88 196 läst ·
527 svar
88k läst
527 svar
Hur fasiken kommer vi överens om vart man ska bo?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg
Du kanske använder telefonen så du inte ser signaturerna med dryga aspies, eller icke-aspies och/eller fulla?Kjell Åkesson1 skrev:
Någon hämtar dem. Kommer dina barn kunna röra sig helt fritt till och från kompisar, utan att föräldrarna hämtar eller lämnar, som ni bor nu?
Det finns tusentals barn till ensamstående föräldrar ute på landet som klarar av skolgång och träffa kompisar utan att de kan få skjuts överallt.Kjell Åkesson1 skrev:
Därav:
Dvs, även om det skulle kräva vissa ändringar i livsstilen hos samtliga i familjen så *går* det att lösa.SågspånPappspikEternit skrev:
Men, ska alla fortsätta leva precis som ni gör nu och bara flytta var ni bor kommer det garanterat att bli problem.
Hänger inte med alls kring aspsnacket. Sluta bara vara dryg är du snäll.SågspånPappspikEternit skrev:
Ja absolut. Är bara några minuters promenad till FS, en fantastiskt bra och omtyckt 1-9 skola och massor av andra barn. De kommer förmodligen utan problem kunna gå till skolan själva i 1-2a klass. Vårt område är extremt tryggt och lugnt med mil till eventuellt stök
Hur kommer de hem från en vän flera kilometer bort från en playdate utan skjuts vid 8-9 års ålder?Dowser4711 skrev:
Det finns tusentals barn till ensamstående föräldrar ute på landet som klarar av skolgång och träffa kompisar utan att de kan få skjuts överallt.
Därav:
Dvs, även om det skulle kräva vissa ändringar i livsstilen hos samtliga i familjen så *går* det att lösa.
Men, ska alla fortsätta leva precis som ni gör nu och bara flytta var ni bor kommer det garanterat att bli problem.
Bra input.J JohanLun skrev:Jag skulle heller inte vilja på så mycket på landet att det bara finns nån enstaka buss per dag.
Jag tror ni behöver sätta upp vad som är viktigt för var och en i prioritetsorndning, eller med en viktning
Tillex
Kjell:
Måste:
- max 1h pendling med kommunala transporter och utan egen bil
- barnen ska kunna ta sig själva till grundskola, ok gymnasium ska finnas på max 20 min pendling med tåg eller moppebil
- huset ska inte kräva större renovering, eller renovering ska tas med i budget att göras innan inflytt
- får inte vara dyrare än 12MSEK
Bör:
- mindre än 40 min pendlig
- kosta under 9MSEK
Fru Åkesson:
Måste:
- Huset ska vara i sekelskiftsstil
- Tomten måste ha område utan insyn och min 1000kvm
Bör:
- Husets tomt ska vara utan insyn och helst 3000kvm
- Huset ska helst vara på 300kvm
- Vill ha kakelugnar och fiskbensparkett
Sen kan ni även skriva upp sådant som efter köp kan gå att ändra på för att förbättra
- Bygga ut
- Renovera
- Byta jobb
Kanske kan ni hitta några punkter som går att kombinera, några som går kompromissa om och några som på sikt gör att det går att förbättra någon punkt som inte gick att lösa med nuvarande förutsättningar?
För att göra det mer komplicerat så vill jag absolut inte bo i ett äldre hus som kräver en massa underhåll. Med jobb och barn etc finns ingen tid kvar alls. Frugan vill dessutom ha fler barn.
Har precis renoverat ett hus och det är en otrolig arbetsbörda som omöjliggör all form av livskvalitet givet ovan bördor.
Alla äldre hus har stora underhållsbehov oavsett om man vill eller ej. Jag kan tycka de är väldigt vackra, precis som en veteranbil eller en träsnipa, men vill absolut inga äga sådana.
Har två goda vänner som köpt just sådana hus och de försöker desperat sälja för att underhållsbördan håller på att knäcka förhållandena
Jag tror att mycket löser sig om alla tar tag i sig själva:
-Herr Kjell Åkesson behöver lära sig mer om hur det är att bo på landet och komma över sina fördomar. Lära sig se möjligheterna och inse att på landet lever man vanligen helt annorlunda än i förorterna. Fundera över hur han själv skulle leva där i stället för att slå på förortsmallen rakt av. Att det inte går att leva enligt förortsmallen på landet det vet vi alla som bor här. Den iakttagelsen är korrekt.
