Hej! Håller på att totalrenovera gossens rum och har en liten fråga! Har ett litet rum som jag tänkt ska bli "garderobsrum". Allra helst funderar vi på att sätta upp ett typ "elfa" hyllsystem med eventuellt en skjutdörr framför. Problemet är att skorstenen går mot väggen som hyllorna skall sitta. Hur gör man för att fästa skenorna på ett bra sätt? Får man borra? Är det någon som gjort något liknande?
Bifogar en bild som kanske inte är den bästa men det är kanske lättare att förstå hur det ska se ut! Tack för svar!
Även välkommet med andra förslag!!!
Bifogar en bild som kanske inte är den bästa men det är kanske lättare att förstå hur det ska se ut! Tack för svar!
Även välkommet med andra förslag!!!
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Använder ni skorstenen? I såna fall ska ni nog kolla med sotaren hur ni får bygga mot den...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
100 mm avstånd till brännbart material gäller normalt i alla fall till/kring de kanaler som används till eldstad.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nej, inte mot de kanaler som används till eldstad. Möjligen kan din sotare gå med på att ersätta de 100 mm luft med 100 mm stenull, utanför vilket du sedan kan bygga. Men ett fritt luftflöde är bland det bästa du kan ha för att skydda dig mot brand.
Det är ju nämligen inte tegelstenarna i själva muren som normalt går sönder utan snarare att sprickor uppstår i fogen/bruket mellan stenarna. En helstens vägg är självklart bättre än en halvstens, men ändå.
http://www.umesotning.se/?expand=1&pageID=9&subpageID=39
Det är ju nämligen inte tegelstenarna i själva muren som normalt går sönder utan snarare att sprickor uppstår i fogen/bruket mellan stenarna. En helstens vägg är självklart bättre än en halvstens, men ändå.
http://www.umesotning.se/?expand=1&pageID=9&subpageID=39
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nyasfalterad uppfart, men tveksam kring kvalitén
Grund & Markarbeten -
Bör jag dränera (om?) längs min krypgrund då uppfarten görs om
Grund & Markarbeten -
Trasig uppfart
Byggnadsvård -
Sopkärl och uppfart, måste jag sätta plattor?
Grund & Markarbeten -
Asfaltera uppfart, hur lägga kantsten?
Grund & Markarbeten