8 050 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Hur får vi ordning på vår tomtgräns?
Det sprider sig bara till gräsmattan och känns rätt ofräscht?Heij83 skrev:
Tycker det är lite tråkigt att du vill ha en monokultur, det är betydligt trevligare och bättre för alla pollinerande insekter att ha det som det är idag.
Skulle jag haft det som dig så hade jag sått mer ängsblommor av olika slag för att få en längre blomnings säsong och mer färg.
Men vi är alla olika och gillar olika 😊
Ängsblommor har väl ingen chans att etableras sig bland allt det där?
Det där ser ut att vara en rätt bra start för en äng. Men om du tycker att variation är ofräscht och har en havreåker som idealbild så är nog inte en äng rätt för dig.
Kravet på "äng" är rätt lågt 2023. Numera så nöjer man sig med åkerns och gödselhögens ogräs. Och inte sällan är det ju så de sprids med "anläggningsjord". Man har blandat i stallgödsel från högar där det växer ogräs.J Johan Larsson9794 skrev:
Den första bilden ser ju ut som den gör just för att det är brukad mark där en bonde sår, skördar etc.
En yta som inte hålls efter kommer att se ut som på bild nr 2 förr eller senare.
Vill du ha det som på bild nr 1 så skulle jag ha sett till att utöka den egna gräsmattan åt det gållet och prata med bonden så att han kanske kan bruka marken ännu närmare tomtgräns. Så att ni helt jobbar bort den där remsan med äng ("skräp") mellan er.
Ett skarpt möte mellan din prydliga gräsmatta och bondens åker är det bästa/enklaste sättet att åtstadkomma något som liknar bild 1. Det kommer dock inte vara så där fint hela året utan kommer ju att variera beroende på i vilket stadie som bondens sådd befinner sig
En yta som inte hålls efter kommer att se ut som på bild nr 2 förr eller senare.
Vill du ha det som på bild nr 1 så skulle jag ha sett till att utöka den egna gräsmattan åt det gållet och prata med bonden så att han kanske kan bruka marken ännu närmare tomtgräns. Så att ni helt jobbar bort den där remsan med äng ("skräp") mellan er.
Ett skarpt möte mellan din prydliga gräsmatta och bondens åker är det bästa/enklaste sättet att åtstadkomma något som liknar bild 1. Det kommer dock inte vara så där fint hela året utan kommer ju att variera beroende på i vilket stadie som bondens sådd befinner sig
om det inte behöver bearbetas för att ändra formen på marken så är fräsning onödigt. Klipp bara ner allt och så in de ängsväxter som kan tänkas trivas.
Traditionellt från första halvan av juli och någon månad framåt är en bra period. Jag har nog kört av min senare. Har man en gräsklippare som klarar av det så fungerar det att använda den. Höet bör avlägsnas när det torkat.
Men det kommer definitivt inte att se ut som en veteåker.
Men det kommer definitivt inte att se ut som en veteåker.
Så vi klipper ogräset, låter det ligga tills det torkat, krattar upp och avlägsnar allt sen sår med nya frön?D Daniel 109 skrev:
Vad kommer det se ut som då?
Det kommer mer att likna det du har nu än en veteåker. Hur den ser ut kommer att variera med årstiden. Jag är inte alls säker på att det kommer att överensstämma med dina önskemål. Jag harven yta som jag sköter så som jag är nöjd med.
Jaha men varför ska jag göra det om det bara kommer likna det vi vill få bort?D Daniel 109 skrev:
Du frågade hur du skulle få till en äng. Jag har hela tiden varit tydlig med att det inte verkar vara vad du är ute efter. Jag skulle gjort så. Men jag önskar mig inte en veteåker.