Jag håller på med planering inför min köksrenovering och skulle gärna installera en Quooker "kokkran".
Jag har läst att det kommer vara godkänd från branschen fr.o.m 2026.

Men hur gör man för att beställa?
Finns ingen Svensk sida och på den internationella står det att man ej säljer till länder där det inte finns kontor.
Dock står SE med som land där man kan köpa.
Har försökt skicka mejl men inte fått något svar ännu. Gått en vecka redan.

Någon som kan ge mig tips/råd?

RoTe
Nyfiken på varför man behöver? Koka vatten tar just ingen lång tid på induktion...

RoTe RoTe skrev:
Nyfiken på varför man behöver? Koka vatten tar just ingen lång tid på induktion...
Inget man behöver direkt men det är väldigt snabbt och smidigt.
Te-vatten, koka pasta, få bort skinnet från laxen osv.
Mina föräldrar i NL har och de är supernöjda.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
RoTe
Thakram Thakram skrev:
Inget man behöver direkt men det är väldigt snabbt och smidigt.
Te-vatten, koka pasta, få bort skinnet från laxen osv.
Mina föräldrar i NL har och de är supernöjda.
Vad kostar den att driva per månad? Försumbart?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Från Quooker påstar man att det blir billigare. Jag vet faktiskt inte.

Men jag är ute efter bekvämligheten/lyxen 😊

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vi har en på 3 liter och den drar c:a 0,5 kWh per dygn och då använder vi ungefär 1,5 liter kokande vatten per dygn.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Intressant, saker man inte visste man behövde.

• Haha
yonna
  • Laddar…
Thakram Thakram skrev:
Jag håller på med planering inför min köksrenovering och skulle gärna installera en Quooker "kokkran".

Finns ingen Svensk sida och på den internationella står det att man ej säljer till länder där det inte finns kontor.

Vi beställde genom vår köksleverantör (Electrolux Home), men det var för 10 år sedan. Vi är förövrigt supernöjda med den och den har fungerat felfritt. Så bekvämt att slippa strula med vattenkokare/kastrull.

• Gilla
Thakram
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Kokkranar blir tillåtna om de uppfyller ett antal villkor, t.ex. är typgodkända. Har just Quooker ett typgodkännande?
Se här:
[länk]
[länk]
Jag utgår ifrån att den har det. De har funnits i många år i Nederländerna.
Vet ej hur man kollar upp det.

BirgitS
Man kan nog inte alls förutsätta att nederländska nationella regler är samma som de svenska.
Typgodkända eller tillverkningskontrollerade byggprodukter ska märkas på ett särskilt sätt så att byggherren kan identifiera dem på byggarbetsplatsen. Märkningen ska göras på produkten eller, om det finns särskilda skäl, på förpackningen eller följesedeln. Se 14-15 §§ i TYP BFS (2011:19) i "Relaterad information".
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ukter/att-salja-byggprodukter/typgodkannande/

Företaget Quooker har några certifikat utfärdade av Kiwa men du får själv kolla upp vilka produkter de gäller här: https://www.kiwa.com/en/nl/certificate-finder/?q=quooker

• Gilla
Thakram
  • Laddar…
Thakram Thakram skrev:

Hej,
Jag har en Fusion Square Black (helt ny i kartong oanvänd) som jag vill sälja, dock utan behållaren, men som går att köpa separat. Maila mig om intresse finns, mattias@m-g.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.