ByggNV
Hej! 👋

Vi har nyligen tagit bort en gammal oljetank från detta pannrum (se bilder). Golvet och en del av väggarna är av betong och har tydliga oljefläckar som fortfarande luktar. Nu vill vi rengöra utrymmet ordentligt så att vi kan måla och i nästa steg göra om det till en tvättstuga.
Har ni några tips eller rekommendationer på:
  • Hur vi bäst får bort oljefläckarna och lukten från betong?
  • Vilken typ av färg som fungerar bra i ett tidigare oljerum?
  • Andra saker vi bör tänka på inför omvandlingen till tvättstuga?

Alla råd uppskattas! 🙏 Tack på förhand!

• IMG_8092.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pannrum med betonggolv och väggar, synliga oljefläckar och kopparrör i taket, förbereds för omvandling till tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dett är stört när omöjligt att få bort all lukt. Ta maskindiskmedel och varmvatten . Sedan är det bara att skura skölja skura skölja tills du ledsnar. Det bör i alla fall bli tillräckligt rent för att du skall kunna måla. Helt fritt från Diesellukt? Knappast.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Jag rengjorde gammalt pannrum med rengöringsmedel, men satte sedan klinker istället och lukt försvann.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag rengjorde gammalt pannrum med rengöringsmedel, men satte sedan klinker istället och lukt försvann.
Håller med AndersS, defintivt klinker på golvet.

Lukten?
Kanske nån form av ozon maskin?
Vi använder sådana efter bränder i räddningstjänsten för att sanera lukt. har själv i mitt andra jobb använt i några förre detta rökrum med bra resultat.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
ByggNV
A AndersS skrev:
Tack.
Vilket rengöringsmedel använde du innan du satte klinker?

ByggNV
A Argastesnickaren skrev:
Håller med AndersS, defintivt klinker på golvet.

Lukten?
Kanske nån form av ozon maskin?
Vi använder sådana efter bränder i räddningstjänsten för att sanera lukt. har själv i mitt andra jobb använt i några förre detta rökrum med bra resultat.
Hej! Vilken ozonmaskin använde ni? Har du tips på var man kan hyra eller köpa en i Göteborg? Tack så mycket!

Tack!

ByggNV ByggNV skrev:
Tack.
Vilket rengöringsmedel använde du innan du satte klinker?
Det var 25-30 år sedan jag rensade ur det gamla pannrummet och rengjorde, tog det som fanns tillgängligt "på den tiden" idag blir det så "vetenskapligt"😇 Minns jag rätt så körde jag av hela pannrummet med högtryckstvätt, fick plasta in elcentral, etc.
Golvet var sliten gammal golvfärg där betongen fanns framme på delar, så jag primade ytan och satte sedan klinkers och sitter fortfarande där idag utan några släpp.
Har inga bilder tillgängliga där jag finns nu, men om någon vecka.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Hej! Vilken ozonmaskin använde ni? Har du tips på var man kan hyra eller köpa en i Göteborg? Tack så mycket!

Tack!
Jag har bara använt räddningstjänstens maskiner.
Vissa försäkringsbolag har avtal med oss om att låna ut dessa också.
Annars tror jag alla större maskin uthyrare har att hyra plus privat personer på blocket osv.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Det finns inga genvägar tyvärr. Lukten av eldningsolja sitter kvar i många tiotals år.
Sen vet du ju inte hur mycket det droppat heller.
Antar att det är ett äldre hus på väggsula och med enklare "golvkaka".
Enda säkra lösningen är att bila upp och kontrollera om det behöver grävas ur lite, återfylla med rent material, sedan gjuta igen.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
ByggNV
A AndersS skrev:
Det var 25-30 år sedan jag rensade ur det gamla pannrummet och rengjorde, tog det som fanns tillgängligt "på den tiden" idag blir det så "vetenskapligt"😇 Minns jag rätt så körde jag av hela pannrummet med högtryckstvätt, fick plasta in elcentral, etc.
Golvet var sliten gammal golvfärg där betongen fanns framme på delar, så jag primade ytan och satte sedan klinkers och sitter fortfarande där idag utan några släpp.
Har bilder inga bilder tillgängliga där jag finns nu, men om någon vecka.
Tack!

en våtdammsugare värdefull för att få ur den oljiga smutsen. gäller även om det skulle finnas en golvbrunn. skulle åtminstone inledningsvis vara återhållsam med högtryckstvätt, den riskerar att trycka in smutsen ytterligare i betongen. kanske kan vara av värde som en avslutning.

men lös upp, sug bort är en bättre princip när det gäller porösa material.

använder du första vändorna något starkt lösningsmedel får du eventuellt betänka att det kan skada dammsugaren. (och dig själv) att suga med hjälp av fibermaterial kan inlednings vara av värde.

ByggNV
rakt09 rakt09 skrev:
en våtdammsugare värdefull för att få ur den oljiga smutsen. gäller även om det skulle finnas en golvbrunn. skulle åtminstone inledningsvis vara återhållsam med högtryckstvätt, den riskerar att trycka in smutsen ytterligare i betongen. kanske kan vara av värde som en avslutning.

men lös upp, sug bort är en bättre princip när det gäller porösa material.

använder du första vändorna något starkt lösningsmedel får du eventuellt betänka att det kan skada dammsugaren. (och dig själv) att suga med hjälp av fibermaterial kan inlednings vara av värde.
Tack ! Jag har en våtdammsugare och även en terrassrengörare till min högtryckstvätt.

Har du något rengöringsmedel du kan rekommendera för oljefläckarna – gärna något som fungerar bra och har ett okej pris? 😊

ByggNV
A AndersS skrev:
Sökte på oljesanering och t.ex. Biltema har något
Oljesanering, 1 l - Biltema.se [länk]
Jag hittade det också men tyvärr finns inte i lager.

ByggNV ByggNV skrev:
Tack ! Jag har en våtdammsugare och även en terrassrengörare till min högtryckstvätt.

Har du något rengöringsmedel du kan rekommendera för oljefläckarna – gärna något som fungerar bra och har ett okej pris? 😊
man får testa lite. men boten får inte vara värre än soten. alltså det du använder fåt inte vara värre än det du vill få bort. inte alltför tunnflytande bör det vara första vändorna, då drar det in i materialet.

handrengöringskräm, matolja, yes, citrusbaserad avfettning är några som inte tenderar skapa sekundära problem. testa på ett litet ställe. just yes kan kräva mycket vatten att få bort.

• Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.