Stefan N skrev:
Vilken bil klarar bara 50Kg? Min V70 har 100Kg som max.
Ford Fusion, i alla fall de tidiga, hade en maximal taklast på 25 kg, och den vikten inkluderar självklart vikten för själva takräcket. Den bilen såldes enligt reklamen som en livsstilskombi för aktiva personer som ville åka skidor, snowboard o.s.v. :D
 
Att eftermontera en dragkrok kostar inte så mycket, runt 3500 har jag betalat om jag inte minns fel (jag har gjort det på två bilar). Att köra varorna i bilen är ingen höjdare, blir lätt skador på inredningen...

Jag körde allt i bilen eller på räcke när jag renoverade, var ett jäkla jobb och bilen såg ut som skit inuti. Så till slut monterade jag krok och köpte ett släp, och ångrade grymt att jag inte gjorde det direkt.
 
K
Kan bara hålla med övriga - dragkrok och släp tillhör standardutrustningen för ett hus. Vi hade varken eller de första månaderna och det var ingen höjdare.

En dragkrok behöver inte kosta så mycket att eftermontera och har man inte plats för släpen så kan man oftast låna gratis eller hyra billigt hos de flesta byggvaruhus.

/Krister
 
Stefan N skrev:
Vilken bil klarar bara 50Kg? Min V70 har 100Kg som max.
VW bubbla har 50 kg som maxlast :)
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
A
MathiasS skrev:
Har man en Fiat 500 så behövs nog en Transporter och ett släp. Annars så räcker det ju med ett rejält släp.

Jag hittade förresten det ultimata MÅSTE ha tillbehöret till släpvagnen:

[bild]

Garanterat kommer ingen ha roligare på IKEA parkeringen. Eller på byggmax.
Jag skulle vilja ha bara kranen på "hjul" då skulle man kunna lasta släpet med truck eller på pallar och när man sen kommer hem är det bara att lossa rubbet i ett nafs med kranen. Skulle vara suveränt för att få av en bunt gipsskivor eller ett virkeslass utan en massa kånkande.
 
Fick nya bilen för 2 veckor sedan, självklart är dragkroken och takräckena redan inhandlade och monterade (perfekt att man inte behöver reg-besiktiga längre). Just takräcket är extra viktigt för mej som vågar vägra kombi.

Jag använder takräcket mer än släpet! Brädor, träskivor (inte gips) fönster och lister är smidigt att ta på taket.
 
Budgetalternativet:

Ordna dragkrok på din bil.

När du har behov av transport från byggmarknaden (det är väl bara där du handlar :x) så handla hos den byggmarknad som lånar ut släp gratis. Det är fler än man tror som har den servicen.
 
roland53 skrev:
Budgetalternativet:

Ordna dragkrok på din bil.

När du har behov av transport från byggmarknaden (det är väl bara där du handlar :x) så handla hos den byggmarknad som lånar ut släp gratis. Det är fler än man tror som har den servicen.
Jag tror alla har det.
Alla jag känner till iaf
 
roland53 skrev:
Budgetalternativet:

Ordna dragkrok på din bil.
Dom skulle ha 12k för att eftermontera drag på min bil....det är INTE budget....:thumbdown:
 
Man kan inte lasta in 4,5m furugolv i en fiat 500 utan att skämmas. ;)

Å andra sidan skulle man kunna hävda att man kan göra precis vad som helst med en fiat 500 utan att skämmas ;)

Skaffa takräcke, det kostar inte så mycket och det kommer att räcka långt ska du se.
Slå till med en gång så slipper du ångra sen att du inte gjorde det tidigare :)

Här kör vi med en chrysler grand voyager som tar ett helt gäng fullstora byggskivor rätt in i bilen med stängd baklucka, och ett stort släp som inte gåt bet på nåt hittills, utom den där 5-tons grävaren jag hyrde :)
 
Är inte pedant och ser bilen som ett bruksföremål, har en V70 som lastar 3.30 långa lister med stängd lucka om nöden (snett från baklucka och liggande på instrumentpanelen) kräver det annars blir det kärra.
Däremot om ska köra virke, skivmaterial, etc, som inte har bra förpackning, så tycker jag det är otroligt lätt att det blir skrapmärken på inredning/klädsel så det är att beakta hur man väljer att transportera material. Kanterna på virke/lister är riktigt vassa och lägre man lite mera material så det blir tyngd då har man snart märken som amen i kyrkan.
 
En Citroen Jumper -07 med 3m långt skåp och en maxlast på 1300kg. Två pallar öl, sen är sommarens bestyr räddade. Dessutom fungerar den utmärkt som förråd medan garaget byggs.

När den ska tillbaka efter att leasingen går ut i juli så blir det en kärra med minst 260x150 flak och galler. Mångsidig, smidig och kostar väl 3000 om året inkl allt att äga. Men det är ju det där med att backa med släp....
 
Remne skrev:
Dom skulle ha 12k för att eftermontera drag på min bil....det ä r INTE budget....:thumbdown:
Vilka "dom". Verkar vara ett överpris. :(
Har du tagit in pris från mer än ett ställe?
(märkesverkstäder är nog inte rätt ställe om man vill ha vettiga priser)
 
peternicklas
roland53 skrev:
Vilka "dom". Verkar vara ett överpris. :(
Har du tagit in pris från mer än ett ställe?
(märkesverkstäder är nog inte rätt ställe om man vill ha vettiga priser)
På väldigt många nya bilmärken kostar det mellan 15 - 25000:- att eftermontera en dragkrok. Kanske bara 5000:- om det görs från fabrik. De måste in och programera om CAN bussen samt att det kräver speciella kabelsatser.
Ska man köpa en nyare bil idag så kan det vara avgörande om det finns dragkrok eller ej om man måste ha detta.

http://www.teknikensvarld.se/2011/01/28/11911/dragkrok-pa-bilen--ett-dyrt-lyxtillval/
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Man kan inte lasta in 4,5m furugolv i en fiat 500 utan att skämmas. ;)

Å andra sidan skulle man kunna hävda att man kan göra precis vad som helst med en fiat 500 utan att skämmas ;)
Mitt tips är att utrusta sig själv med en hög skämströskel, det underlättar livet i allmänhet. Inte bara då man kör runt med saker på taket på bilen, utan även när stöldlarmet går i affären, man hämtar tidningen i morgonrocken eller råkar lägga en rökare i fikarummet på jobbet :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.