Nu har den här tråden barkat iväg så långt att jag känner mig komfortabel med att lägga in den här bilen, som borde vara perfekt som byggbil. Jag tror TS har fått alla råd han behöver, och att det är LIKa bra att stänga tråden med en riktigt dålig ordvits.

800px-Mercedes-Benz_W210_Rappold_Leichenwagen_hl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den saknar ju dragkrok? Finns tydligen inga likbilssläp. Eller är det det man kallar husvagn?

pelpet skrev:
Nu har den här tråden barkat iväg så långt att jag känner mig komfortabel med att lägga in den här bilen, som borde vara perfekt som byggbil. Jag tror TS har fått alla råd han behöver, och att det är LIKa bra att stänga tråden med en riktigt dålig ordvits.

[bild]
Fy fan det kan vara bland den sämsta ordvits någonsin på byggahus.se samtidigt som det var ett skjukt bra tips. Kanske även går att ha denna om man ska campa men inte vill sova i tält. Men det svåraste är nog om man ska sova där bak finns kanske känsla att det är ganska många som sovit rejält på samma ställe, usch nä som campingbil går den nog bort men som virkesbil mumma! Men vad skulle kunden säga om ni hantverkare hade detta som firmabil? Sloganen kunde iallafall vara.- Vi är miljösertifierade så: Oavsett hur lång tid arbetet tar ombesörjer vi all bortforsling av "skräp" till förbränning

MathiasS skrev:
Den saknar ju dragkrok? Finns tydligen inga likbilssläp. Eller är det det man kallar husvagn?
Det är för att man ändå inte får med sig nåt när man dör...tänk på det alla ekorrar......;)

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
peternicklas skrev:
På väldigt många nya bilmärken kostar det mellan 15 - 25000:- att eftermontera en dragkrok. Kanske bara 5000:- om det görs från fabrik. De måste in och programera om CAN bussen samt att det kräver speciella kabelsatser.
Ska man köpa en nyare bil idag så kan det vara avgörande om det finns dragkrok eller ej om man måste ha detta.

[länk]
Monterade en avtagbar Westfalia på min Audi i lördags, totalkostnad 3000:- inkl elsats (styrenhet). Klarar man renovera ett hus som de flesta här inne gör är mekjobbet plättlätt :p Har man inte verktyg för att göra programmeringen finns det verkstäder som gör det för en rimlig peng.

Förstår inte varför verkstäderna tar sådana priser.

Nu är det ett antal år sedan, men jag köpte min avtagbara dragkrok från tridenttowin.co.uk.
Tillverkad av Brink, kostade då ca 3 papp inkl frakt från UK.

Jag har hittills bott i hus i lite mer än två år och har ytskiktsrenoverat måttligt hittills. Jag har kämpa lite med en BMW 1-serie, men har ändå fått in brädor och kortreglar med 2,40 i längd med stängd lucka. Inga jättemängder, men till småprojekten har det funkat. Har kört lister och bräder upp till 3,60 i längd med öppen lucka (tur jag bara har en km till närmaste byggvaruhandel). De gånger jag har behövt plyfa och gipsskivor, isolering och annat som tar mer plats har jag samlat ihop och fått det hemkört för mindre än 400 spänn. Det har varit klart prisvärt.

Men nu äntligen har jag skaffat mig en kombikärra; en Passat med dragkrok. Och i helgen åker jag och skaffar takbågar. Det kommer bli klart mycket lättare att få hem material.

Har trädgårdsprojekt på gång här hemma och varit i kontakt med mindre bygghanlare angående att få varor fraktat hem. Ja, då funkar det så att jag då kommer få varor fraktade direkt från tillverkarna bl.a. Frakt från Finja, frakt från Starka och frakt från handlaren. Varor för 15000 och frakt tillkommer med ca 4000 kr... orimligt och jag letar nu alternativ. Blir väl till att inte vara bekväm.

fn76 skrev:
Har trädgårdsprojekt på gång här hemma och varit i kontakt med mindre bygghanlare angående att få varor fraktat hem. Ja, då funkar det så att jag då kommer få varor fraktade direkt från tillverkarna bl.a. Frakt från Finja, frakt från Starka och frakt från handlaren. Varor för 15000 och frakt tillkommer med ca 4000 kr... orimligt och jag letar nu alternativ. Blir väl till att inte vara bekväm.
Så fort det handlar om sten och jord o såna tunga saker blir det plötsligt galet dyrt med frakten. Där letar jag också efter alternativ

.....det är sådant man bar BE-behörighet till....

MathiasS skrev:
.....det är sådant man bar BE-behörighet till....
Nej, det är såmt man har en stor kärra till ;)

BE-behörigheten behövs bara om polisen stoppar en ;)

P
Och stoppar polisen dig och du inte har rätt behörighet så blir det jobbigt.

Vill tipsa om dragkrokslagret.se som har gds satser. Har inte själv ännu då mina bilar har haft fabriksmonterade krokar(inte verkstadsmonterade!) men dom har svarat bra på mina frågor.

Har ett Tiki -släp 150 *300 cm som jag får lasta 1 ton på. Ovärderligt. Köpte det när vi byggde sista huset istället för att ha container. Blev billigare och man har kvar släpet när bygget är klart. Har grindar vilket jag tycker är bra när man kör skit till tippen. Igår blev det 1 lass gårdsgrus samt en vända till brädgården. En fet repa blev det på bilen också då jag vek släpet för mkt när jag backa. Tycker även om man har släp så slits bilen som drar det rätt bra ändå. Man hoppar in i bilen med jobbkläder etc. Man skulle kanske köpt en byggbil som andra bil istället.

TheStills skrev:
Och stoppar polisen dig och du inte har rätt behörighet så blir det jobbigt.
Inte överdrivet jobbigt. Om man kör med ett för tungt släp som är OK i övrigt, dvs det är korrekt lastat och får dras av bilen så får man 1200 kr i böter första gången, jag tror det är höjt från 900:- som det var förut.

Om man överväger att köra ett tyngre släp än man har rätt till är det bättre att välja ett släp man inte är behörig för, än att överlasta ett släp man får köra. Böterna för överlast är 2000 kr - 4000 kr, och vid mer än 50% överlast väntar åtal för vårdslöshet i trafik. Då får man räkna med dagsböter och kanske bli av med körkortet.

1200 kr för olovlig körning... Stämmer verkligen det? Överlast däremot är ju ett brott där uppsåt måste bevisas så det går ju att spela dum och lasta av.

Eller så ser man till att få vara med i klubben för inbördes beundran, tillgänglig för medborgare med sk högre behörighet.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.