14 740 läst ·
42 svar
15k läst
42 svar
Hur får man tag i nya sedlar?
Risken är väl att 200-sedlarna får lov att hamna i "slaskfacket" där 500 och 1000 kr sedlarna hamnar idag. Antar att detta fack funkar så att apparaten blandar sedelvalörerna i samma kassett och därför inte kan mata ut från detta fack. Inga 200:ar tillbaka i växel alltså.Donald-Duck skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Vid byte till Euro för några år sedan byttes alla bankomater i Tyskland över en natt. I slöa Sverige verkar det inte gå.
Men frågan kvarstår, är det så bråttom att det ska modifieras, så länge de gamla gäller har det väl ingen betydelse om du får en gammal eller ny sedel. Flera av dem har ju samma värde.Thomas_Blekinge skrev:
Får jag gissa så bryr sig inte 99% av befolkningen
Nu är det länge sedan, men arbetade en tid med uttagsautomater 80-talet, och då moddade vi i den takt vi hann för nya hundralappar och även för införande av 500:- sedeln.
Redigerat:
Har fått tag i 20, 50 och 200-kronorssedlar. 1000-lappen verkar totalt omöjlig att få tag i. Antar det är bara att vänta tills när alla gamla tusenlappar ska vara borta.
Finns väl inte så många ställen som har tusenlappar? Affärerna har inga, bankerna verkar numera inte ha så många heller (i alla fall inte Handelsbanken som jag har, som inte har 1000-tappar över huvud taget). Nästan så man kan undra varför de finns
Hade en diskussion med min gamle far igår kring sedlar och då kom vi in på den gamla 10000-lappen som fanns. Den gavs ut 1958 och blev ogiltig 1991. Han kunde inte begripa vem som 1958 hade användning för denna sedel, då han som statlig tjänsteman (ingenjör) hade 2400 kr i månaden. Någon som vet eller har någon intressant teori om vem som hanterade denna sedel och vad den användes till? Idag verkar det ju den allmäna åsikten kring tusenlappar vara att de endast hanteras av skummisar.
/S
Finns väl inte så många ställen som har tusenlappar? Affärerna har inga, bankerna verkar numera inte ha så många heller (i alla fall inte Handelsbanken som jag har, som inte har 1000-tappar över huvud taget). Nästan så man kan undra varför de finns
Hade en diskussion med min gamle far igår kring sedlar och då kom vi in på den gamla 10000-lappen som fanns. Den gavs ut 1958 och blev ogiltig 1991. Han kunde inte begripa vem som 1958 hade användning för denna sedel, då han som statlig tjänsteman (ingenjör) hade 2400 kr i månaden. Någon som vet eller har någon intressant teori om vem som hanterade denna sedel och vad den användes till? Idag verkar det ju den allmäna åsikten kring tusenlappar vara att de endast hanteras av skummisar.
/S
Jag misstänker att det på femtio-talet var vanligare med kontantbetalningar även vid stora transaktioner . Köper man hus, gård, fabrik och vill man betala kontant, då kan det vara bra med stora sedlar. Eller så hanterades de framförallt mellan bankerna
Det är väl främst äldre 60-70 år 0ch äldre som vill ha pengar i plånboken eftersom de var uppväxta med det. Har en äldre bekant inom mekanikbranschen som alltid vill ha 5-6000 kronor i plånboken annars känner han sig "naken". Det uppstår lätt betalning eller köp där det är långt till bankomat etc.
Angående skummisar som väl även inbegriper skattesmitning (?) så har skattemyndigheten även börjat tittat på swish och mer kontroll mot kort i utländska banker. Så de som inte vill låta myndigheter ha kollen fortsätter med kontanter.
Angående skummisar som väl även inbegriper skattesmitning (?) så har skattemyndigheten även börjat tittat på swish och mer kontroll mot kort i utländska banker. Så de som inte vill låta myndigheter ha kollen fortsätter med kontanter.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Jo samma här, jag tror inte på att spara ALLT i aktier, fonder, obligationer etc utan vill gärna diversifiera sparandet, och det inbegriper att ha en smärre hög cash hemma. Inte speciellt inflationssäkert men kan vara bra att ha. Garanterat skyddat från börskrascher. Känns dock bara som om man uppfattas som "jobbig" av banker etc när man kommer med kontanter, till skillnad från andra kulturer där cash fortfarande is king. När jag reser runt i sydostasien har jag alltid cash på mig trots risk för rån, just pga att det är det smidigaste betalningsmedlet.Thomas_Blekinge skrev:
Gällande 10000-lappen var funderingen just med tanke på pengars värde på 50-60-talet inte så stort, jag menar för en normalt avlönad tjänsteman att ha 4 månadslöner på en sedel? Man borde komma ganska långt med dåtidens tusenlappar, även vid husköp och liknande. Ungefär som om vi skulle ha 100000-kronors sedlar idag. Känns bara konstigt, eller? Jag har haft svårt att hitta historien bakom 10000-kronorssedeln men inga jag känner som fortfarande är i livet och var i arbetsför ålder på den tiden har någonsin sett en sån. Det största de kommer ihåg var den stora 500-lappen med sittande moder svea.
