42 332 läst ·
32 svar
42k läst
32 svar
Hur får man igenom dragfjädern?
Sida 1 av 3
Försöker komplettera med bredbandskabel (KAT5) i befintliga VP-rör där det nu går telefonledning. Har nu ägnat en helg åt att försöka komma igenom med dragfjädern utan att lyckas. Finns det specialknep för sånt här som bara proffsen känner till?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Använd telefonledningen som dragtråd, i ditt fall hade jag nog dratt på lite smörj också. Ett varningens finger. Drar du isär/sönder telefonledningen kan du få tillbringa ännu mer tid på att lösa problem.
Får du inte igenom dragfjädern lär det bli än svårare att få igenom en bredbandskabel.
Vad är det för dragfjäder? Gammal i metall?
Bara för att där ligger en kabel i röret innebär inte det att det går att dra in en ny kabel. I min hall där lamputtaget sitter hade nån stjärna under tidens gång bockat det gamla metallröret i taket så att det var helt stopp, jag fick ta upp ett ganska stort hål i taket kapa röret och skarva på nytt.
Eller så kan det vara som i ett hus jag hade och en vägg skulle rivas och el-centralen flyttas. Röret till centralen kom i golvet längs med väggen, elektrikern som gjorde det gjorde helt sonika en u-svång i golvet gick tillbaks tillbefintlig vägg där skåpet skulle sitta. Han och kollegan var mycket upprymda inför den utmaning ev. kommande elektriker skulle få med att dra ny kabel i röret.
Vad är det för dragfjäder? Gammal i metall?
Bara för att där ligger en kabel i röret innebär inte det att det går att dra in en ny kabel. I min hall där lamputtaget sitter hade nån stjärna under tidens gång bockat det gamla metallröret i taket så att det var helt stopp, jag fick ta upp ett ganska stort hål i taket kapa röret och skarva på nytt.
Eller så kan det vara som i ett hus jag hade och en vägg skulle rivas och el-centralen flyttas. Röret till centralen kom i golvet längs med väggen, elektrikern som gjorde det gjorde helt sonika en u-svång i golvet gick tillbaks tillbefintlig vägg där skåpet skulle sitta. Han och kollegan var mycket upprymda inför den utmaning ev. kommande elektriker skulle få med att dra ny kabel i röret.
be någon hjälpa dig att hålla i den befintliga kabeln i ena änden och dra lite försiktigt i den. rör den sig alls, eller sitter den fast? Sitter den fast skulle jag låta den vara och hitta andra lösningar.
Går det att röra den så kommer man till lite andra frågor. Hur mycket extra har du i vardera ände av kabeln? Kan du avvara några cm och ändå kunna koppla tele med den? Isf, knyt den försiktigt i öglan på nylonfjädern och tejpa ett varv runt för att minska risken att det hakar tag, men det får heller inte bli tjockt för då fastnar det troligtvis. Drag sedan försiktigt igenom dragfjädern mha den befintliga kabeln. (du använder alltså den befintliga kabeln som dragfjäder först)
Här gäller det att ha lite känsla. Ryck inte om det blir trögt, utan ofta kan det vara bättre att gå tillbaka lite och försöka försiktigt igen. hjälp gärna till så att en person matar in fjädern samtidigt som den andre drar i kabeln.
Lyckas du få igenom allt så är det bara att inspektera kabeln, verkar den ok kan du chansa på att återanvända den, annars byter du den. Dra båda kablarna samtidigt.
Ett tips till, använd den gamla kabeln för att veta hur många meter du har i väggen.
Går det att röra den så kommer man till lite andra frågor. Hur mycket extra har du i vardera ände av kabeln? Kan du avvara några cm och ändå kunna koppla tele med den? Isf, knyt den försiktigt i öglan på nylonfjädern och tejpa ett varv runt för att minska risken att det hakar tag, men det får heller inte bli tjockt för då fastnar det troligtvis. Drag sedan försiktigt igenom dragfjädern mha den befintliga kabeln. (du använder alltså den befintliga kabeln som dragfjäder först)
Här gäller det att ha lite känsla. Ryck inte om det blir trögt, utan ofta kan det vara bättre att gå tillbaka lite och försöka försiktigt igen. hjälp gärna till så att en person matar in fjädern samtidigt som den andre drar i kabeln.
