Kan inte få av muttern på bulten på ett Gräsklipparhjul. Muttern har "frusit" fast på pga rost. Se bilderna. Har någon ett förslag hur man kan få löss den? Jag har provat med Wd40 och två U-ringnycklar. Tacksam för alla förslag!

• Rostig mutter fast på ett gräsklipparhjuls axel omgiven av smuts och gräsrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig mutter fastfrusen på ett gräsklipparhjuls bult mot bakgrund av smutsigt hjul.
    Skapa konto
Värme eller kapa

Kapa bulten och ersätt med ny, snabbast med vinkelslip.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mats-S
Prova först att värma den med någon kraftig värmepistol eller ännu bättre gasolbrännare.
Funkar inte det, lägg in den i frysen så att den blir nerkyld till -20, därefter värme igen ... har du tur så vaknar muttern då :-)

Om inget hjälper, kapa :)

Kör på riktig MoS2 lösare typ Caramba, eller liknande. Låt det sitta i någon dag. Försök öppna igen. Om det inte funkar - spraya igen och vänta igen. Upprepa tills du lyckas.
Annars kapar du bara av den med vinkelslip och ersätter med ny bult och mutter. Var dock som vanligt försiktig med vinkelslip. Skivan kan i värsta fall spräckas och gnistor kan antända torra saker. Så skydda dig själv och var på ett brandsäkert ställe. Utomhus efter regn brukar jag köra.

Mats-S Mats-S skrev:
Prova först att värma den med någon kraftig värmepistol eller ännu bättre gasolbrännare.
Funkar inte det, lägg in den i frysen så att den blir nerkyld till -20, därefter värme igen ... har du tur så vaknar muttern då :)

Om inget hjälper, kapa :)
Plasten tål nog inte alltför mycket värme.

• Gilla
remrag
  • Laddar…
Det är väl inte så att den är gängad åt ”fel” håll? Förekommer ibland på saker som skall snurra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tack för alla förslag. Jag tog den enklaste rutten och kapade av den mha en bågfil. /Jeff

• Avkapad metallbult bredvid en bågfil och ett hjul på en trädgårdsbänk.
    Skapa konto
  • Gilla
Crash_anka och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
J JeffBeck skrev:
Tack för alla förslag. Jag tog den enklaste rutten och kapade av den mha en bågfil. /Jeff
Alltså nu snurrar det i mitt huvud.... Hur stor gräsklippare har du när axeln är lika grov som i en koreansk bil?

P
J JeffBeck skrev:
zeroturn maskin?
eller en walker?

kom ihåg att lägga en rejäl bricka på vardera sida om hjulnavet.. För den äter plast..

Cheesen Cheesen skrev:
Alltså nu snurrar det i mitt huvud.... Hur stor gräsklippare har du när axeln är lika grov som i en koreansk bil?
Haha, gräsklipparen har ingen riktig axel--har bara en bult+mutter som kopplar hjulet till kåpan. Billigt och ingen bra långvarigt design tycker jag..

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.