Jag bor i hyresrätt. Ganska stor och tung lampa som verkar vilja vara fastskruvad i taket istället för att hänga på lamputtagets krok. Vad ska jag göra? Vinkelslipa ett krokhål i metallen på lamparmaturen eller skruva upp lampan i taket, och då måsta ta bort lamputtaget och göra en fast installation? Suck! Vad ska jag ta mig till, behöver ljus.

Tror det e gips i taket, inte orkat kolla mer ordentligt än att knacka med knogen.
 
  • En takmonterad rökdetektor med synliga sensorer och en testknapp, på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robotdammsugare upp och ner på lila matta, visar undersidan med hjul och borstar borttagna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
multix
  • Laddar…
Kroken ska klara 20-25 kg, testa lite först.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kroken ska klara 20-25 kg, testa lite först.
Kanske inte 20-25 men väl 15kg.
Ta bort lamputtaget och gör en fast installation. OM det är riktigt gjort ska det finnas nått att skruva i under uttaget.
Ps
Armaturen ska vara dubbelisolerad i det rummet
 
Redigerat:
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
Alla uttag är ojordade. Det skiter jag i för jag ska inte peta på lampan ändå, dubbeisolerad är den inte, men så kanske paragrafen skulle vilja ha det.

Vadå finnas nåt att skruva i under uttaget, du menar skruvhålen i dosan som ligger i taket? Ja jag kan ju skruva fast lampan i dosan så slipper jag borra och plugga i gippskivan. Det borde väl vara okej. Men de gängorna är ju små plastgängor, alltså riktigt klena. Men ska de hålla 20 kg så får det väl bära eller brista. Vaknar jag med nerblodat ansikte och glasskärvor i ögonen imorgon så vet vi att lampan vägde mer än 20 kg eller mina små miniskruvar i plastdosan inte var tillräckliga.
 
  • Wow
  • Gilla
Blausten och 1 till
  • Laddar…
Har du verkligen en dosa under det lamputtaget? Det är ett utanpåliggande uttag och det använder man inte om det sitter en armaturdosa i taket. Sitter det en dosa i taket ska den vara fastsatt så att den kan bära 15 kg och skruvarna som ska användas för att skruva i takdosor är M4 och dom bär mååånga ggr mera.
Dessutom tycker jag att du har en dålig "ton" som du inte bör använda då det finns dom som försöker hjälpa dig.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 5 till
  • Laddar…
Du bor i hyresrätt. Således ska du inte ge dig på att ändra någonting som har med el att göra.
Jag skulle köpa en annan lampa eller be hyresvärden montera ner lamputtaget.

Alternativet du har är att från plafonden till uttaget dra en utanpåliggande kabel med två ledare och kontakt som du kopplar in. Räcker med 10cm så kan du sätta plafonden vid sidan av uttaget.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
Om du inte tror på det själv och är rädd om ansiktet så kanske du ska ta hyresvärden till hjälp och förklara ditt problem med lampan?

*Edit* Såg att jag var tvåa på den*
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har du verkligen en dosa under det lamputtaget? Det är ett utanpåliggande uttag och det använder man inte om det sitter en armaturdosa i taket. Sitter det en dosa i taket ska den vara fastsatt så att den kan bära 15 kg och skruvarna som ska användas för att skruva i takdosor är M4 och dom bär mååånga ggr mera.
Dessutom tycker jag att du har en dålig "ton" som du inte bör använda då det finns dom som försöker hjälpa dig.
Förlåt, jag hade ångest och drack lite mycket vin och blev lite brusig. Det är en infälld installation, det finns en dosa under lamputtaget.

Jag tror att jag borrar ett hål i mitten av lamparmaturen och fäster en metallögla i den, så att jag sedan kan hänga upp armpaturen och stöpsla i den i lamputtaget utan att röra befintliga installationen. Det borde bli bäst.
 
  • Gilla
Morfar68
  • Laddar…
Ser ut som dosfästen i mitten av plafonden, varför inte använda dem om hålbilden stämmer?
Och att en plafond skulle väga mera än 15 kg är väl ganska osannolikt?
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ser ut som dosfästen i mitten av plafonden, varför inte använda dem om hålbilden stämmer?
Och att en plafond skulle väga mera än 15 kg är väl ganska osannolikt?
Eftersom jag då måste ta bort lamputtaget och göra en fast installation, jag bor i hyresrätt. Nej den väger knappast över 10 kg, det ska hålla.
 
E Enhanceme skrev:
Eftersom jag då måste ta bort lamputtaget och göra en fast installation, jag bor i hyresrätt. Nej den väger knappast över 10 kg, det ska hålla.
Det går ju att montera en kontakthona så blir det ingen fast installation. Och "gömma" kontakterna (hane-hona) i dosan, om det nu finns fästskruvar att använda på dosan som du kan fästa lampan med.

En bild med kroken utskruvad så att du får loss täckkåpan skulle underlätta för oss att ge tips.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
E Enhanceme skrev:
Eftersom jag då måste ta bort lamputtaget och göra en fast installation, jag bor i hyresrätt. Nej den väger knappast över 10 kg, det ska hålla.
En baggis att fixa även i hyresrätt om fästpunkterna för lampan passar dosskruvarna. Med en honkontakt inköpt att byta till hade jag fixat det på en kvart.;)
 
A AndersS skrev:
En baggis att fixa även i hyresrätt om fästpunkterna för lampan passar dosskruvarna. Med en honkontakt inköpt att byta till hade jag fixat det på en kvart.;)
Visst det är inga svåra grejer, men jag tänker på framtiden när jag flyttar ut ur denna helvetes håla, så måste jag återställa alla kopplingar och uttag om jag börjar pula och ändra på dem nu.

Jag har druckit två glas vin ikväll igen. Jag är fortfarande inställd på att bara köpa en krok, eller vad det kallas. En järnbit med en ögla som kan hängas fast i lamputtagets krok och sedan skruvas fast i lamparmaturen. Det borde funka bra, bara jag får ett hål i exakta mitten på lampan så att den inte börjar hänga snett sen, hahaha!
 
E Enhanceme skrev:
Visst det är inga svåra grejer, men jag tänker på framtiden när jag flyttar ut ur denna helvetes håla, så måste jag återställa alla kopplingar och uttag om jag börjar pula och ändra på dem nu.

Jag har druckit två glas vin ikväll igen. Jag är fortfarande inställd på att bara köpa en krok, eller vad det kallas. En järnbit med en ögla som kan hängas fast i lamputtagets krok och sedan skruvas fast i lamparmaturen. Det borde funka bra, bara jag får ett hål i exakta mitten på lampan så att den inte börjar hänga snett sen, hahaha!
Hoppa över vinet och fixa lampan, på den tiden du skriver och argumenterar här hade du fixat det. Och att återställa tar och max 15 minuter. Sedan kan du fira den uppsatta lampan med vin.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hoppa över vinet och fixa lampan, på den tiden du skriver och argumenterar här hade du fixat det. Och att återställa tar och max 15 minuter. Sedan kan du fira den uppsatta lampan med vin.
Argumenterat? Jag försöker hitta en bra långsiktig enkel lösning :D Står fast vid kroken ännu jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.