Har två vita stolar och en vit hylla jag vill få bort färgen på och betsa/lacka, samt en brun stol jag endast vill fräscha upp då jag gillar färgen. Vilken metod ska jag köra på? Vilket färgborttagningsmedel är mest effektivt för detta? Och hur gör jag med den bruna stolen? Går det att betsa/olja in utan att behöva slipa ner allt och göra om? Tacksam för svar.
Produkter som diskuteras: "färgborttagning"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Få bort den vita färgen med färgborttagare(tjockflytande lösningsmedel) ska nog gå bra.
En risk om man sölar förmycket med lösningsmedel är att tunnflytande färg sugs in i träet.
Lackade möbler som målats vita kan gå hyfsat bra att återställa till ursprunglig nyans.
Ska tex en grönbetsad stol betsas brun får man nog slipa mycket.
En risk om man sölar förmycket med lösningsmedel är att tunnflytande färg sugs in i träet.
Lackade möbler som målats vita kan gå hyfsat bra att återställa till ursprunglig nyans.
Har du någon färgborttagare du rekommenderar?blackarrow skrev:
Få bort den vita färgen med färgborttagare(tjockflytande lösningsmedel) ska nog gå bra.
Har du provat att skrapa?
Värmepistol är väl mest miljövänliga metoden.M Möbelfantasten skrev:
Alcro färgbortagare, geleformad, jag har en gammal burk.
Nu säljs denna som liknar min burk
https://alcro.se/produkter/fargborttagare
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur får man lättast bort en massa häckstubbar?
Häckar, Buskar & Träd -
Hur får jag lättast bort de här stubbar/rötterna?
Häckar, Buskar & Träd -
Hur får man lättast bort fogskum runt ett fönster?
Fönster & Dörrar -
Hur får man bort falu rödfärg lättast?
Fasad -
Hur får man bort galvanisering lättast?
Övrigt husrelaterat