2 x steghöjd + djupet på ett trappsteg = 630mm perfekt trappa.Ludde Jakobsson skrev:
Men man ska försöka att hålla sig mellan 590-650mm om man vill ha rn skön trappa att gå i. Där runt ca 180mm anses vara optimalt på steghöjd.
HJÄLP. Är jag dum i huvudet eller? Jag får inte till det. Trappan jag har tänkt är mellan ett pool-däck och en altan och höjdskillnaden är 88 cm och längden på trappan blir ca 453 cm. Jag hade tänkt att ha långa låga steg .. Typ 6 steg. När jag gjorde prototyper inser jag att det nedersta steget blir för högt och jag vet inte hur jag skall justera detta.
Min beräkning är att jag delar 88 /6 och då får jag ca 147 cm. Längden är 453 cm och detta delar jag på 6 vilket blir ca 75,5 cm långa steg. Hur jag än vrider och vänder på mina tal blir nedersta steget högre än de övriga stegen och höjdskillnaden motsvarar överliggarna. Eftersom altanen börjar vid den röda nollan på ritningen nedan så blir första stegen om man börjar vid den röda nollan 102+45 medan steg 2 blir -45+102+45. De övriga stegen blir alltså inte lika höga. Jag fattar inte hur jag skall få detta rätt. Och JA, jag är dum i huvudet.
Min beräkning är att jag delar 88 /6 och då får jag ca 147 cm. Längden är 453 cm och detta delar jag på 6 vilket blir ca 75,5 cm långa steg. Hur jag än vrider och vänder på mina tal blir nedersta steget högre än de övriga stegen och höjdskillnaden motsvarar överliggarna. Eftersom altanen börjar vid den röda nollan på ritningen nedan så blir första stegen om man börjar vid den röda nollan 102+45 medan steg 2 blir -45+102+45. De övriga stegen blir alltså inte lika höga. Jag fattar inte hur jag skall få detta rätt. Och JA, jag är dum i huvudet.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Du ska inte börja vid den röda nollan du kluddat dit. Du har väl ett lock på altanen också? Du ska börja från den utmärkta nollpunkten på första steget på ritningen. Det är den som kommer i nivå med trallen.
Det blir fem steg förövrigt, inte sex.
Det blir fem steg förövrigt, inte sex.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Det är lite klurigt detta och det måste man vara ödmjuk inför.
Tänk att det översta steget redan finns på den övre altanen.(Vilket det gör)
Tänk att det nedersta steget redan finns på nedre altanen. (Vilket det gör)
Du kan nu lägga en regel från övre altanen ner till den nedre altanen, där regeln ligger på den nedre altanen är din nollpunkt.
Nu gäller det, välj steghöjd. 88/6=147mm, ok?
Nu har vi dividerat med 6, men OBS! Du ska nu tillverka 5 steg, de imellan det översta och det nedersta. Lurigt, det är totalt 7 steg, du ska dela med 6, men tillverka 5 steg.
Regeln du lade dit från början, mät nu från den övre anläggningspunkten till den nedre anläggningspunkten och dela med 6, nu kan du markera ut var du ska ha trappnosen på de 5 steg du ska tillverka.
Hoppas du förstod bättre nu
Lycka till
Workingclasshero
Du kan nu lägga en regel från övre altanen ner till den nedre altanen, där regeln ligger på den nedre altanen är din nollpunkt.
Nu har vi dividerat med 6, men OBS! Du ska nu tillverka 5 steg, de imellan det översta och det nedersta. Lurigt, det är totalt 7 steg, du ska dela med 6, men tillverka 5 steg.
Regeln du lade dit från början, mät nu från den övre anläggningspunkten till den nedre anläggningspunkten och dela med 6, nu kan du markera ut var du ska ha trappnosen på de 5 steg du ska tillverka.
Lycka till
Workingclasshero
Tack för svaret. Jag bifogar en ritning. Jag har varit inne på detta men får inte till det i huvudet. Satt igår och lurade på om jag var tvungen att sänka reglarna men det måste ju bara vara matematiskt.. däremot får jag inte till det i alla fall känns det som.. Så här ser det ut.Workingclasshero skrev:
Hej
Lycka till
Workingclasshero
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så jag behöver alltså sänka bärlinan?F Finndjävel skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Ta ett foto på hur det ser ut.
Lägg sen en regel från övre altanen till den nedre.
Där nederdelen på regeln träffar den nedre altanen är din nollpunkt.
Mät då, då vet du hur lång trappan blir.
Det längdmått du anger är inte intressant.
/W
Ta ett foto på hur det ser ut.
Lägg sen en regel från övre altanen till den nedre.
Där nederdelen på regeln träffar den nedre altanen är din nollpunkt.
Mät då, då vet du hur lång trappan blir.
Det längdmått du anger är inte intressant.
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
HejLudde Jakobsson skrev:
Jag vet inte hur du har tänkt.
Har du bestämt att trappan ska bli så lång måste du sänka bärlinan.
Men lägg dit en regel och mät som jag sa.
Regeln visar då var trappnosarna hamnar, måtta med en brädbit och se var stegen hamnar.
Ta gärna en bild.
/W
Uppskattar verkligen din hjälp. Här ser du även hur jag tänkte göra. Bitarna är dock bara test och kanske inte i helt rätt storlek.Workingclasshero skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto