9 138 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Hur fästa flexslang i dosor från Spelsberg?
Hej,
Har äntligen hittat dosor som inte är avgrundsdjupa. De kommer från Spelsberg och heter HW035. De är bara 35 mm djupa, perfekt vid ombyggnad av vårat gamla kök där det inte finns ihåliga väggar precis. De finns på elbutik:
http://www.elbutik.se/Dynapic/elmateriel/89724-382.jpg
Har köpt ett gäng. Men jag tycker det är lite konstigt att det inte finns något sätt att fästa 16 mm flexslang i dem, hålet är liksom för stort.
Någon som har använt dessa dosor med 16 mm slagn och kan ge mig lite tips?
/ FS
Har äntligen hittat dosor som inte är avgrundsdjupa. De kommer från Spelsberg och heter HW035. De är bara 35 mm djupa, perfekt vid ombyggnad av vårat gamla kök där det inte finns ihåliga väggar precis. De finns på elbutik:
http://www.elbutik.se/Dynapic/elmateriel/89724-382.jpg
Har köpt ett gäng. Men jag tycker det är lite konstigt att det inte finns något sätt att fästa 16 mm flexslang i dem, hålet är liksom för stort.
Någon som har använt dessa dosor med 16 mm slagn och kan ge mig lite tips?
/ FS
Tack för idéer. Problemet är att det är en ROT-dosa avsedd att fästa i ett uppborrat hål i innerväggen så slangen måste fästas direkt i dosan innan denna monteras.
/ FS
/ FS
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Dom såg fina ut, precis vad jag själv letat efter. Jag sitter också på ett gammalt hus med timmerstomme och den är inte lätt att göra doshål i direkt. Speciellt inte som dosfräsarna alltid är anpassade efter moderna väggar med högst 2x13 mm skivmaterial. Kontentan är att man för varje doshål måste plocka fram stämjärnet och fortsätta djupare in.Fjattespatt skrev:Hej,
Har äntligen hittat dosor som inte är avgrundsdjupa. De kommer från Spelsberg och heter HW035. De är bara 35 mm djupa, perfekt vid ombyggnad av vårat gamla kök där det inte finns ihåliga väggar precis. De finns på elbutik:
[länk]
Har köpt ett gäng. Men jag tycker det är lite konstigt att det inte finns något sätt att fästa 16 mm flexslang i dem, hålet är liksom för stort.
Någon som har använt dessa dosor med 16 mm slagn och kan ge mig lite tips?
/ FS
Vad det gäller själva frågan, så kan du inte borra egna hål bara? Det har fungerat perfekt för mig i ROT-dosor. Jag skattar åtminstone att slangen sedan sitter lika hårt som i vanliga dosors infästningar mot VP t.ex. Sedan kan man ju alltid dra isär något med övervåld (vid dragning FK), men då har man nog dragit sin slang i för tvära böjar.
Hej,
Nya hål är lite svårt att få plats med tror jag. Dessa dosor är välförsedda med allehanda små öppningar med avtagbara plastbitar. Men jag ska testa.
Har monterat en, och då gjorde jag så att jag vred dosan när slangen var i så att den liksom vreds fast, sedan skruvade jag fast dosan.
Nya hål är lite svårt att få plats med tror jag. Dessa dosor är välförsedda med allehanda små öppningar med avtagbara plastbitar. Men jag ska testa.
Har monterat en, och då gjorde jag så att jag vred dosan när slangen var i så att den liksom vreds fast, sedan skruvade jag fast dosan.
Är det verkligen ett problem? Enligt beskrivningen av dosan (Ahlsell) skall det ju finnas inbyggd dragavlastning.
Multidosa med marknadens minsta djup endast 35 mm. Utmärkt när dosorna skall placeras mitt för varandra i inneväggar. Vinklad kabelgenomföring för att man skall undvika kraftiga böjar på rör och kabel. Med inbyggd dragavlastning för rör upp till Ø20 mm. Håltagning Ø68 mm
Multidosa med marknadens minsta djup endast 35 mm. Utmärkt när dosorna skall placeras mitt för varandra i inneväggar. Vinklad kabelgenomföring för att man skall undvika kraftiga böjar på rör och kabel. Med inbyggd dragavlastning för rör upp till Ø20 mm. Håltagning Ø68 mm
Ja det står så men det stämmer inte, eller så fattar jag inte hur man ska använda dem.
/ FS
/ FS
jag har åxå använt nåra såna dosor å inte heller fått fast slangen, man kanske ska vika flärpen inåt istället för att bryta bort den. ska testa idag. det finns även dubbelrotdosor av samma märke med 50 mm djup.
En variant är ju att maila dom direkt och fråga: info@spelsberg.de
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Eller ring till elbutik,nu där du köpte dom, dom ger bra service.
Klicka här för att svara
