182 229 läst ·
50 svar
182k läst
50 svar
Hur får vi trädäcket snyggt igen?
Det där ser ju fint ut!D dakar skrev:Tryckimpregnerad trall på soldäcket. Har högrtryckstvättat. Blev väldigt fint med få misstag i form av stickor som reste sig. Hade tänkt olja in när det fått torka ordentligt i ett par, tre dygn och därefter trallolja-in den med Byggmax-trall-olja, GGM plast AB, träolja, 35% torrhalt. Ska jag låta bli att öppna den burken och slösa en liter Grumme grönsåpa istället?
Fördelar och nackdelar med respektive alternativ önskas!
Jag skulle nu köra med grönsåpa (klart bättre än fam. Wahlgrens tv-såpa) och sedan spola av med vanligt vattentryck. Inte högtryck. Skippa t(r)alloljan den gör bara att du måste använda högtrycken alt. kemikalier nästa år igen. (Inoljat trallvirke drar till sig smutsen). Tvätta med såpa, när ni tycker det behövs, under säsongen.
"Trallolja är bra för ekonomin.
- Va, hur menar du?
- Ja för dom som säljer den, såklart!"
Ett av skälen till att gräsklipparen är en robot hos mig; slippa väsnas när man kommer hem från jobbet!T Thomas_Blekinge skrev:
Såpa är bra men det skall helst inte vara grönsåpa.
Brunsåpa/Kristallsåpa återfettar bla bättre.
Passa på att köpa brunsåpa om/när ni besöker Danmark där alla vanliga matvaruaffärer säljer brunsåpa på burk - de använder den bla till rengöring av klinkers.
http://vingstorp.com/webshop/brunsapa-kristallsapa/
fast i Danmark kostar den mindre än halva priset...
Passa på att köpa brunsåpa om/när ni besöker Danmark där alla vanliga matvaruaffärer säljer brunsåpa på burk - de använder den bla till rengöring av klinkers.
http://vingstorp.com/webshop/brunsapa-kristallsapa/
Fast resan kostar ju en del, förstås.D doubleH skrev:Såpa är bra men det skall helst inte vara grönsåpa.
[länk]
Ang. Brunsåpa... Blir trävirket/trallen/altanen brun av brunsåpan? Alltså sen, när träet har torkat?D doubleH skrev:Såpa är bra men det skall helst inte vara grönsåpa.
[länk]
Ok. Toppen! Tack för svar Nu har jag precis behandlat däcket med linoljesåpa eftersom det var det jag fick tag på. Det verkar funka fint oxå Vet du om jag kan köra varannan rengöring/behandling med linoljesåpa och varannan med brunsåpa? Jag menar om dessa två kan kombineras som tvätt- och behandlingsmedel? Om jag i tex om några månader behöver göra rent och behandla mitt däck igen menar jag. Eller är det bäst att använda samma medel igen? I mitt fall alltså linoljesåpa? Vad tor du @doubleH och/eller nån annan?D doubleH skrev:
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Paket med linoljesåpa
Naturligt rengöringsmedel
579 kr inkl moms
634 kr
Läs mer
Brunsåpa är mer basisk än linsåpa, men skall göra ”samma jobb”.
Brunsåpa kostar 20kr för en burk i vilken dansk mataffär som helst.
Köpte på mig 5 burkar när vi besökte Laesö härom veckan.
Linsåpa misstänker jag är dyrare...
Brunsåpa kostar 20kr för en burk i vilken dansk mataffär som helst.
Köpte på mig 5 burkar när vi besökte Laesö härom veckan.
Linsåpa misstänker jag är dyrare...
Ok. Då går det nog fint att varva rengöringsmedlen med varandra Tack då ska jag försöka få tag på dansk brunsåpa vid tillfälle... Ja, linoljesåpa kostade ca 149 kr för en liter...
Folksam har testat trallmedel och Yes, diskmedel vann. Mycket försiktigt med högtryck, det har sönder utan på trallen och då blir det lättare smuts i det. Linoljesåpa och skura, så bygger du upp en tålig yta. Träolja har ju ingen direkt effekt på tryckttrall, snarare tvärs om.
Produkter som diskuteras: "Linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
436 kr inkl moms
Läs mer
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Man kan låta bli allt, frånsett lätt rengöring. Olja gör ju dessutom trallen mörkare varje gång.
Tänk på att grön (och gul) såpa torkar ut trät.chris47 skrev:
Konstigt, jag tyckte biltemas trallrent var värdelöst. Kärchers trallrent är bättre. Använd inte högtryckssprutan direkt på trallen utan använd isåfall en T-racer eller liknande. Man kan också använda en vanlig skurborste om man har gott om tid och tålamod.
När altanen är ren, avslutar du med att behandla den enbart med vanlig grön såpa. Våt trall. Stänk ut såpan och arbeta in den med en borste. 1liter/40 kvm
/CC
Brun/kristall-såpa däremot återfettar trät.