Den jägaren vill jag inte ha i närheten av mitt hem...

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den jägaren vill jag inte ha i närheten av mitt hem...
Håller helt med dig och jag vill inte jaga tillsammans med en sån där skjutkåt jägare.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
A
Ni är bara avundsjuka då han fällde så många med sådan precision. En normal svensk jägare träffar knappt ett stillastående svin😉😂

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ni är bara avundsjuka då han fällde så många med sådan precision. En normal svensk jägare träffar knappt ett stillastående svin😉😂
Det är inte jägarmässigt att skjuta så där, han har ju noll koll på om nån är sårskjuten och behöver ett skott till.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Det är inte jägarmässigt att skjuta så där, han har ju noll koll på om nån är sårskjuten och behöver ett skott till.
Noll koll är väl att ta i å det grövsta, då han sköt 7 skott på 6 svin = koll på vad han fällde. Men vad vet jag, är ingen jägare men har varit med på eftersök där endast ett svin skjöts och fortsatte in några meter i tät granskog

Tokslut Tokslut skrev:
Noll koll är väl att ta i å det grövsta, då han sköt 7 skott på 6 svin = koll på vad han fällde. Men vad vet jag, är ingen jägare men har varit med på eftersök där endast ett svin skjöts och fortsatte in några meter i tät granskog
Man skjuter inte på ett nytt djur förän man vet att det första ligger. Det har han ingen koll på.

M Mikko58 skrev:
Man skjuter inte på ett nytt djur förän man vet att det första ligger. Det har han ingen koll på.
Filmen visar ju tom att han gör så, men jag vill inte förstöra tråden mer så avslutar här

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nissens
Rejäl skrev:
En normal svensk jägare träffar knappt ett stillastående svin😉😂
Detta påstående måste vara med på topp tre listan över de mest obegåvade uttalandena på Byggahus!

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Detta påstående måste vara med på topp tre listan över de mest obegåvade uttalandena på Byggahus!
Trots smileysarna så förstår du inte skämtet inte lätt Nissens🤷

Nissens Nissens skrev:
Du verkar leva i en pseudovärld. Begriper du att det är mat du pratar om?

Vildsvin är inte skadedjur. Vildsvin är ett vilt djur som hör hemma i den svenska faunan - precis som älgar, rävar och harar…
Vi utrotade eländet en gång, och sedan släppte några &%"#=& ut eländet från hägnen igen, och slå lurade jägarorganisationerna på en majoritet i Sveriges Riksdag att vi skulle acceptera eländet som en del av den svenska faunan.

Som djurbonde, vet jag egentligen i vilket som är värst: vildsvinen som äter upp grödorna och bökar sönder, hjortarna som går fram som gräshoppssvärmar och äter vartenda ax och tar 30-50% av vallskörden, eller möjligen vargarna som stressar nöt genom stängsel, eller dödar hela fårflockar...

Nu måste vi stängsla mot varg och björn, mot vildsvin och hjortar, arter som hade begränsad utbredning i Sverige före år 2000 ungefär.
Vi förlorar massor med intäkter varje år på de här djurslagen, och flera andra som ökat enormt, de här förlusterna hamnar som höjda matpriser för alla i Sverige.

Hade vi bönder fått vara med och påverka riksdagsbeslutet 1987, så hade vi sagt "nej".

• Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Rejäl skrev:
Trots smileysarna så förstår du inte skämtet inte lätt Nissens🤷
Jodå, men jag ville inte.
För trots smileys så är det ett fånigt påstående.

Ungefär som att skriva:

Alla kvinnor är horor. 😂😂🤣🤣

Trots smileys så är det ett korkat uttalande.

