Köpte Kakel hos Biltemas i storlek 20*25 cm. Då kaklet inte var slätt på baksidan samt att det inte ens var plant, fick använda en 8*8 kam, gjorde att jag fick trycka och vrida fast varje platta med maximal kraft för att den skulle få minst 80% täckning av fixet. Detta tryckande gjorde att fixet trängde fram mellan plattorna vilket jag fick peta bort så gott jag kunde. Glasyren går ner väldigt lite på kakelkanten, max 1mm, vilket medförde att små rester av fixet sitter fast som berg precis nedanför glasyrkanten. När jag provade att foga så visade det sig att, har ljusgrå fog, fixresterna på kanten syns på vissa ställen.

Undrar nu, när man ska fortsätta att foga, hur man kan få kvar så mycket fogmassa som möjligt så att fixet inte ska synas?

Kan man med hjälp av lite tunn fogmassa och en fin pensel täcka över det synliga fixet?

Eller finns någon annan produkt som man kan använda för att täcka fixet?

Hälsningar
Pelle

T
Först och främst så är plattorna inte släta på baksidan utan dom brukar vara lite räfflade och köper man budgetvarianter så kan dom som i ditt fall vara lite välvda (bananformade) också. Fixet skulle du har tagit bort när du väl satte plattorna så hade du sluppit ditt problem.

Ta en bladkniv och skrapa på sidorna utav kaklet, fukta först med vatten för att det ska luckra upp sig lite. Sedan när du fogar så ta rikligt med och vänta en bra stund sedan börjar du torka rent, forma ner fogen tills du når kanten på plattan.

gnugga ordentligt med svamp och vatten innan fogningen, ska väl inte vara omöjligt att få bort!
Du kan ju testa foga två gånger om första inte blir bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.