Hej

Om ett år eller två kommer vi troligtvis bygga en verkstad/förråd och nu sitter jag här mitt i natten och funderar lite smått.

Verkstaden kommer stå på berg som sluttar något och då verkar det som att både det billigaste och enklaste är att borra hål i berget och sätta dit plintar som verkstaden ska stå på. Håller ni med?

Om jag förstått det rätt, vilket skulle vara första gången, så kommer bygget gå till så här:

0. Man rensar berget från den lilla växtlighet som finns. Räcker det eller måste man göra något mer?
1. Man borrar och sätter dit stolpskor i passande höjd. Hur stor utrymme mellan berg och huset måste det vara som minst?
2. Bärlinor sätts fast i stolpskorna.
3. Bjälkar sätts fast vinkelrätt ovanpå bärlinorna.
4. Mellan bjälkarna sätter man blindbotten. Sätter man fast dom i bärlinorna?
5. I med isolering ovanpå blindbotten och sen någon speciell spånskiva på det. Hur tjock isolering?
6. Det ”riktiga” golvet på spånskivan.

Stämmer det mot verkligheten? Innan man lägger dit blindbotten ska man på något vis få dit väggarna också, men det är ett bekymmer jag får fundera på någon annan gång. En stor nackdel med plintar verkar vara att huset hamnar så väldigt högt upp vilket både kommer se lite konstigt ut och kräva trappor. Visserligen inte hela världen i och för sig, speciellt inte om alternativet är något som verkar kosta närmare ett sexsiffrigt belopp om man ska spränga berg m.m.

Finns det någon ”husbyggnad för fullkomliga idioter” där allt sånt här plus annat matnyttigt står med? Visst finns det lite olika guider här och där men de utelämnar alltid väldigt mycket som en gammal stadsråtta som jag inte vet om. Vet man inte ens vad blindbotten eller ”passande avstånd” är så tar det ju fan längre tid att lära sig om byggandet än själva byggandet.

Tack och god natt

Du behöver inte sätta golvbjälkar ovanför bärlina utan det kan vara samma för att spara bygghöjd.
Isolering brukar vara samma som golvbjälkarnas höjd.

Ok. Finns det någon fördel med att golvbjälkar ovanför bärlinorna? Innan jag skrev inlägget så hade jag sett en hel del bilder och ett par instruktioner och där hade de alla bjälkarna ovanpå bärlinorna.

Nu har jag efter ditt inlägg och lite ytterligare sökningar förstått att det inte alls är nödvändigt men varför verkar det vara så vanligt för? Jag ser bara en nackdel, att byggnaden hamnar högre upp. Är det för att det ska ventileras mer effektivt kanske?

Ja det är en bra fråga.. möjligtvis att vikten fördelas mer jämnt ner i marken?
Men jag vet faktiskt inte, jag har byggt en friggebod och även varit lite delaktig i en 25kvm attefalls, där hade vi inga separata bärlinor och jag har då inte märkt några nackdelar med detta. Möjligtvis är det mer uppenbart i större byggnader.

Jag har byggt med ett enkelt bjälklag tidigare. Du sparar bygghöjd. Nackdelen blir att du behöver lite fler stolpskor som jag ser det...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.