Hart köpt en Kartell-lampa av modellen FL/Y.

Problemet är att jag inte får takkoppen att fästa mot taket, istället så glider den ner 5-6 cm och det ser väldigt fult ut.
Se bifogad bild.

Bekymret är delvis pga att lampan inte skulle sitta precis där lamputtaget satt i taket, som ni ser på bilden så har jag dragit en sladd där vilket gör att takkoppen inte har riktigt lika lätt att fästa mot taket.
En viss glipa mot taket kan jag acceptera men som det är nu så är den verkligen för stor.

Tips? Vad kan jag testa?

• kartell.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ingen liten plastskruv i plastbiten under oranga kåpan då? Svårt att se hur den är gjord på bilden..

Bricco skrev:
Finns ingen liten plastskruv i plastbiten under oranga kåpan då? Svårt att se hur den är gjord på bilden..
Jag är osäker på vad du menar?
Plastskruv i den vita eller orange delen?

Som sagt, det brukar sitta en liten stoppskruv som klämmer åt lampsladden. Men den varianten verkar kräva att du gör ett jack i kåpan så att den sluter an mot taket och fästanordningen i sockeln(?).

Skruven som Bricco och snaggletooth pratar om är nog en sån som ses på mojängerna till vänster på den här bilden:
clas ohlsons "nippel/muttermix"

Hmm, ni har rätt i att det finns en liten skruv i mitten.
Men däremot så får jag den inte att gänga mot den vita delen.

Nu har jag till och med gjort hål i den orange delen för att sladden ska smita igenom utan problem, men den fäster fortfarande inte mot taket tyvärr.

Om du inte får den lilla stopskruven att gänga in sig kan du kanske ta ett vitt buntband och fästa i kabeln under den vita delen när du har tryckt upp den mot taket.
Om du klipper av den utstickande biten så syns kanske inte så mycket.
Det kanske duger som tillfällig nödlösning ialla fall?

Gummisnodd......

Gummisnoddar brukar vara väldigt kortlivade. En gummisnodd som utsätts för dagsljus kommer antagligen att trilla ner och slukas av dammsugaren inom ett eller två år.

Hmm, jag får verkligen inte till det!

Gummisnoddar finns redan på sladdarna (det är tillför att någorlunda hålla ihop de två sladdar som går från tak till lampa).
Jag har provat att dra en av dessa gummisnoddar uppåt så att den ligger precis under den orange takkoppen men det hjälper inte, den glider ner ändå.

Bundband som någon skrev har jag inte testat, det kanske är värt att göra.
Dock så vet jag inte om det ska vara starkare än gummisnodd, en sak som är säker är ju dock att det inte är någon snygg lösning.

Självhäftande tejp funderar jag på, kan dock vara svårt att fästa eftersom att det inte är plant underlag (på takkoppen).
Någon som vet någon helt transparent självhäftande tejp som är bra?

Du kan inte klämma/kila fast sladden med något, typ en tändsticka mellan sladd och insidan av den vita delen.

Men du, den där lampan kostar ju 2000:- enligt en nätsökning.

För det priset borde säljaren inte bara fixa en fungerande låsskruv utan dessutom komma hem och slicka dig i stjärten som kompensation för att det strular!

Min fördom är att "finfabrikat" på lampor å sånt ofta kan vara mer eller mindre smäck/skit kvalitetsmässigt.

Fy f-n vad jag t.ex. svurit över "konstsmide"-julgransbelysningar för utomhus...

Alfredo skrev:
Du kan inte klämma/kila fast sladden med något, typ en tändsticka mellan sladd och insidan av den vita delen.
Tack för tipset!
Kilade fast en stump av en tändsticka nerifrån upp i mynningen på den orange delen.
Det funkar!
Det är inte jättesnyggt, men det funkar.

Ska försöka leta upp något liknande men som inte syns lika mkt, typ någon transparent sticka.

savio skrev:
Tack för tipset!
Kilade fast en stump av en tändsticka nerifrån upp i mynningen på den orange delen.
Det funkar!
Det är inte jättesnyggt, men det funkar.

Ska försöka leta upp något liknande men som inte syns lika mkt, typ någon transparent sticka.
Vad bra att det fungerar! Om du klipper bort allt av stickan som eventuellt sticker ut och ändå inte har någon direkt "kilverkan" borde det väl inte synas så mycket. En droppe Tippex på tändsticksändan borde väl göra det nästan helt osynligt.

yxis skrev:
För det priset borde säljaren inte bara fixa en fungerande låsskruv utan dessutom komma hem och slicka dig i stjärten som kompensation för att det strular!
Om det är att anse som en rimlig kompensation hänger väl på en hel del personliga egenskaper hos såväl köpare som säljare...:cool: Jag kan tänka mig fall där "kompensationen" bara skulle göra skadan värre!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.