Lyckas du få igenom allt så är det bara att inspektera kabeln, verkar den ok kan du chansa på att återanvända den, annars byter du den. Dra båda kablarna samtidigt.
Ett tips till, använd den gamla kabeln för att veta hur många meter du har i väggen.
Silikon isolerar väldigt bra, så man ska vara försiktig med silikon nära ställen där man vill ha bra kontakt, exempelvis toppklämmor, vägguttag och nära centralen.Jesca_j skrev:
Dammsugaren i ena röränden och murarsnöre med en liten "tofs" på i andra röränden. Får du igenom snöret så knyt i dragfjädern och smörj den så att du får in smörja i röret. Knyt sedan på Cat5 kabeln + tejpa knuten och mera smörja och dra tillbaks. Detta är ett tvåmansjobb som kräver samspel så bli inte osams med frugan 
Lycka till.
Lycka till.
Jag skulle ha:
1. sprejat med lite silikon i röret, en sån där flaska med ett tunt rött rör som man stoppar in i röret
2. Knytt fast fjädern i telekabeln.
3. Lovat kompisen 2 öl om han hjälper till
4. En drar och en puttar på.
5. skala upp datakabeln och stoppa trådarna genom dragfjäderns "hål" och knyt.
6. Sprutat en skvätt silikon från andra sidan.
7. En drar och en puttar på i lugnt och fint tempo och man TALAR OM för kompisen om han måste vänta lit för att det blir tjorv på ledningarna.
8. Efter 10 minuter öppnar du flaskan och slår upp ölen.
1. sprejat med lite silikon i röret, en sån där flaska med ett tunt rött rör som man stoppar in i röret
2. Knytt fast fjädern i telekabeln.
3. Lovat kompisen 2 öl om han hjälper till
4. En drar och en puttar på.
5. skala upp datakabeln och stoppa trådarna genom dragfjäderns "hål" och knyt.
6. Sprutat en skvätt silikon från andra sidan.
7. En drar och en puttar på i lugnt och fint tempo och man TALAR OM för kompisen om han måste vänta lit för att det blir tjorv på ledningarna.
8. Efter 10 minuter öppnar du flaskan och slår upp ölen.
Jag har varit med när det var tjurigt att få igenom dragfjädern, när vi skulle dra FK (detta var före internets tid), men min kollega, som var gammal i gården, fixade det genom att offra margarinet på medhavda smörgåsar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Eller så är det som hemma hos mig när farsan byggde, det var väl inte sååå noga med att det skulle vara i lod så hela innertaket var inspikat, mellanväggen restes, elektrikern borrade genom överliggaren i väggen och genom takpanelen drog i rör och tråd, DÅ upptäcker farsan att väggen lutar väl mycket men det fixas snabbt med några välriktade slag med yxa.
30 år senare ska jag dra i nolla och skyddsjord till ett VU som ska sitta under strömbrytaren och det är tvärstopp, befintliga trådar löper men det går inte få genom dragfjädern.
Så jag borrade uppifrån genom panelen och planka och fick bort det halvt avklippta röret och skarvade i en ny bit rör.
Sensmoralen är att man ska göra rätt från början (väggen direkt i lod) för sedan kan det trassla till sig.
Protte
30 år senare ska jag dra i nolla och skyddsjord till ett VU som ska sitta under strömbrytaren och det är tvärstopp, befintliga trådar löper men det går inte få genom dragfjädern.
Så jag borrade uppifrån genom panelen och planka och fick bort det halvt avklippta röret och skarvade i en ny bit rör.
Sensmoralen är att man ska göra rätt från början (väggen direkt i lod) för sedan kan det trassla till sig.
Protte
Och då ställer jag mig snabbt frågan, om nu dom befintliga löpte fint, varför knöt du inte på tre nya i dom som satt och drog igenom?prototypen skrev:Eller så är det som hemma hos mig när farsan byggde, det var väl inte sååå noga med att det skulle vara i lod så hela innertaket var inspikat, mellanväggen restes, elektrikern borrade genom överliggaren i väggen och genom takpanelen drog i rör och tråd, DÅ upptäcker farsan att väggen lutar väl mycket men det fixas snabbt med några välriktade slag med yxa.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
För trångt ändå.
Protte
Protte