3 022 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
hur får man bort kakel effektivast??
jag ska ta ner kakel och det skall gå FORT!! Vad rekommenderar ni för verktyg till vägg/golv??..jag har tillgång till en hilti te76 och en makita mattstripper..kan man använda mattstrippern till kakelplattorna på golvet och hilti med flatmejsel på väggen??... ???
Jag använde kofot, men dom jag tog bort satt inte så jättehårt.david_persson skrev:
jag tycker det är roligare att "kötta"ner plattorna med nåt verktyg..man får så ont i trisepsmusklen när man stöter med kofot plus att man blir svettig.. 
Jag slog med hammaren på kofoten istället för att stöta, fast det förusätter att man har en bra kofot annars kan man ha sönder den..david_persson skrev:
Annars funkar stämjärn och hammare rätt ok också.
Ja, och anledningen var sådan att det var hälsofarligt att tillverka och bearbeta asbest 8 timmar/dag år efter år. Trots all teknik kunde man inte få dammfritt i asbestfabriker och då var det bäst att sluta leka med det. Asbest är inte giftig och med en andningsskydd bör man kunna överleva några timmars jobb. Skydet i övrigt är att rekommendera i alla dammiga miljöerwolfpack skrev:
gaia
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Det går rätt snabbt att ta ner kakel med mejsel och hammare. Jag tror det är bättre att ni är flera som jobbar från olika håll om du vill att det ska gå snabbt. 
Vissa underlag biter sig fast i fästmassan, tex gipsskiva, så vill man slippa förstöra underlaget för mycket kan det kanske vara klokt att inte gå alltför brutalt fram
/mino
Vissa underlag biter sig fast i fästmassan, tex gipsskiva, så vill man slippa förstöra underlaget för mycket kan det kanske vara klokt att inte gå alltför brutalt fram
/mino
Så gott som inga proffs tar prover innan man börjar riva badrum. Ibland händer det om det är speciellt efterfrågat. Det finns även jävligt många asbestsanerare som inte sanerar som man ska. Ni kan ju ta en titt om det görs ventilbyten eller annat i era hus/pannrum.
Sen så finns asbest i många olika former. Håller man det blött är det lungt då det är dammet som är farligt(mer eller mindra enligt vissa och andra). Men när det torkar så har ju inte dammet försvunnit.
Asbest kan finnas i även betong för att man i slutet ville bli av med det. Sen ventilation, rörisolering, golv, väggar, tak.... Ska man jobba med äldre hus så är det ungefär att tacka och ta emot om man ska få någonting gjort. Tyvärr.
Sen så finns asbest i många olika former. Håller man det blött är det lungt då det är dammet som är farligt(mer eller mindra enligt vissa och andra). Men när det torkar så har ju inte dammet försvunnit.
Asbest kan finnas i även betong för att man i slutet ville bli av med det. Sen ventilation, rörisolering, golv, väggar, tak.... Ska man jobba med äldre hus så är det ungefär att tacka och ta emot om man ska få någonting gjort. Tyvärr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden