6 564 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Hur får man fram månadskostnad vid byggkredit?
Hej!
Jag hoppas att ni kunniga här inne kan hjälpa mig med en fundering, då jag inte har lyckats få någon klarhet i detta.
Jag och min man ska köpa hus för första gången. En nyproduktion. Vi har förstått detta med byggkreditiv. Vi hade möte med banken häromdan, men bankmannen var ganska otydlig. Han gav oss inga raka svar.. Vi fick ut ett lånelöfte och ett bolån kalkyl osv.
Men det vi först och främst ville veta är vad räntan på byggkreditivet ligger på, och vad månadskostaden kan bli.
Hoppas ni här kan ge oss bättre svar och kan hjälpa oss att förstå detta lite bättre.
Vi ska ta ett bygglån på 2,7 milj.
Tillträdet till huset är i september -19
Vi säger att räntan är 3%
Första krediten vi tar ut sker i januari på 1,4 milj.
Hur räknar vi ut räntekostnaden? 1,4 * 3% / 11? (11 månader fram till byggklart eller tar man det på 12 mån?)
Ska den räntan betalas varje månad fram till nästa uttag av krediten?
Nästa kredituttag sker i juli.
722 000 kr. hur räknar vi fram räntan här?
Ska denna räntekostnad plussas på föregående räntan och betalas månadsvis fram till inflytt??
Nästa uttag sker vid tillträdet.
Hoppas jag inte var så otydlig.
Snälla hjälp en förvirrad nybörjare!
TACK!
Jag hoppas att ni kunniga här inne kan hjälpa mig med en fundering, då jag inte har lyckats få någon klarhet i detta.
Jag och min man ska köpa hus för första gången. En nyproduktion. Vi har förstått detta med byggkreditiv. Vi hade möte med banken häromdan, men bankmannen var ganska otydlig. Han gav oss inga raka svar.. Vi fick ut ett lånelöfte och ett bolån kalkyl osv.
Men det vi först och främst ville veta är vad räntan på byggkreditivet ligger på, och vad månadskostaden kan bli.
Hoppas ni här kan ge oss bättre svar och kan hjälpa oss att förstå detta lite bättre.
Vi ska ta ett bygglån på 2,7 milj.
Tillträdet till huset är i september -19
Vi säger att räntan är 3%
Första krediten vi tar ut sker i januari på 1,4 milj.
Hur räknar vi ut räntekostnaden? 1,4 * 3% / 11? (11 månader fram till byggklart eller tar man det på 12 mån?)
Ska den räntan betalas varje månad fram till nästa uttag av krediten?
Nästa kredituttag sker i juli.
722 000 kr. hur räknar vi fram räntan här?
Ska denna räntekostnad plussas på föregående räntan och betalas månadsvis fram till inflytt??
Nästa uttag sker vid tillträdet.
Hoppas jag inte var så otydlig.
Snälla hjälp en förvirrad nybörjare!
TACK!
Kreditivet löper ju på tills dess att ni lägger upp ett bolån. Räntan betalas månadsvis.
Första uttaget blir då 1400' x 3% / 12, dvs 3500 kronor per månad. Vid andra uttaget blir räntekostnaden 1805 kronor med samma beräkning som ovan och totalt alltså 5305 kronor per månad.
Första uttaget blir då 1400' x 3% / 12, dvs 3500 kronor per månad. Vid andra uttaget blir räntekostnaden 1805 kronor med samma beräkning som ovan och totalt alltså 5305 kronor per månad.
Åh tack så mycket för förklaringen! 
Så man delar det med 12 månader även om Vi inte har kreditivet på 12 mån?
Sen undrar jag hur det blir sen när det läggs om till bolån om vi väljer att ha bolånet hos en annan bank?
För banken som ger oss bygglån har ju lagt ut pengar för vårt bygge då?
Så man delar det med 12 månader även om Vi inte har kreditivet på 12 mån?
Sen undrar jag hur det blir sen när det läggs om till bolån om vi väljer att ha bolånet hos en annan bank?
För banken som ger oss bygglån har ju lagt ut pengar för vårt bygge då?
Klicka här för att svara