72 670 läst ·
158 svar
73k läst
158 svar
Hur får ni hem allt?
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Ford Fusion, i alla fall de tidiga, hade en maximal taklast på 25 kg, och den vikten inkluderar självklart vikten för själva takräcket. Den bilen såldes enligt reklamen som en livsstilskombi för aktiva personer som ville åka skidor, snowboard o.s.v.Stefan N skrev:
Att eftermontera en dragkrok kostar inte så mycket, runt 3500 har jag betalat om jag inte minns fel (jag har gjort det på två bilar). Att köra varorna i bilen är ingen höjdare, blir lätt skador på inredningen...
Jag körde allt i bilen eller på räcke när jag renoverade, var ett jäkla jobb och bilen såg ut som skit inuti. Så till slut monterade jag krok och köpte ett släp, och ångrade grymt att jag inte gjorde det direkt.
Jag körde allt i bilen eller på räcke när jag renoverade, var ett jäkla jobb och bilen såg ut som skit inuti. Så till slut monterade jag krok och köpte ett släp, och ångrade grymt att jag inte gjorde det direkt.
Kan bara hålla med övriga - dragkrok och släp tillhör standardutrustningen för ett hus. Vi hade varken eller de första månaderna och det var ingen höjdare.
En dragkrok behöver inte kosta så mycket att eftermontera och har man inte plats för släpen så kan man oftast låna gratis eller hyra billigt hos de flesta byggvaruhus.
/Krister
En dragkrok behöver inte kosta så mycket att eftermontera och har man inte plats för släpen så kan man oftast låna gratis eller hyra billigt hos de flesta byggvaruhus.
/Krister
Jag skulle vilja ha bara kranen på "hjul" då skulle man kunna lasta släpet med truck eller på pallar och när man sen kommer hem är det bara att lossa rubbet i ett nafs med kranen. Skulle vara suveränt för att få av en bunt gipsskivor eller ett virkeslass utan en massa kånkande.MathiasS skrev:
Fick nya bilen för 2 veckor sedan, självklart är dragkroken och takräckena redan inhandlade och monterade (perfekt att man inte behöver reg-besiktiga längre). Just takräcket är extra viktigt för mej som vågar vägra kombi.
Jag använder takräcket mer än släpet! Brädor, träskivor (inte gips) fönster och lister är smidigt att ta på taket.
Jag använder takräcket mer än släpet! Brädor, träskivor (inte gips) fönster och lister är smidigt att ta på taket.
Budgetalternativet:
Ordna dragkrok på din bil.
När du har behov av transport från byggmarknaden (det är väl bara där du handlar :x) så handla hos den byggmarknad som lånar ut släp gratis. Det är fler än man tror som har den servicen.
Ordna dragkrok på din bil.
När du har behov av transport från byggmarknaden (det är väl bara där du handlar :x) så handla hos den byggmarknad som lånar ut släp gratis. Det är fler än man tror som har den servicen.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Man kan inte lasta in 4,5m furugolv i en fiat 500 utan att skämmas. 
Å andra sidan skulle man kunna hävda att man kan göra precis vad som helst med en fiat 500 utan att skämmas
Skaffa takräcke, det kostar inte så mycket och det kommer att räcka långt ska du se.
Slå till med en gång så slipper du ångra sen att du inte gjorde det tidigare
Här kör vi med en chrysler grand voyager som tar ett helt gäng fullstora byggskivor rätt in i bilen med stängd baklucka, och ett stort släp som inte gåt bet på nåt hittills, utom den där 5-tons grävaren jag hyrde
Å andra sidan skulle man kunna hävda att man kan göra precis vad som helst med en fiat 500 utan att skämmas
Skaffa takräcke, det kostar inte så mycket och det kommer att räcka långt ska du se.
Slå till med en gång så slipper du ångra sen att du inte gjorde det tidigare
Här kör vi med en chrysler grand voyager som tar ett helt gäng fullstora byggskivor rätt in i bilen med stängd baklucka, och ett stort släp som inte gåt bet på nåt hittills, utom den där 5-tons grävaren jag hyrde
Är inte pedant och ser bilen som ett bruksföremål, har en V70 som lastar 3.30 långa lister med stängd lucka om nöden (snett från baklucka och liggande på instrumentpanelen) kräver det annars blir det kärra.
Däremot om ska köra virke, skivmaterial, etc, som inte har bra förpackning, så tycker jag det är otroligt lätt att det blir skrapmärken på inredning/klädsel så det är att beakta hur man väljer att transportera material. Kanterna på virke/lister är riktigt vassa och lägre man lite mera material så det blir tyngd då har man snart märken som amen i kyrkan.
Däremot om ska köra virke, skivmaterial, etc, som inte har bra förpackning, så tycker jag det är otroligt lätt att det blir skrapmärken på inredning/klädsel så det är att beakta hur man väljer att transportera material. Kanterna på virke/lister är riktigt vassa och lägre man lite mera material så det blir tyngd då har man snart märken som amen i kyrkan.
En Citroen Jumper -07 med 3m långt skåp och en maxlast på 1300kg. Två pallar öl, sen är sommarens bestyr räddade. Dessutom fungerar den utmärkt som förråd medan garaget byggs.
När den ska tillbaka efter att leasingen går ut i juli så blir det en kärra med minst 260x150 flak och galler. Mångsidig, smidig och kostar väl 3000 om året inkl allt att äga. Men det är ju det där med att backa med släp....
När den ska tillbaka efter att leasingen går ut i juli så blir det en kärra med minst 260x150 flak och galler. Mångsidig, smidig och kostar väl 3000 om året inkl allt att äga. Men det är ju det där med att backa med släp....
På väldigt många nya bilmärken kostar det mellan 15 - 25000:- att eftermontera en dragkrok. Kanske bara 5000:- om det görs från fabrik. De måste in och programera om CAN bussen samt att det kräver speciella kabelsatser.roland53 skrev:
Ska man köpa en nyare bil idag så kan det vara avgörande om det finns dragkrok eller ej om man måste ha detta.
http://www.teknikensvarld.se/2011/01/28/11911/dragkrok-pa-bilen--ett-dyrt-lyxtillval/
Redigerat:
Mitt tips är att utrusta sig själv med en hög skämströskel, det underlättar livet i allmänhet. Inte bara då man kör runt med saker på taket på bilen, utan även när stöldlarmet går i affären, man hämtar tidningen i morgonrocken eller råkar lägga en rökare i fikarummet på jobbetthomasx skrev: