8 824 läst ·
45 svar
9k läst
45 svar
Hur får man Gardenakoppling att hålla?
Har aldrig sett något liknande. Slangen du använder är en Gardena Classic som klarar har en spränggräns på 22 bar. Du måste ha ett sjuhelvetes tryck i ditt vattensystem! (gränsvärde för all säkerhetsventiler för kommunalt vatten är 9 bar).
Själv har jag bytt till Gardenas Hiflex slang som tål 30 bar och har 25 års garanti. Till dessa använder jag den förstärkta Gardena Premium koppling med spännmutter i metall. Dyra är dom, men mycket bra.
Slang:
https://www.gardena.com/se/produkte...omfort-highflex-slang-13-mm-12/967248201.html
Koppling:
https://www.gardena.com/se/produkter/bevattning/slangkopplingar/premium-stoppkontakt-13-mm-12-–-15-mm-58/967666801.html
Själv har jag bytt till Gardenas Hiflex slang som tål 30 bar och har 25 års garanti. Till dessa använder jag den förstärkta Gardena Premium koppling med spännmutter i metall. Dyra är dom, men mycket bra.
Slang:
https://www.gardena.com/se/produkte...omfort-highflex-slang-13-mm-12/967248201.html
Koppling:
https://www.gardena.com/se/produkter/bevattning/slangkopplingar/premium-stoppkontakt-13-mm-12-–-15-mm-58/967666801.html
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Jag har ungefär samma problem. Att slangen sväller upp precis bakom kopplingen beror på följande:I Ironcastle skrev:Har aldrig sett något liknande. Slangen du använder är en Gardena Classic som klarar har en spränggräns på 22 bar. Du måste ha ett sjuhelvetes tryck i ditt vattensystem! (gränsvärde för all säkerhetsventiler för kommunalt vatten är 9 bar).
Själv har jag bytt till Gardenas Hiflex slang som tål 30 bar och har 25 års garanti. Till dessa använder jag den förstärkta Gardena Premium koppling med spännmutter i metall. Dyra är dom, men mycket bra.
Slang:
[länk]
Koppling:
[länk]
slangen har en korslagd armering. Den fungerar utmärkt mitt på slangen för höga tryck. Båda armeringsriktningar stabiliserar varandra. Kapar man slangen så rubbar man den balansen. Trådlagren kan förskjuter sig och då sväller slangen upp även vid små tryck.
Ja, jag hade samma problem i mitt förra hus.I Ironcastle skrev:Har aldrig sett något liknande. Slangen du använder är en Gardena Classic som klarar har en spränggräns på 22 bar. Du måste ha ett sjuhelvetes tryck i ditt vattensystem! (gränsvärde för all säkerhetsventiler för kommunalt vatten är 9 bar).
Själv har jag bytt till Gardenas Hiflex slang som tål 30 bar och har 25 års garanti. Till dessa använder jag den förstärkta Gardena Premium koppling med spännmutter i metall. Dyra är dom, men mycket bra.
Slang:
[länk]
Koppling:
[länk]
Sjövattenanläggning för ca 35 hus, pumpen stod ca 5 meter över havet, jag bodde högst av alla, 28 möh. Vi var tvingade att pumpa 10 bar för att få vattnet att orka upp och räcka till alla, men om ingen annan vattnade och jag glömt kranen på såg mina slangar ut så där vid kopplingarna, för då hade även jag 10 bar uppe hos mig.
Nu har jag kommunalt vatten med ca 5 bar konstant, det ger inga problem alls med vanliga Gardena och deras slangar.
Inte är kopplingarna dyra, köpte för 139 kr senast och de gamla vanliga Gardena har hållit i minst 20-30 år, så det blir småpengar över tid att köpa kvalite. Gäller även slangarna, mjuka och fina att hantera.I Ironcastle skrev:Har aldrig sett något liknande. Slangen du använder är en Gardena Classic som klarar har en spränggräns på 22 bar. Du måste ha ett sjuhelvetes tryck i ditt vattensystem! (gränsvärde för all säkerhetsventiler för kommunalt vatten är 9 bar).