Har sett en 10000-kronors sedel på en bank en gång, när jag var 8-10 år och tyckte det var kul att samla pengar. Då när jag var med pappa på banken frågade han om de hade en och visst hade de en. Jag minns jag fick inte gå närmre luckan än 10 meter och hon höll upp den innanför glaset. Detta var nån gång i mitten av 70-talet.
Jag fick en 200 sedel i vår lokala ICA just från en sådan automatisk kassaapparat, så det beror nog på när de installerades... Vår ICA byggdes om i våras och den har inga problem att varesig ta emot eller ge ut de nya sedlarna. Faktum är att de ger ut en massa av de nya hela tiden, både 20, 50 och 200-lappar.Donald-Duck skrev:Uttagsautomaterna är väl det minsta problemet.
Hur är det med alla kassor i affärer runt om i Sverige där kassörskan stoppar in sedlarna i en maskin, hur är dem uppbyggda. Eftersom vi nu inför en till sedelvalör så måste dem byggas om så att dem kan hantera den också, alltså ett till hål att stoppa in sedlar i. Och det är väl inte dem förberedda för, eller?
Däremot var det ett lite större problem när jag skulle byala med den i en liten gårdsbutik - de hade inget fack insin "low-tech" kassa för just den valören
Jag hittade lite mer info om 10000kr sedelnsteve5432 skrev:Gällande 10000-lappen var funderingen just med tanke på pengars värde på 50-60-talet inte så stort, jag menar för en normalt avlönad tjänsteman att ha 4 månadslöner på en sedel? Man borde komma ganska långt med dåtidens tusenlappar, även vid husköp och liknande. Ungefär som om vi skulle ha 100000-kronors sedlar idag. Känns bara konstigt, eller? Jag har haft svårt att hitta historien bakom 10000-kronorssedeln men inga jag känner som fortfarande är i livet och var i arbetsför ålder på den tiden har någonsin sett en sån. Det största de kommer ihåg var den stora 500-lappen med sittande moder svea.
https://www.riksdagen.se/sv/Dokumen...n-ny-10-000-kronorssedel_GB02Fi704/?text=true
riksdagen skrev:Motion till riksdagen
1987/88:Fi704
av andre vice talman Karl Erik Eriksson (fp)
om en ny 10 000-kronorssedel
Från olika banker har uttalats önskemål om att det skall finnas större tillgång
på 10 000-kronorssedlar. Riksbanken kan - enligt uppgift från banker - inte
tillhandahålla 10 000-kronorssedlar med mer än till en ringa del av det önskade
behovet.
Den 10 000-kronorssedel som nu är i cirkulation trycktes år 1958. Sedeln
är också föråldrad ur säkerhetssynpunkt. Detta är enligt min mening ett av
skälen till att en ny sedel bör tryckas upp.
Den stora sedeln används enligt uppgift i huvudsak för affärer mellan företag
och banker samt mellan banker och riksbank. Det är då orimligt att inte
det finns en tillgång på sedlar som någotsånär täcker behovet hos bankerna.
Hemställan
Med hänvisning till det anförda hemställs
att riksdagen beslutar uppdraga åt riksbanksfullmäktige att utforma
och trycka en ny 10 000-kronorssedel.
Stockholm den 20 januari 1988
Karl Erik Eriksson (fp)
Var det inte så att bankerna måste ha motsvarande belopp som låntagarna lånat? Därför fanns 10.000 Kr sedeln för att enklare kunna föra över större belopp mellan Riksbanken och även mellan olika banker. Inte som nu, när banken själv "tillverkar" pengar, när någon kommer in och lånar.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Den tidigare 10000 kr sedel hade bara en tryckt framsida. Baksidan var blankt.
Perfekt för att skriva sin inköpslista direkt på pengarna.
http://www.riksbank.se/Sedlar--mynt/Sedlar/Ogiltiga-sedlar/10-000-kronorssedel/
Perfekt för att skriva sin inköpslista direkt på pengarna.
http://www.riksbank.se/Sedlar--mynt/Sedlar/Ogiltiga-sedlar/10-000-kronorssedel/
Fick äntligen tag i ett ovikt exemplar av den nya 1000-lappen, tack Svea Exchange i Karlskrona.
Har försökt precis överallt:
Stora ICA Maxivaruhus - blev utskrattad
Nordea - Har ingen kontanthantering
Handelsbanken - Har inga tusenlappar alls, har inte specifikt tagit in några nya sedlar
SEB - Slutade med kontanthantering 1/10
Swedbank - Inte provat.
Forex - Hade inga nya tusenlappar och växlar inte utan man måste sätta in/ta ut.
Jobbigt värre... och tråkigt tycker jag som gillar fysiska pengar.
/S
Har försökt precis överallt:
Stora ICA Maxivaruhus - blev utskrattad
Nordea - Har ingen kontanthantering
Handelsbanken - Har inga tusenlappar alls, har inte specifikt tagit in några nya sedlar
SEB - Slutade med kontanthantering 1/10
Swedbank - Inte provat.
Forex - Hade inga nya tusenlappar och växlar inte utan man måste sätta in/ta ut.
Jobbigt värre... och tråkigt tycker jag som gillar fysiska pengar.
/S
Klicka här för att svara
