Hej,
Jag har ett nytt hus med spotlights i taket, de är alla av en form som jag aldrig sett och jag ser inte hur jag kan få loss ljuskällan för att byta. jag är van vid de som har sugpropp och man vrider men med dessa så finns inget glas framför och jag ser inte att något händer när jag vrider och knixar.
Någon som har koll på hur dessa lossas?
Tack
Spotlight i tak med synlig ljuskälla och reflektor utan frontglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spotlight i tak utan synligt glas eller sugpropp, fråga om hur man byter ljuskällan.
Skapa konto

Har du provat, att dra halogenlampan rakt ut?

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
P
ser ut som att det sitter en låsring ytterst mot glaset,går det att klämma ihop och demontera den där den är delad kanske?

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Har du provat, att dra halogenlampan rakt ut?
Det är en del av mitt problem jag kan trycka och dra i den delen som är justerbar
Justerbar spotlights armatur med löst sittande ytterring i taket.
Skapa konto

men då släpper/ger med sig ytterringen som sitter i taket

N NyHusägare2021 skrev:
med dessa så finns inget glas
Inget glas alls som skyddar den lilla "ljuskällekroppen"? Då gissar jag på en G4 sockel som dras rätt ut.

G4-sockellampa utan skyddande glas med synlig ljuskälla och två metallstift.
Skapa konto

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Jag har ngt liknande på mina bänkbelysningar. Glaset sitter lätt med metallramen du se på kanten (den hackiga) . Pilla loss glaset så sitter en vanlig g4 under

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
ser ut som att det sitter en låsring ytterst mot glaset,går det att klämma ihop och demontera den där den är delad kanske?
Ledsen men jag hänger inte riktigt med, när du säger glaset syftar du på reflektorglaset? För ringen runt är hård så den går inte att klämma och det finns inget glas framför
Närbild på en hand som pekar på en infälld spotlight utan synligt glas och med hård ring runt lampan.
Skapa konto

Alfredo Alfredo skrev:
Inget glas alls som skyddar den lilla "ljuskällekroppen"? Då gissar jag på en G4 sockel som dras rätt ut.

[bild]
Tack ska testa med den för den lilla i mitten sitter som berget

Larsa Larsa skrev:
Jag har ngt liknande på mina bänkbelysningar. Glaset sitter lätt med metallramen du se på kanten (den hackiga) . Pilla loss glaset så sitter en vanlig g4 under
Tack ska testa det med

Hej,
Jag kan inte dra ur den lilla ”piggen” den sitter stenhårt. Det jag har märkt nu är att jag kan snurra på reflektorglaset men det kvittar vilket håll jag snurrar det på så är det inget som kommer loss.

Är det 12VDC eller 230VAC?
Om det är 230 så ska man vrida några grader (eventuellt trycka lite för att komma över fjäderbelastningen) och sen dra ...
Halogen spotlightlampa märkt med "UNISON MR16 GU10 240V".
Skapa konto
GU10-sockel för halogen eller LED-lampa med två stickkontakter och isolerade kablar.
Skapa konto

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Är det 12VDC eller 230VAC?
Om det är 230 så ska man vrida några grader (eventuellt trycka lite för att komma över fjäderbelastningen) och sen dra ...
[bild] [bild]
Tack, tidigare ägare trodde att det var 230, ska försöka hitta ”läget”.

• Gilla
David-O
  • Laddar…

Bästa svaret

P
Går det att pilla bort den taggiga ringen,om man petar,klämmer ihop den där den är delad? Inbyggnadsspotlight med taggig ring och röd pil som pekar på delad punkt.
Skapa konto

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Håller med föregående nu när jag zoomar in.
Likt en låsring/segersäkring.

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Tack, det ska jag testa när jag kommer hem ikväll

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.