Själv har jag bytt till Gardenas Hiflex slang som tål 30 bar och har 25 års garanti. Till dessa använder jag den förstärkta Gardena Premium koppling med spännmutter i metall. Dyra är dom, men mycket bra.
Slang:
[länk]
Koppling:
[länk]
Eftersom vattenutkastaren har en backventil inbyggd, den är lag för att förhindra att vattnet som står i trädgårdslangen inte skall kunna komma ut i det kommunala ledningssystemet om detta blir avstängt och trycklöst i gatan.
Om slangen används så är det kallt vatten i slangen, stänger man då bara med munstycke och solen värmer slangen så stiger trycket tills något brister!
Däremot stänger man alltid på utkastaren så tryckavlastas slangen och inget händer vid solljus?
Om slangen används så är det kallt vatten i slangen, stänger man då bara med munstycke och solen värmer slangen så stiger trycket tills något brister!
Däremot stänger man alltid på utkastaren så tryckavlastas slangen och inget händer vid solljus?
Vi har nog normalt tryck gissar jag. Men jag fick hem den premium kopplingen igår. Än så länge inga läckor!I Ironcastle skrev:Har aldrig sett något liknande. Slangen du använder är en Gardena Classic som klarar har en spränggräns på 22 bar. Du måste ha ett sjuhelvetes tryck i ditt vattensystem! (gränsvärde för all säkerhetsventiler för kommunalt vatten är 9 bar).
Själv har jag bytt till Gardenas Hiflex slang som tål 30 bar och har 25 års garanti. Till dessa använder jag den förstärkta Gardena Premium koppling med spännmutter i metall. Dyra är dom, men mycket bra.
Slang:
[länk]
Koppling:
[länk]
Jag orkar inte alltid stänga av vid utkastaren då den sitter på andra sidan huset och blir ett springande varje gång jag vattnar. (sått gräs). Dessutom sprutar den där säkerhetsventilen alltid massa vatten på fasaden när man stänger vilket är trist. Hängt en spann under som tar det värsta sprutet. Man hade velat sätta en slang till ventilen så det kunde runnit ut lugnt och fint. 😹
Stäng inte sprutmunstycket helt, lämna en liten dimstråle öppen så är problemet löst!F Fideliox skrev:
Då försvinner trycket när du stänger och det sprutar inte på väggen om man stänger lite långsammare.
Du skär bort en bit av slangen ca 5cm...dela den längsefter
sen skär du ut en flik på 1-2cm...trä den större slangbiten
över den slang du ska koppla fast gardenakopplingen i
sen lägger du in den lösa fliken och för in det tillsammans
i kopplingen.skruvar fast hylsmuttern och slangen sitter som berget.
sen skär du ut en flik på 1-2cm...trä den större slangbiten
över den slang du ska koppla fast gardenakopplingen i
sen lägger du in den lösa fliken och för in det tillsammans
i kopplingen.skruvar fast hylsmuttern och slangen sitter som berget.
Hände oss också när sambon glömde stänga vattnet och slangen låg i solen en hel dag. Samma slang och koppling från Gardena, helt enkelt inte tillräckligt bra grejer. Nu har vi iofs väldigt högt vattentryck på runt 7bar.
Precis som Thomas_Blekinge skriver så är det armeringen som kan glida i plasten vilket leder till blåsa vid änden som brister.
Åtgärden är enkel, se till att inte lämna slangen trycksatt... Eller köp bättre grejer
Precis som Thomas_Blekinge skriver så är det armeringen som kan glida i plasten vilket leder till blåsa vid änden som brister.
Åtgärden är enkel, se till att inte lämna slangen trycksatt... Eller köp bättre grejer
