Jag bor i hyresrätt. Ganska stor och tung lampa som verkar vilja vara fastskruvad i taket istället för att hänga på lamputtagets krok. Vad ska jag göra? Vinkelslipa ett krokhål i metallen på lamparmaturen eller skruva upp lampan i taket, och då måsta ta bort lamputtaget och göra en fast installation? Suck! Vad ska jag ta mig till, behöver ljus.
Tror det e gips i taket, inte orkat kolla mer ordentligt än att knacka med knogen.
Tror det e gips i taket, inte orkat kolla mer ordentligt än att knacka med knogen.
Alla uttag är ojordade. Det skiter jag i för jag ska inte peta på lampan ändå, dubbeisolerad är den inte, men så kanske paragrafen skulle vilja ha det.
Vadå finnas nåt att skruva i under uttaget, du menar skruvhålen i dosan som ligger i taket? Ja jag kan ju skruva fast lampan i dosan så slipper jag borra och plugga i gippskivan. Det borde väl vara okej. Men de gängorna är ju små plastgängor, alltså riktigt klena. Men ska de hålla 20 kg så får det väl bära eller brista. Vaknar jag med nerblodat ansikte och glasskärvor i ögonen imorgon så vet vi att lampan vägde mer än 20 kg eller mina små miniskruvar i plastdosan inte var tillräckliga.
Vadå finnas nåt att skruva i under uttaget, du menar skruvhålen i dosan som ligger i taket? Ja jag kan ju skruva fast lampan i dosan så slipper jag borra och plugga i gippskivan. Det borde väl vara okej. Men de gängorna är ju små plastgängor, alltså riktigt klena. Men ska de hålla 20 kg så får det väl bära eller brista. Vaknar jag med nerblodat ansikte och glasskärvor i ögonen imorgon så vet vi att lampan vägde mer än 20 kg eller mina små miniskruvar i plastdosan inte var tillräckliga.
Har du verkligen en dosa under det lamputtaget? Det är ett utanpåliggande uttag och det använder man inte om det sitter en armaturdosa i taket. Sitter det en dosa i taket ska den vara fastsatt så att den kan bära 15 kg och skruvarna som ska användas för att skruva i takdosor är M4 och dom bär mååånga ggr mera.
Dessutom tycker jag att du har en dålig "ton" som du inte bör använda då det finns dom som försöker hjälpa dig.
Dessutom tycker jag att du har en dålig "ton" som du inte bör använda då det finns dom som försöker hjälpa dig.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Du bor i hyresrätt. Således ska du inte ge dig på att ändra någonting som har med el att göra.
Jag skulle köpa en annan lampa eller be hyresvärden montera ner lamputtaget.
Alternativet du har är att från plafonden till uttaget dra en utanpåliggande kabel med två ledare och kontakt som du kopplar in. Räcker med 10cm så kan du sätta plafonden vid sidan av uttaget.
Jag skulle köpa en annan lampa eller be hyresvärden montera ner lamputtaget.
Alternativet du har är att från plafonden till uttaget dra en utanpåliggande kabel med två ledare och kontakt som du kopplar in. Räcker med 10cm så kan du sätta plafonden vid sidan av uttaget.
Förlåt, jag hade ångest och drack lite mycket vin och blev lite brusig. Det är en infälld installation, det finns en dosa under lamputtaget.E elmont skrev:Har du verkligen en dosa under det lamputtaget? Det är ett utanpåliggande uttag och det använder man inte om det sitter en armaturdosa i taket. Sitter det en dosa i taket ska den vara fastsatt så att den kan bära 15 kg och skruvarna som ska användas för att skruva i takdosor är M4 och dom bär mååånga ggr mera.
Dessutom tycker jag att du har en dålig "ton" som du inte bör använda då det finns dom som försöker hjälpa dig.
Jag tror att jag borrar ett hål i mitten av lamparmaturen och fäster en metallögla i den, så att jag sedan kan hänga upp armpaturen och stöpsla i den i lamputtaget utan att röra befintliga installationen. Det borde bli bäst.
Eftersom jag då måste ta bort lamputtaget och göra en fast installation, jag bor i hyresrätt. Nej den väger knappast över 10 kg, det ska hålla.A AndersS skrev:
Det går ju att montera en kontakthona så blir det ingen fast installation. Och "gömma" kontakterna (hane-hona) i dosan, om det nu finns fästskruvar att använda på dosan som du kan fästa lampan med.E Enhanceme skrev:
En bild med kroken utskruvad så att du får loss täckkåpan skulle underlätta för oss att ge tips.
En baggis att fixa även i hyresrätt om fästpunkterna för lampan passar dosskruvarna. Med en honkontakt inköpt att byta till hade jag fixat det på en kvart.E Enhanceme skrev:
Visst det är inga svåra grejer, men jag tänker på framtiden när jag flyttar ut ur denna helvetes håla, så måste jag återställa alla kopplingar och uttag om jag börjar pula och ändra på dem nu.A AndersS skrev:
Jag har druckit två glas vin ikväll igen. Jag är fortfarande inställd på att bara köpa en krok, eller vad det kallas. En järnbit med en ögla som kan hängas fast i lamputtagets krok och sedan skruvas fast i lamparmaturen. Det borde funka bra, bara jag får ett hål i exakta mitten på lampan så att den inte börjar hänga snett sen, hahaha!
Hoppa över vinet och fixa lampan, på den tiden du skriver och argumenterar här hade du fixat det. Och att återställa tar och max 15 minuter. Sedan kan du fira den uppsatta lampan med vin.E Enhanceme skrev:Visst det är inga svåra grejer, men jag tänker på framtiden när jag flyttar ut ur denna helvetes håla, så måste jag återställa alla kopplingar och uttag om jag börjar pula och ändra på dem nu.
Jag har druckit två glas vin ikväll igen. Jag är fortfarande inställd på att bara köpa en krok, eller vad det kallas. En järnbit med en ögla som kan hängas fast i lamputtagets krok och sedan skruvas fast i lamparmaturen. Det borde funka bra, bara jag får ett hål i exakta mitten på lampan så att den inte börjar hänga snett sen, hahaha!
Argumenterat? Jag försöker hitta en bra långsiktig enkel lösningA AndersS skrev:


