Knyt en plastad lapp i halsbandet med ert namn och telefonnummer, där det står att ni har problem med katten eftersom ni är allergiska.

Ordna ett lock med galler till sandlådan som alltid ligger på när ni inte är där.

Ordna ett par sprayflaskor med vatten som ni "smaksätter" med lite citronjuice och ättika, tillräckligt för att det ska lukta rejält när ni sprayar. Använd detta och spruta på katten med, den doften gillar de inte. Den blandningen kan ni även spruta altandynorna med, ni kan även lägga aluminiumfolie (otäckt att trampa på) och citrusskal (luktar otäckt) på platser där ni inte vill ha den.

Luktar det kraftigt av urinen? Isåfall är katten en okastrerad hane. Sådana bör inte gå ute överhuvudtaget.

Tyvärr är den enda säkra lösningen för att bli av med katter att skaffa en egen, som har er tomt som sitt revir.

Men att ni (gissar jag) undviker katten när den kommer, eftersom ni är allergiska, det ser den som ett trevligt beteende. Jama, fräs och säg "ojojoj" med gäll röst, gå emot den med armarna upp, uppspärrade ögon, rejält grin.

Är själv kattägare :-D

C
Anna_H skrev:
Ordna ett par sprayflaskor med vatten som ni "smaksätter" med lite citronjuice och ättika, tillräckligt för att det ska lukta rejält när ni sprayar. Använd detta och spruta på katten med, den doften gillar de inte.
Jag gjorde en egen kattsprej med ammoniak, doftolja apelsin och spolarvätska. Funkade bra (tills "någon" ställde flaskan upp-och-ner i städskåpet) :D

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Möt den med aggressivt fräs (med många sch-ljud), så fort den visar sig, och fortsätt följa även när den vänder för att gå sin väg. Kattspråk för att detta är mitt revir, du har inte här att göra. Och stirra den i ögonen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
cpalm skrev:
Jag gjorde en egen kattsprej med ammoniak, doftolja apelsin och spolarvätska. Funkade bra (tills "någon" ställde flaskan upp-och-ner i städskåpet) :D
Mina katter reagerar inte på lukten från apelsiner och spolarvätska , dom sitter i knät när jag äter apelsiner och dom är gärna med i garaget och har koll på husse när han grejar..:D

• Gilla
Tokskalle
  • Laddar…
C
Micro skrev:
Mina katter reagerar inte på lukten från apelsiner och spolarvätska , dom sitter i knät när jag äter apelsiner och dom är gärna med i garaget och har koll på husse när han grejar..:D
Det är där ammoniaken kommer in :p
Spolarvätskan hällde jag i för att det skulle lukta ordentligen även på vintern, men sen kom jag på att ammoniaken fryser vid -77 eller nåt sånt så det var nog helt onödigt.

[video=youtube;cNeVuauyFHk]https://www.youtube.com/watch?v=cNeVuauyFHk[/video]

elpaco skrev:
Nu för att förarga lite. Lutte du verkar vara en trevlig person som vet hur man skapar grannsämja. Kanske låsa in dig själv istället för katten?
Har man all laglig rätt på sin sida så varför inte? Om det nu skulle visa sig att vara en sommarkatt så är det bättre att den är avlivad än att den möjligen fryser/svälter ihjäl till vintern.

Att dutta med alufolie och citronskal och krimskrams så man skaffar sig en ny lite tråkig hobby är inte min melodi.
Lyckligtvis har katten som uträttat sina behov i grabbens sandlåda fattat att den blir till handskar om den är där nå mer.

• Gilla
Rowanisle och 1 till
  • Laddar…
TS säger ju att någon av grannarna just skaffat katt, borde inte vara en sommarkatt. Det låter på kattens beteende mer som en kattunge som just börjat släppas ut. Det varar ett halvår eller så, sedan lugnar den ner sig.

Det bästa är nog att lokalisera grannen och berätta om era besvär. Om det är vettiga människor försöker de hålla katten inne mer nu i början.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Bara en påminnelse till vissa personer; det finns något som heter djurplågeri och det straffbart. Djurplågeri innebär att man medvetet orsakar ett djur lidande, t.ex. genom att häla diesel på det, att lägga ut gift eller försöka tända eld på det. Det är förvisso också lag på att man har strikt ägaransvar för djur, straffvärdet på brott mot denna lag är betydligt lägre än djurplågeri. Bara en påminnelse....

Vad gäller den irriterande katten så är mitt tips att markera att den inte är välkommen. Om man inte gillar katter elller är rädd för dem är det lätt att man går undan, slår ner blicken osv. Detta uppfattar katten som välkomnande. Gör i stället tvärt om, fräs mot katten och jaga bort den.

Förstår till fullo att man inte vill ha en katt i barnvagnen eller trädgårdsmöblerna, skulle tycka exakt samma sak. Men eftersom jag växt upp i ett område med mycket katter har jag också lärt mig att det ibland är enklast att bara förhindra det. Alltså, till våra barns sandlåda köptes ett lock samtidigt, satte alltid myggnät över barnvagnen ute, dynor till trädgårdemöbler lämnas inte ute etc. Det handlar ju inte bara om katter, jag gillar inte heller att ha skator i barnvagnen, eller fågelbajs på dynorna. Är inte heller förtjust i kaninerna i sandlådan osv. För mig är det enklare att injaga respekt i vilda djur (inkl katter) på ett humant men tydligt sätt så de undviker människorna i trädgården, och förhindra att de gör otrevliga saker när vi inte är där.

Kan tillägga att vi själva har katt, men hon håller avsånd till folk och skulle aldrig ligga i någon annns trädgårdsmöbler. Hon är fö inne hela dagarna och endast ute på kvällar och helger - om du lokaliserar ägarna till katten kanske du kan be dem göra något liknande? På nätter/kvällar kan man ju lätt ta in barnvagn, trädgårdsmöbler och lägga lock på sandlådan.....

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kotteluringen skrev:
Ja, det låter som en rätt vettig idé ,men hur funkar det i kombo med småbarn?
man får plocka undan angeldonet när barnen är ute och leker. eller sätta det så inte barnen kommer åt det.
nån skrev att katten kan bli skrämd för livet, och det är ju meningen så att inte katten kommer tebax efter 5 minuter!

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
daugaard skrev:
man får plocka undan angeldonet när barnen är ute och leker. eller sätta det så inte barnen kommer åt det.
nån skrev att katten kan bli skrämd för livet, och det är ju meningen så att inte katten kommer tebax efter 5 minuter!
Jag tror inte du fattar vad jag menar ned skrämd för livet...Det jag menar är att katten eller det djuret som blir drabbat blir ett psykiskt vrak och skotträdd.:(
Det är inte ett jäkla dugg roligt att ha ett skrämt djur som man måste droga ner så fort det hörs en smällare eller en raket ute (tex.nyårsafton) och det är troligtvis inte lagligt att göra så .:thumbdown:

C
KristinaRT skrev:
vilda djur (inkl katter)
Problemet är att det är tamkatter det handlar om och de beteendemönster som följer av detta. Går inte att jämföra med vilda djur. Vilda djur letar inte upp en platt sandyta för att göra sina behov, ligger inte och gottar sig på dynor och liknande och gillar generellt sett inte att vara inomhus.

Lutte skrev:
Har man all laglig rätt på sin sida så varför inte?
Det tycker jag i allmänhet är en riktigt trist inställning, och nog början på många bråk och oförätter.

Micro skrev:
Jag tror inte du fattar vad jag menar ned skrämd för livet...Det jag menar är att katten eller det djuret som blir drabbat blir ett psykiskt vrak och skotträdd.:(
Det är inte ett jäkla dugg roligt att ha ett skrämt djur som man måste droga ner så fort det hörs en smällare eller en raket ute (tex.nyårsafton) och det är troligtvis inte lagligt att göra så .:thumbdown:
jo jag förstår vad du menar. men tror inte att det är så stor risk att katten blir "ett psykiskt vrak" pga det. katter blir nog utsatta för mycket häftiga ljud under sitt liv. + mina barn går före katten när det gäller min trädgård.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
daugaard skrev:
jo jag förstår vad du menar. men tror inte att det är så stor risk att katten blir "ett psykiskt vrak" pga det. katter blir nog utsatta för mycket häftiga ljud under sitt liv. + mina barn går före katten när det gäller min trädgård.
Det behövs inte mycket för att skrämma djur till psykisk ohälsa , någon mindre trevlig unge slängde en smällare bakom min hund och den är numera skotträdd , och det är inte roligt nyårsafton då hon far väldigt illa åt ljudet.
Om du behandlar katterna som du behandlar dina barn ska du nog se att det löser sig..jag antar att du får tjata lite på barnen också för att dom ska göra som du vill.;)

C
Micro skrev:
Om du behandlar katterna som du behandlar dina barn ska du nog se att det löser sig.
Dito borde även gälla kattägare. Det är väl ingen som låter sina barn springa runt som de vill i området dygnet runt och göra vad de vill, trots att barn också är individer med en egen rätt till frihet, osv.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.