Jag funderar på hur jag ska fästa den främre bärlinan för taket på stolparna. Bärlinan kommer att vila på stolparna då de har liknande dimensioner. (Stolparna är 90x90 och bärlinan 90x270).
Räcker det med vinkeljärn?
Räcker det med vinkeljärn?
Det är 3,6 meter mellan stolparna som sitter 3 meter från fasaden. Taklutning ca. 11 grader. Takreglarna ska vila på bärlinan.Nefrums skrev:
Var rädd att jag skulle behöva spikplåt men jag undviker helst, mest på grund av estetiken. Men ja, jag kan sätta spikplåt om det behövs.
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Hur menar du att jag ska skruva uppifrån på en balk som är 270 mm?Nefrums skrev:
Ett alternativ är ju att fästa bärlinan fram på stolparna med fransk träskruv men jag tänker att det blir snyggare (och bättre?) att lägga balkarna ovanpå stolparna.
Du får försänka skruven 20cm.S Saalsa skrev:
Annars kan du ju göra urtag i sidan på bärlinan och stolparna så att du fäller in bärlinan i stolparna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Något sånt skulle ju funka! Ska leta efter något liknande. Då slipper jag vinkeljärnen istället. En snabb sökning ger dock inte så mycket då jag bara hittar mindre varianter. Det blir ju betydligt snyggare än en vanlig hålplatta. Finns det något speciellt namn för den så det är lättare att hitta?J justusandersson skrev:
Produkter som diskuteras: "hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Plattjärn är en benämning.
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/halplattor/halplatta---plattjarn-2000032679
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/halplattor/halplatta---plattjarn-2000032679
De plåtar som syns på bilden är inte säkert att de går att köpa färdiga över disk. Kan vara som så att de behöver tillverkas av någon smed eller likvärdigt.
Sedan är inte fransk träskruv det bästa alternativet, då dessa har ett dålig hållfasthet. Använd hellre Jetting skruv T6SF som har mycket bättre hållfasthet vilket gör att du kan gå ned i dimension vilket minskar synligheten.
Sedan är inte fransk träskruv det bästa alternativet, då dessa har ett dålig hållfasthet. Använd hellre Jetting skruv T6SF som har mycket bättre hållfasthet vilket gör att du kan gå ned i dimension vilket minskar synligheten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fästa bärlina på puts eller innanför puts?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa regel/bärlina väggen för pergola?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa bärlina för altan/veranda mot i övergången mellan trä och betong
Altan & Uteplats -
Fästa stolpar för pergola i bärlina
Altan & Uteplats -
Fästa bärlina för altan på 2st 95x45 stolpar?
Fritidshus