1 801 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Hur får vi varmare på övervåningen? Olika ”system”!
Hej! Vi flyttade in i vårt hus för ca 2 månader sedan. Här finns fjärrvärme, FTX ventilation & vattenburen golvvärme. Första huset för oss, så allt detta är nytt. 2-vån hus från 2011, nära Göteborg.
Vi upplever bra värme på nedervåningen (där även golvvärme finns, lite för varmt ibland), men kallare i sovrummen uppe där det blåser ut rätt kall luft från luftdonen i taket, allrummet varmare där ett don inte finns. Elementen är knappt ljumna trots inställda på max. Hur får vi det varmare även uppe? Lufta elementen, bara det?
Såhär ser det ut på fjärrkontrollen till ventilationen, inställd på 24grader nu, vet inte hur det ”bör” se ut & om allt ser okej ut? Eller vad den säger mig eg? Mer än att det står ”system ok” på displayen. Och exakt hur dessa tre system påverkar varandra.
Vi upplever bra värme på nedervåningen (där även golvvärme finns, lite för varmt ibland), men kallare i sovrummen uppe där det blåser ut rätt kall luft från luftdonen i taket, allrummet varmare där ett don inte finns. Elementen är knappt ljumna trots inställda på max. Hur får vi det varmare även uppe? Lufta elementen, bara det?
Såhär ser det ut på fjärrkontrollen till ventilationen, inställd på 24grader nu, vet inte hur det ”bör” se ut & om allt ser okej ut? Eller vad den säger mig eg? Mer än att det står ”system ok” på displayen. Och exakt hur dessa tre system påverkar varandra.
Hur ser fjärrvärmecentralen ut?
Vilken framledningstemperatur är det ut från fjv-centralen?
Hur ser det ut vid golvvärmeshunten?
Är det enrörssystem eller tvårörsystem på radiatorerna?
Hur ser radiatorkopplet (anslutningarna) ut?
Vilken framledningstemperatur är det ut från fjv-centralen?
Hur ser det ut vid golvvärmeshunten?
Är det enrörssystem eller tvårörsystem på radiatorerna?
Hur ser radiatorkopplet (anslutningarna) ut?
Gällande FTX så förstår jag på displayen att du blåser in 17 grader (tilluft) och har en frånluft på 20 grader. Undersök orsaken då du säger att det står på 24 grader. Vart har du ställt in ditt önskade värde till FTX aggregatet?A A&O skrev:Hej! Vi flyttade in i vårt hus för ca 2 månader sedan. Här finns fjärrvärme, FTX ventilation & vattenburen golvvärme. Första huset för oss, så allt detta är nytt. 2-vån hus från 2011, nära Göteborg.
Kolla upp vilka rör som går upp till övervåningens radiatorer (element) i din undercentral. Lufta alla radiatorer. Kolla upp vad du har för tryck i systemet. Finns säkert en mätare i undercentalen det står "bar" på? För lågt tryck så orkar vattnet inte upp till övervåningen.
Dom 9 slingorna i fördelarskåpet är nog bara till golvvärmen på nedervåningen? Där tror jag inte du behöver felsöka för övervåningen. Men kolla vad det står på ställdonet bredvid nummer 2? Står det rad? Sitter regulatorn som står på 24 på övervåningen?
Redigerat:
Detta med fjärrvärme & golvvärme är helt nytt för oss (första huset). Så jag vet inte riktigt svaret på alla frågor, förutom att det är två rörsystem på radiatorerna om jag förstått det rätt. Golvvärme finns bara nere. Prövade att lufta elementen idag, men ingen luft alls, sippra ut vatten direkt. Gissar på att trycket är för lågt på fjärrvärmen kanske, såg detta idag.. (se bild).Demmpa skrev:
Jag ställde in det på en inställning på fjärrkontrollen, i en meny som heter just temperatur. Har dessvärre inte så mkt koll på kontrollens menyer & precis vad de är för. Fick aldrig genomgång vid flytt, så ska ta det med Östbergs (heru) kundtjänst så vi lär oss.T Toolfix skrev:Gällande FTX så förstår jag på displayen att du blåser in 17 grader (tilluft) och har en frånluft på 20 grader. Undersök orsaken då du säger att det står på 24 grader. Vart har du ställt in ditt önskade värde till FTX aggregatet?
Kolla upp vilka rör som går upp till övervåningens radiatorer (element) i din undercentral. Lufta alla radiatorer. Kolla upp vad du har för tryck i systemet. Finns säkert en mätare i undercentalen det står "bar" på? För lågt tryck så orkar vattnet inte upp till övervåningen.
Dom 9 slingorna i fördelarskåpet är nog bara till golvvärmen på nedervåningen? Där tror jag inte du behöver felsöka för övervåningen. Men kolla vad det står på ställdonet bredvid nummer 2? Står det rad? Sitter regulatorn som står på 24 på övervåningen?
Jag luftade alla idag, men fanns ingen luft alls, sipprade ut vatten direkt. Precis, golvvärme bara på undervåningen. Men upptäckte som du skrev, att det verkar vara för lågt tryck på ”baren”? Den svarta som visar nuvarande tryck? Läste om att man ska fylla på vatten via en av de röda spakarna?
Ska kolla det ang don nr 2 som du skrev imorgon!
Ja, trycket är lite lågt, men det ska räcka.
Svårt att säga var påfyllningsventilen sitter, ofta står det "påfyllning" på ventilvredet/-ratten. Nej, det är ingen av de med rött handtag i underkant av fjv-centralen.
Ser att du har en Honeywell reglercentral, själva manöverpanelen ligger här,
Ta fram den och ta bild på den så man ser vilken modell det är.
Svårt att säga var påfyllningsventilen sitter, ofta står det "påfyllning" på ventilvredet/-ratten. Nej, det är ingen av de med rött handtag i underkant av fjv-centralen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok! Tack för info 🙏🏼 Hittade denna dammiga bland centralen om den säger dig något!Demmpa skrev:
Ja, trycket är lite lågt, men det ska räcka.
[bild]
Gällande ditt FTX aggregat så verkar det som du blåser in 17 grader enligt bilden i ditt första inlägg.. Om du nu ställt in 24 grader där så kolla lite fler menyer och kolla om du har en eftervärmare till den som du kanske inte aktiverat? Kanske en bild på FTX också innan vi kan hjälpa dig mer.A A&O skrev:Jag ställde in det på en inställning på fjärrkontrollen, i en meny som heter just temperatur. Har dessvärre inte så mkt koll på kontrollens menyer & precis vad de är för. Fick aldrig genomgång vid flytt, så ska ta det med Östbergs (heru) kundtjänst så vi lär oss.
Jag luftade alla idag, men fanns ingen luft alls, sipprade ut vatten direkt. Precis, golvvärme bara på undervåningen. Men upptäckte som du skrev, att det verkar vara för lågt tryck på ”baren”? Den svarta som visar nuvarande tryck? Läste om att man ska fylla på vatten via en av de röda spakarna?
Ska kolla det ang don nr 2 som du skrev imorgon!
Gällande del låga trycket så bör du ha i alla fall 1 bar. Då orkar vattnet upp 10 meter. I och med att du har luftat har trycket sjunkit. Fyller på gör man med en kran/spak som är anslutet till kallvattnet. Pröva den spaken du tror det är (den är av i dag) och titta på mätaren samtidigt. Påfyllningen går snabbt så ha inte på den längre än 5 sekunder.
Troligen en CM737,
Liten film
Samt manualer,
Verkar vara följande fjv-central,
https://www.rskdatabasen.se/kategor...ntralervillacentraler/mini-city-e-6802877-506
Under/bakom energimätaren sitter ena påfyllningsventilen, i andra änden av slangen sitter anda ventilen, bägge ska normalt vara stängda.
Liten film
Verkar vara följande fjv-central,
https://www.rskdatabasen.se/kategor...ntralervillacentraler/mini-city-e-6802877-506
Under/bakom energimätaren sitter ena påfyllningsventilen, i andra änden av slangen sitter anda ventilen, bägge ska normalt vara stängda.
Har en likadan maskin (vad jag kan se) och när vi byggde så fick vi rekommendation att ha den på 1 bar, så trycket ser lite lågt ut. Vi har dock golvvärme både på entre- samt övervåning och kanske behöver jag mer tryck för att det ska komma upp till övervåning.
Om jag utgår från min som _ser_ likadan ut så är inringat slangen som tillför vatten till system. Bakom kontrollpanel (pil) så sitter en "ballofixliknande" vred där man kan fylla på vatten.
Om jag utgår från min som _ser_ likadan ut så är inringat slangen som tillför vatten till system. Bakom kontrollpanel (pil) så sitter en "ballofixliknande" vred där man kan fylla på vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Det är inte trycket som får vattnet till ÖV. Circpumpen i centralen pumpar runt vattnet men om strömningsmotståndet till NV golvvärme är så mycket lägre vill inte vattnet strömma till ÖV.
Försök att strypa allt vaten till golvvärme (de röda vreden till vänster i gv-centralen) och se om det kommer bli varmare i elementen på ÖV efter några timmar.
Försök att strypa allt vaten till golvvärme (de röda vreden till vänster i gv-centralen) och se om det kommer bli varmare i elementen på ÖV efter några timmar.
Ah! Tack! Ja precis, vid pilen där, strax nedanför displayen finns en svart vred. Den är ansluten till kallvattenröret. Så det är inte de röda handtagen man ska vrida på, det trodde jag först. Då testar jag med den svarta. Är det bara den du vrider på då, inget annat mer än så?mrniklass skrev:
Har en likadan maskin (vad jag kan se) och när vi byggde så fick vi rekommendation att ha den på 1 bar, så trycket ser lite lågt ut. Vi har dock golvvärme både på entre- samt övervåning och kanske behöver jag mer tryck för att det ska komma upp till övervåning.
[bild]
Öppna försiktigt, och bara lite, så att du hör att det fylls på och då kommer du se bar-mätaren öka sakta. Du ska inte behöva öppna helt. Stäng när du nått önskat tryck/bar-nivå. Jag fick rekommendationen från min installatör att ha 1 bar.A A&O skrev:
Redigerat:
Jaha, okej.. men ska jag testa öka trycket först? Och hjälper inte det, strypa vattnet? Det fanns ingen luft alls i elementen, det kom vatten direkt. De kan bli lite småljumna ibland, men aldrig varma. Vet du vad det bör stå på rören som vreden är kopplade till? Har dessa vred (ursäkta, har inte hunnit damma av än)T Thomas_Blekinge skrev:Det är inte trycket som får vattnet till ÖV. Circpumpen i centralen pumpar runt vattnet men om strömningsmotståndet till NV golvvärme är så mycket lägre vill inte vattnet strömma till ÖV.