Hej, har köpt ett nytt takduschset med annat mått (150 mm) och tänkte byta ut min gamla Mora IINXX 2 blandare men jag blir inte klok på hur man får bort det gamla blandarfästet? jag vågar inte bända mellan kakelplattorna och fästet, det känns fel...men hylsan är lös och man kan snurra på de kopparfärgade rören som kommer ut ur väggen men de verkar inte vara gängade, nån som har. nån ide?

• Gammalt blandarfäste med kopparfärgade rör på kaklad vägg, osäker på hur det ska lossas utan att skada kakelplattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller i ett svart takduschset, synlig gängad anslutning, ovanför tvättställ med kakelgolv i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Komponenter för blandare; gängad metallhylsa, svarta och vita tätningar, liggande på vit yta intill kaklat väggparti i badrum.
    Skapa konto
  • Duschblandare monterad på kaklad vägg med synliga kopparfärgade rör och en lös hylsa, verkar svår att demontera.
    Skapa konto
Mja...de här adapernipplarna du har med vill jag nog påstå att de är mellan bef blandarfäste och blandaren? Du har ju inget att ersätta blandarfästet med?
Adapternippel i metall med gängor, troligen använd för anslutning mellan blandarfäste och blandare.
Skapa konto

Fotografen Fotografen skrev:
Mja...de här adapernipplarna du har med vill jag nog påstå att de är mellan bef blandarfäste och blandaren? Du har ju inget att ersätta blandarfästet med?
[bild]
Hmm, kan vara att jag måste köpa ett blandarfäste med, men problemet med att få bort det gamla fästet kvarstår, jag fick för mig att man gängar i excentern i rören från väggen och sen skall de svarta hylsorna täcka över?

Nej, de är gjorda för att sitta i det befintliga fästet. Det kan du nog inte byta utan att påverka tätskiktet. Men dina excenterkopplingar ser långa ut.

• Gilla
thomas.wahlentin
  • Laddar…
Testa googla efter monteringsanvisningen på just ditt blandarfäste.

• Illustration av instruktioner för demontering av ett blandarfäste med detaljerade steg för användning av skruvmejsel och justering av klämringar.
    Skapa konto
  • Gilla
MM13 och 1 till
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Testa googla efter monteringsanvisningen på just ditt blandarfäste.
Tack, provar
Med vänlig hälsning, Thomas

Precis du saknar blandarfästet. För att demontera den befintliga behöver du demontera stödhylsorna och låsringarna på rören. För det är väl plaströr?

AXS
Är väl limmat med silikon? Såga med fiskelina eller liknande tunn tråd.

Men är inte med på varför du ska byta den, vad vinner du?

T Tompafix skrev:
Precis du saknar blandarfästet. För att demontera den befintliga behöver du demontera stödhylsorna och låsringarna på rören. För det är väl plaströr?
Hej, tror det ja..tack för hjälpen!

AXS AXS skrev:
Är väl limmat med silikon? Såga med fiskelina eller liknande tunn tråd.

Men är inte med på varför du ska byta den, vad vinner du?
Den nya blandaren är 150 istället för som den gamla som var 160 mm så jag behöver få dit de nya excenterkopplingarna om jag fattat det rätt här...

Antingen sätter du excenterkopplingar i det befintliga fästet, eller byter fästet. Om det ens är möjligt utan stora ingrepp.

D Daniel 109 skrev:
Antingen sätter du excenterkopplingar i det befintliga fästet, eller byter fästet. Om det ens är möjligt utan stora ingrepp.
Känns som om jag gjort en liten miss här, borde köpt en blandare med samma mått :-)
Det saknas gängor i de kopparfärgade 'rören' som sticker fram ur 'hylsorna' nämnligen..

thomas.wahlentin thomas.wahlentin skrev:
Den nya blandaren är 150 istället för som den gamla som var 160 mm så jag behöver få dit de nya excenterkopplingarna om jag fattat det rätt här...
Just så, och excenterkopplingarna ska in i det befintliga blandarfästet.
Går du in i vägen blir det jox med tätskikt osv.
Låt bli blandarfäset!!

Fotografen Fotografen skrev:
Just så, och excenterkopplingarna ska in i det befintliga blandarfästet.
Går du in i vägen blir det jox med tätskikt osv.
Låt bli blandarfäset!!
Hmm, fast det passar nog inte så bra...ser inga gängor i det befintliga röret som kommer ur väggen

• Närbild av ett metallrör med en öppen ände som saknar gängor, monterat på en kaklad vägg.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.