-MH- skrev:
Du måste få ned flödet.

Justera ned cirk-pumpen så gott det går och skruva upp framledningstermperaturen. Har de ingen strypning på returen måste du strypa med termostaten. Steg ett är att fixa termostaterna, så att de reglerar flödet.
Har satt cirk-pumpen på 1 (lägsta nivå) hjälpte föga.
Hur skruvar jag upp framledningen när jag har automatshunt?
Jag kan strypa vissa element. Skall jag strypa de som går att strypa el. låta alla vara ostrypta?

Har en kulventil på returen. Kan jag strypa på denna?

ajohansson skrev:
Har satt cirk-pumpen på 1 (lägsta nivå) hjälpte föga.
Hur skruvar jag upp framledningen när jag har automatshunt?
Tja, inte vet jag. Automatshunt har ju som uppgift att *sänka* framledningstemperaturen. :)

Jag kan strypa vissa element. Skall jag strypa de som går att strypa el. låta alla vara ostrypta?
Stryp, men de andra måste ha fungerande termostater för att det skall funka.

Har en kulventil på returen. Kan jag strypa på denna?
Kulventil är väl inte optimalt, men försök.

ajohansson skrev:
Jag måste bara få låna tråden.
Undervåningen har grova rör och stora, äldre, element.
Två av dem har ingen strypning på retur.
Vad skal jag göra?
Hmm..Trodde att problemet låg i dom raddarna du nämner som inte gick att strypa?Dom nya du hade fungerade ju bra=låg retur rätt värme till rummen....

Kulventilstrypningen gäller inte den alla raddar?

Mvh

Är inga fel på mina termostater, som sitter på radiatorerna. Fungerar väl.
De nya radiatorerna går att strypa med resultat = kalla nedtill.
De gamla går att strypa, men jag får inget resultat = varma nedtill. (varför blir de inte det?)
Då gör jag såhär.
Stryper alla som går att strypa.
De som inte blir kalla nedtill, styr jag med ratiatortermostat.

Brukar nattsänka i vissa rum genom att vrida ned termostatventilerna.
Innan tempen i rummen gått ned så ventilerna öppnar igen så ökar flödet i de andra raddarna (trycket från pumpen blir högre). Resultatet blir att returtemperaturen ökar.
Receptet tror jag är Grunfos Alfa cirkulationspump som ger reglerad framledningstemperatur OCH konstant framledningstryck.

Det är bra med konstant tryck, men varför vill du reglera framledningstemperaturen?

-MH- skrev:
Visst kan det bli ett stegsvar med översvängar, men det beror ju helt på hur systemet ser ut och dess överföringsfunktion.
Vi vet ju hur systemet ser ut så försök inte trixa dig ur med att överföringsfunktionen skulle kunna vara 1, det är den inte.
För att inse att inte termostaten reagerar momentant på ett ökad flöde behövs inte mer än grundkursen i reglerteknik :)

-MH- skrev:
Håller du med om att med shuntstyrning regleras inte flödet?

Håller du med om att med shuntstyrning så måste man fast justera flödet så högt att man klarar lägsta yttertemperatur med högsta framledningstemp?

Håller du med om att med shuntstyrning så i alla andra fall än när max behov krävs, så justerar man ned tilloppstemperaturen med bibehållet flöde och orsakar därmed högre returtemperatur än om man justerar med flöde?
Eftersom du verkar hålla med mig på alla punkter utom en kan jag hålla med dig på dina punkter. Du har helt rätt OM vi ersätter shunten med EN flödesreglerande styrning i systemet, då erhåller vi lägre returtemp dom varma dagarna. Men du tar ju inte med det faktum att i praktiken kan hälften av termostaterna stå stängda och då vinner shuntstyrningen.

Vi säljer system som svensson ska kunna sköta och då ger CBJ:n oslagbart låg returtemp utan krångel. Att sälja ett system där returtempen beror av 15 termostaters individuella inställning tror jag inte på.

Matss skrev:
Vi säljer system som svensson ska kunna sköta och då ger CBJ:n oslagbart låg returtemp utan krångel. Att sälja ett system där returtempen beror av 15 termostaters individuella inställning tror jag inte på.
Amen!

keep it simple for the people! :D

/R

Matss skrev:
Vi vet ju hur systemet ser ut så försök inte trixa dig ur med att överföringsfunktionen skulle kunna vara 1, det är den inte.
För att inse att inte termostaten reagerar momentant på ett ökad flöde behövs inte mer än grundkursen i reglerteknik :)
Jag vet inte hur ett system ser ut där helt plötsligt alla termostarer går från helt öppet till helt stängt. Utom en.

Har du konstanttryckspump som tex Alpha?

Eftersom du verkar hålla med mig på alla punkter utom en kan jag hålla med dig på dina punkter. Du har helt rätt OM vi ersätter shunten med EN flödesreglerande styrning i systemet,
Hur flödet regleras spelar ingen roll,om det är pumpstyrning, central styrning av flera don eller individuell styrning. Det viktiga är att shuntstyrning (dvs regler temp och inte flöde) gör att flödet hålls konstant högt, och returtempen likaså.

Om du tycker central styrning är enklare att begripa sig på, reglera i alla fall inte shunten, reglera pumpen!

då erhåller vi lägre returtemp dom varma dagarna. Men du tar ju inte med det faktum att i praktiken kan hälften av termostaterna stå stängda och då vinner shuntstyrningen.
En fungerande termostat håller samma flöde (nämligen det flöde som av ger den effekt som rummet förlorar) genom en radiatorventil, oberoende av trycket. Så om hälften av termostaterna står stängda eller öppna spelar ingen roll för flödet genom de andra.

Med tanke på hur mång som undrar över hur man ställer in shuntstyrning, så undrar jag hur du tänker. En shuntstyrning är en gansk komplex grej som skall trimmas, du får inte bra reglering i alla rum, du får högt flöde i radiatorerna vilket ger strömingsljud och högre returtemperatur än annars.

Enklast är att installera fungerande termostatventiler, då får man den temperatur man vill ha i rummet. Individuellt valbar. Enklare än så blir det inte.

Redigerat:
MH/matss, mycket text för en amatör.

Vad bör jag göra konkret för att få ned returtemp?

Vaför går det inte att sänka returtemp, med hjälp av justerskruv, på mina gamla element?

ajohansson skrev:
Vaför går det inte att sänka returtemp, med hjälp av justerskruv, på mina gamla element?
Prova att sänka flödet på pumpen också, ev om du har möjlighet att också strypa på returledningen i pannrummet

/R

1) Ställ in termostaterna på den temperatur rummet skall ha på ALLA radaitorer, ofta skall det vara på ung. 3:an (om det är moderna pjäser).
2) Höj tilloppstemperaturen, tex till 60 grader (stäng av automatiken).

Nu kommer all flödesreglering att ske över termostaterna, vilket inte är helt optimalt men bättre än ingen flödesreglering alls. Flödet kommer att minska, och returtempen sjunka.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.