-Fru Åkesson behöver inse att mänsklig makt har sina gränser och att ett renoveringsprojekt tar tid och att vidlyftiga saker på tomten tar ännu mera tid. Man får prioritera bort en stor del för att hinna med resten. Annars går det verkligt illa. Man håller inte flera hektar jord perfekt som en förortstomt. I praktiken blir den egentliga tomten mindre och slarvigare ju mer jord man äger runtom.
-Barnen Åkesson behöver lära sig att man kan sysselsätta sig själva en del kvällar och att passa ihop tider och bussturer och föräldrar och förbipasserande bybor sådana kvällar när de vill vara med på aktiviteter utom cykelavstånd.
Sedan när ni alla har tagit fram fakta gällande er del och hur olika boenden skulle påverka er själva och vad som är viktigt för er själva så tror jag ni kan hitta en lösning som fungerar hyfsat för alla.
Lycka till!
-Herr Kjell Åkesson behöver lära sig mer om hur det är att bo på landet och komma över sina fördomar. Lära sig se möjligheterna och inse att på landet lever man vanligen helt annorlunda än i förorterna. Fundera över hur han själv skulle leva där i stället för att slå på förortsmallen rakt av. Att det inte går att leva enligt förortsmallen på landet det vet vi alla som bor här. Den iakttagelsen är korrekt.
-Fru Åkesson behöver inse att mänsklig makt har sina gränser och att ett renoveringsprojekt tar tid och att vidlyftiga saker på tomten tar ännu mera tid. Man får prioritera bort en stor del för att hinna med resten. Annars går det verkligt illa. Man håller inte flera hektar jord perfekt som en förortstomt. I praktiken blir den egentliga tomten mindre och slarvigare ju mer jord man äger runtom.
-Barnen Åkesson behöver lära sig att man kan sysselsätta sig själva en del kvällar och att passa ihop tider och bussturer och föräldrar och förbipasserande bybor sådana kvällar när de vill vara med på aktiviteter utom cykelavstånd.
Sedan när ni alla har tagit fram fakta gällande er del och hur olika boenden skulle påverka er själva och vad som är viktigt för er själva så tror jag ni kan hitta en lösning som fungerar hyfsat för alla.
Lycka till!
Ja du.Kjell Åkesson1 skrev:
Det finns nästan lika många lösningar på det som det finns boende med 8-9 åringar på landet.
Det är inte något unikt problem som du målar upp och det är löst av de flesta som bor på det viset.
Givetvis varierar lösningarna beroende på förutsättningarna.
Men som sagt, det *går* att lösa *om man vill*.
Men, vill man inte lösa problemen så går det inte oavsett förutsättningarna.
Cykla t.ex. Själv cyklade jag alltid till kompisar/aktiviteter i den åldern. Ofta flera km.Kjell Åkesson1 skrev:
Där jag bor nu förekommer det att 12-åringar tar en gammal traktor till skolbussplatsen. Det ordnar sig om man inte curlar för mycket
”Lösningen” är ju den jag lyfte från början. Föräldrar som alltid är redo att skjutsa till alltDowser4711 skrev:
Ja du.
Det finns nästan lika många lösningar på det som det finns boende med 8-9 åringar på landet.
Det är inte något unikt problem som du målar upp och det är löst av de flesta som bor på det viset.
Givetvis varierar lösningarna beroende på förutsättningarna.
Men som sagt, det *går* att lösa *om man vill*.
Men, vill man inte lösa problemen så går det inte oavsett förutsättningarna.
Jag vet inte vad en playdate är men när jag i den åldern hade kamrater 10 km bort for jag dit med skolbussen efter skolan tillsammans med dem och så kunde någon av deras föräldrar skjutsa hem mig eller så kunde pappa hämta mig. Ibland var det någon bekant som hade vägarna förbi som plockade upp mig enligt avtal. Ibland hade jag cykeln med och cyklade hem Ibland kom jag hemåt med en senare buss.Kjell Åkesson1 skrev:
Sanningen är att när man bor där det är glest mellan bussarna så blir det färre aktiviteter i veckan och färre kamratbesök för barnen. Det behöver inte vara negativt. Barns kreativitet utvecklas när de hittar på saker själva.
Ett bilkärrslass bakan och några kilo tretumsspik håller en del barn sysselsatta i flera veckor.
Har bott på familjens landställe en längre period när vi renoverade huset. Älskar att vara där på sommaren men att spendera månader där på vinterhalvåret med 90 minuters restid till jobbet och 30 min till minsta mataffär, gym etc var total tortyr.H heimlaga skrev:Jag tror att mycket löser sig om alla tar tag i sig själva:
Lycka till!
Om jag såg en massa uspar med att bo på landet hade jag kunnat resonera kring det men ser verkligen inte en enda ärligt talat.