Kan inte få av muttern på bulten på ett Gräsklipparhjul. Muttern har "frusit" fast på pga rost. Se bilderna. Har någon ett förslag hur man kan få löss den? Jag har provat med Wd40 och två U-ringnycklar. Tacksam för alla förslag!
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Värme eller kapa
Prova först att värma den med någon kraftig värmepistol eller ännu bättre gasolbrännare.
Funkar inte det, lägg in den i frysen så att den blir nerkyld till -20, därefter värme igen ... har du tur så vaknar muttern då
Om inget hjälper, kapa
Funkar inte det, lägg in den i frysen så att den blir nerkyld till -20, därefter värme igen ... har du tur så vaknar muttern då
Om inget hjälper, kapa
Kör på riktig MoS2 lösare typ Caramba, eller liknande. Låt det sitta i någon dag. Försök öppna igen. Om det inte funkar - spraya igen och vänta igen. Upprepa tills du lyckas.
Annars kapar du bara av den med vinkelslip och ersätter med ny bult och mutter. Var dock som vanligt försiktig med vinkelslip. Skivan kan i värsta fall spräckas och gnistor kan antända torra saker. Så skydda dig själv och var på ett brandsäkert ställe. Utomhus efter regn brukar jag köra.
Annars kapar du bara av den med vinkelslip och ersätter med ny bult och mutter. Var dock som vanligt försiktig med vinkelslip. Skivan kan i värsta fall spräckas och gnistor kan antända torra saker. Så skydda dig själv och var på ett brandsäkert ställe. Utomhus efter regn brukar jag köra.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det är väl inte så att den är gängad åt ”fel” håll? Förekommer ibland på saker som skall snurra.
Klicka här för att svara