra ut listen och tryck lim bakom och tryck fast.
Produkter som diskuteras: "limstavar"
Limstavar & limstift
Limstavar och limstift är populära val för ett brett utbud av hantverk och DIY-projekt. Limstavar är avsedda att användas med en limpistol och ger en stark, snabbt torkande bindning på en mängd olika material, inklusive tyg, trä, papper,
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det går inte att bara slipa och lacka parketten?EmmaSmåland skrev:
Så gjorde vi när vi flyttade i i ett 30 år gammalt hus år 1998.
Dvs vi anlitade en liten billig golvfirma för jobbet.
Så slipper du besväret med att återställa när du flyttar.
Och det är väl en hel del meck vid trösklar osv...
Medlem
· Mörkaste Småland
· 157 inlägg
Uh nej jag hatar parkett. Bland det fulaste jag vet haha.KnockOnWood skrev:
Nä trösklar är inga problem. Tar inte loss dem. Lägger golvet med samma glipa som mellan vägg o golv och sedan en kvartsstav över bara Så är det till och med nu.
Smaken är som baken men parkett och laminat fyller i stort sett samma funktion med skillnaden att parkett är slipbart.EmmaSmåland skrev:
Laminat är mer slit & släng.
Men för en hyreslägenhet så förstår man att du hellre väljer laminatgolv.
Men till socklarna. Går det kanske snespika/skruva rätt ner i golvet?
Skulle nog satt socklarna ordentligt först sen lagt golvet och en smidig kvartstav runt. Snabbt sen om/när du flyttar. Bort med kvartstav och golvet, klart...P Pappa1986 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden