90 993 läst ·
381 svar
91k läst
381 svar
Hur fasen kan inte bud vara bindande!?
Sover man under bar himmel i Sverige så beror det inte på ekonomin utan på nått annat som tex psykiska problem, missbruk mm. ALLA gamla svenskar får tak över huvudet bara dom söker och accepterar visa begränsningar.
Nej det gör inte det. Om du hade följt vid din sida tex. så ahde du vetat att så inte är fallet. Många i Sverige är lika oupplysta som du. Det finns ungefär 330.000 pensionärer i Sverige som har en inkomst under EU: s fattigdomsgräns.E elmont skrev:
Kolla lite innan du fäller såna omdömen om människor.
För att underlätta för dig lägger jag ut länken till vid din sida.
https://www.viddinsida.nu/
Om du inte visste det så är EUs fattigdomsgräns inget bevis på nått.
I vårt land får man bidrag för att ha ett boende MEN det ställs vissa krav för att få bidrag.
Dom som inte "har tak över huvudet" har på ett eller annat sätt själv valt att ställa sig utanför samhället.
I vårt land får man bidrag för att ha ett boende MEN det ställs vissa krav för att få bidrag.
Dom som inte "har tak över huvudet" har på ett eller annat sätt själv valt att ställa sig utanför samhället.
Du borde kolla upp hur mycket du kan få i bostadsbidrag för det finns maxbelopp på det. Sen så ställer inte socialen upp som garant för hyrerskontrakt och har du betalningsanmärkning så får du inget kontrakt. Du får heller ingen hjälp från soc utan att det görs en utredning vilken tar tid att göra. Du måste ange orden jag svälter om du ska få direkt hjälp. Denna sak står i socialtjänstlagen vilket jag lärde mig när jag läste juridik.E elmont skrev:
Då kanske vi kan återgå till formkraven för fast egendom och vi kan därefter se om det finns fördelar eller nackdelar att bud är bindande på densamma. Formkraven är som följer:K kobodjo skrev:Jag har avhållit mig som en bostadsnykterist, men tänkte att jag skulle in i pyramidspelet nu med Corona och annat.
Efter att tittat på två objekt som ökat med 60%-70% från utgångspriset började jag undra om folk bara la bud utan något bakom flötet.
Det var då jag lärde mig att buden inte behöver vara bindande......skämtar ni?
Jag kan lägga ett bud på en 40 miljoners villa och trissa upp priset och sedan bara dra mig ur?
Tror fortfarande inte det är sant.
När jag la ett bud på en bok för 100 kr på Tradera var den bindande!
Allt på Tradera är bindande. Men inte bostäder för miljoners miljoner?
Inte konstigt att priserna är helt sinnessjuka.
Återgår till att bli bostadsnykterist....
1) Köpehandlingen (avtalet) skall upprättas skriftligt.
2) Undertecknande av köpehandlingen skall ske av båda parter (alla som säljer och alla som köper).
3) Köpehandlingen ska innehålla uppgift om fastighet och köpeskilling.
4) Köpehandlingen ska innehålla en överlåtelseförklaring.
Är något av de fyra kraven ovan inte uppfyllda är avtalet ogiltigt och lagfart nekas.
I Köpeavtalet regleras som regel även även andra saker som skick, ev byggnadstillbehör, pantbrev, betalningens erläggande (ev handpenning och slutlikvid) och tidsplan mm. Ett bud kan utöver priset även innehålla villkor, exempelvis att budet är giltigt en viss tid, eller att tidpunkten för inflytt måste vara vid en viss tidpunkt, eller att besiktningen kan ske först efter torsdag kl 14, eller......
Således är varken köpare eller säljare bunden av något pris, eller andra villkor, åtminstone juridiskt, innan en korrekt köpehandling är undertecknad. Det kan ju faktiskt vara ganska bra att det är så kan jag tycka. En stor affär, för de flesta livets största, som kan behöva sovas på, tänkas igenom, låta advokat se över avtalet, teknikern besikta osv. även om visning och budgivning i sig går fort.
När jag bodde i lägenhet för länge sedan, blev jag ofta väldigt störd av ljuden från mina grannar. Nu har jag bott i eget hus i drygt tre decennier, med väldigt lite störningar. Grann-tanten verkar ha något psykiskt problem och skriker ofta och högt. Stormar kan störa en hel del, men eget hus är verkligen guld värt, trots diverse renoveringsbehov och. hus-bekymmer.Rkarlsson skrev:
Jättejobbigt med granntanter om de har psykiska problem, men hur tycker du att det påverkar frågeställningen om huruvida man ska ha bindande bud på fast egendom eller ej?H Harrison skrev:När jag bodde i lägenhet för länge sedan, blev jag ofta väldigt störd av ljuden från mina grannar. Nu har jag bott i eget hus i drygt tre decennier, med väldigt lite störningar. Grann-tanten verkar ha något psykiskt problem och skriker ofta och högt. Stormar kan störa en hel del, men eget hus är verkligen guld värt, trots diverse renoveringsbehov och. hus-bekymmer.
Så här skriver Bovida, som säljer mycket objekt på mitt område:S JockeEinarson skrev:
Budgivning
Om flera spekulanter är intresserade av samma bostad, kan budgivning förekomma. Vi tillämpar öppen budgivning, vilket innebär att alla som deltar i budgivningen informeras om senaste bud samt antal budgivare. Man ska dock komma ihåg att säljaren alltid har rätt att välja köpare.
Köpeavtal
Försäljningen är avslutad först när ett skriftligt köpeavtal är undertecknat av både köpare och säljare. Innan dess kan bägge parter ändra sig och varken skriftliga eller muntliga löften gäller.
13 år i hyresrätt innan. Fy fan säger jag, vissa perioder var det fest varje helg. Fredag och lördag, väktarna var där titt som tätt.H Harrison skrev:När jag bodde i lägenhet för länge sedan, blev jag ofta väldigt störd av ljuden från mina grannar. Nu har jag bott i eget hus i drygt tre decennier, med väldigt lite störningar. Grann-tanten verkar ha något psykiskt problem och skriker ofta och högt. Stormar kan störa en hel del, men eget hus är verkligen guld värt, trots diverse renoveringsbehov och. hus-bekymmer.
Fyrvekerier inomhus, söndeslagna portar och totalt nonchalanta snorungar som tyckte att vi som ville sova kl 4 på morgonen var jobbiga.
Mina nuvarande är rätt tysta, de är ute på sommaren och tysta i tid, det sommarkvällarna som folk sitter ute och trivs vid grillen typ. =)
Jag tycker nog att Weber är bästa grillen, men har iofs inte provat så mycket annat.Rkarlsson skrev:13 år i hyresrätt innan. Fy fan säger jag, vissa perioder var det fest varje helg. Fredag och lördag, väktarna var där titt som tätt.
Fyrvekerier inomhus, söndeslagna portar och totalt nonchalanta snorungar som tyckte att vi som ville sova kl 4 på morgonen var jobbiga.
Mina nuvarande är rätt tysta, de är ute på sommaren och tysta i tid, det sommarkvällarna som folk sitter ute och trivs vid grillen typ. =)
Jag blev väldigt störd av allt buller i min hyreslägenhet, liksom alla spyor på gångvägen till hållplatsen. Alkoholisterna gick omkring på fredag-lördag och slog sönder fönstren på gatuplanet. Ungarna hade smetat bajs på väggarna i trapphuset och det var många som ringde på dörren dagligen, för att sälja korv eller samla in pengar. Ungarna brände också märken på ytterdörren med cigarrett-tändaren och de ville låna en stol för att ta sig upp på taket. Det fick de inte av mig, förstås, med tanke på att de kunde ha hoppat ner 5 våningar och dött på kuppen och de anhöriga hade anklagat mig. Nu bor jag på ett gammalt sommarstuge-område i skärgården sedan 33 år tillbaka och det känns oerhört bra!
Går bilen bra?H Harrison skrev:Jag blev väldigt störd av allt buller i min hyreslägenhet, liksom alla spyor på gångvägen till hållplatsen. Alkoholisterna gick omkring på fredag-lördag och slog sönder fönstren på gatuplanet. Ungarna hade smetat bajs på väggarna i trapphuset och det var många som ringde på dörren dagligen, för att sälja korv eller samla in pengar. Ungarna brände också märken på ytterdörren med cigarrett-tändaren och de ville låna en stol för att ta sig upp på taket. Det fick de inte av mig, förstås, med tanke på att de kunde ha hoppat ner 5 våningar och dött på kuppen och de anhöriga hade anklagat mig. Nu bor jag på ett gammalt sommarstuge-område i skärgården sedan 33 år tillbaka och det känns oerhört bra!
Det går ju inte att ha alla buden bindande. Vad ska då vara bindande för säljare. Varit med om att viktig information kring bostaden dykt upp efter budgivning och det är viktigt att köpare fritt kan dra sig ur. Alltså helt orealistiskt med bindande bud. Båda parter är fria tills det finns ett avtal båda är överrens om är det enda rimliga.U Utsliten och utdömd skrev:alla bud är bindande och man har en deadline när budgivningen avslutas. Vanligtvis dagen efter visningen så finns det ett fönster på vanligtvis 3-timmar när budgivningen pågår.
slipper man vänta 20 timmar på att nån ska buda över en.....
danmark har ett system där det liknar mer en upphandling. Det är en utsatt deadline. Man ser inte varandras bud utan säljaren får in ett bud från varje intressent och när deadline löpt ut så väljer säljaren vem som vunnit. Det finns alltså ingen möjlighet att buda över någon utan man får lämna ett bud från början vad man tycker fastigheten är värd.
Redigerat:
Enligt jordabalken är endast skriftliga avtal, hit räknas även bud, bindande.
Ett alternativ kanske vore, krav på lånelöfte då dom flesta lånar pengar.Carlss skrev:
Det går ju inte att ha alla buden bindande. Vad ska då vara bindande för säljare. Varit med om att viktig information kring bostaden dykt upp efter budgivning och det är viktigt att köpare fritt kan dra sig ur. Alltså helt orealistiskt med bindande bud. Båda parter är fria tills det finns ett avtal båda är överrens om är det enda rimliga.
Känns lite surt att buda mog något som trissar upp priset på något dom inte kan köpa.