Inte lätt Rejäl. 🤷🏼‍♂️

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Nissens
S skogaliten skrev:
Vi utrotade eländet en gång, och sedan släppte några &%"#=& ut eländet från hägnen igen, och slå lurade jägarorganisationerna på en majoritet i Sveriges Riksdag att vi skulle acceptera eländet som en del av den svenska faunan.
Vi utrotade vargen också, skall vi göra det igen, eller acceptera att den liksom vildsvinen tillhör den svenska faunan?
S skogaliten skrev:
Som djurbonde, vet jag egentligen i vilket som är värst: vildsvinen som äter upp grödorna och bökar sönder, hjortarna som går fram som gräshoppssvärmar och äter vartenda ax och tar 30-50% av vallskörden, eller möjligen vargarna som stressar nöt genom stängsel, eller dödar hela fårflockar...
Ja, det är inte lätt, men det är vi som inkräktar, inte tvärtom.
S skogaliten skrev:
Nu måste vi stängsla mot varg och björn, mot vildsvin och hjortar, arter som hade begränsad utbredning i Sverige före år 2000 ungefär
Så är det.
S skogaliten skrev:
Vi förlorar massor med intäkter varje år på de här djurslagen, och flera andra som ökat enormt, de här förlusterna hamnar som höjda matpriser för alla i Sverige.
Men du klagar inte på att älgstammen gått ned?
S skogaliten skrev:
Hade vi bönder fått vara med och påverka riksdagsbeslutet 1987, så hade vi sagt "nej".
Fick inte bönder vara med? Fanns inte centerpartiet då?

• Gilla
Edvert och 1 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Jodå, men jag ville inte.
För trots smileys så är det ett fånigt påstående.

Ungefär som att skriva:

Alla kvinnor är horor. 😂😂🤣🤣

Trots smileys så är det ett korkat uttalande.

Inte lätt Rejäl. 🤷🏼‍♂️
Vissa förstår andra inte Nisse Nissens🤷😂

Nissens Nissens skrev:
Vi utrotade vargen också, skall vi göra det igen, eller acceptera att den liksom vildsvinen tillhör den svenska faunan?

Ja, det är inte lätt, men det är vi som inkräktar, inte tvärtom.

Så är det.

Men du klagar inte på att älgstammen gått ned?

Fick inte bönder vara med? Fanns inte centerpartiet då?
Älgstammen har gått ner, från de uppblåsta nivåer som den hade under/efter "Älgexplosionen". Den börjar normaliseras, men en del av minskningen beror på att älgen, som egentligen är en rätt "blyg och försynt" art, har svårt med konkurrensen från de av människor medvetet utsatta, fodrade och hjälpta "viltarterna" som ffa representeras av Vildsvin, och Dovhjort, samt en och annan (faktiskt illegal) utsättning av Mufflonfår.

Det är människor som vill jaga som hobby, men helst ska det vara lika lättjagat som att skjuta med luftgevär på ett nöjesfält ("vinst varje gång"), som fodrar viltet med ensilagebalar, sockerbetor och annat, som ser till att det blir löjligt uppblåsta viltstammar.

Det är mycket stora markägare, ofta stora gods, som blåser upp viltstammarna, för att sedan sälja jakt storstadsbor, som har stor del i att det finns för mycket vilt, vilket drabbar landsbygdsbefolkningen i allmänhet, och bönder i synnerhet många mil runt godsen.

Det finns inte naturligt foder så det räcker, det är endast med hjälp från människor som det blir löjligt stora viltstammar.

Utan utfodring, och med en genomtänkt avskjutningsstrategi, så skulle vi kunna ha måttliga, lagom stora stammar med både hjort och vildsvin, men då skulle ju inte de där godsen kunna tjäna stora pengar på att sälja jakt längre.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S skogaliten skrev:
Älgstammen har gått ner, från de uppblåsta nivåer som den hade under/efter "Älgexplosionen". Den börjar normaliseras, men en del av minskningen beror på att älgen, som egentligen är en rätt "blyg och försynt" art, har svårt med konkurrensen från de av människor medvetet utsatta, fodrade och hjälpta "viltarterna" som ffa representeras av Vildsvin, och Dovhjort, samt en och annan (faktiskt illegal) utsättning av Mufflonfår.
Du påstår alltså att älgstammen konkurreras ut av bl.a vildsvin, dovhjort och mufflonfår???
Inget av de djuren konkurrerar med älgen. Antar att du skämtar, om inte så får du öäsa på bättre…
Det som tar ordentligt på älgstammen är förutom jakten självklart vargen. Ett vargreviir tar en älg i veckan, alltså ca 50 älgar per år.

Sedan finns det tecken som tyder på att älgstammen lider av klimatförändringarna också.

Ett råd till dig är att inte sprida en massa påhitt som om de vore fakta…
S skogaliten skrev:
Det är människor som vill jaga som hobby, men helst ska det vara lika lättjagat som att skjuta med luftgevär på ett nöjesfält ("vinst varje gång"), som fodrar viltet med ensilagebalar, sockerbetor och annat, som ser till att det blir löjligt uppblåsta viltstammar.
Herregud. Du har ingen aning om vad du pratar om. Av den tid en jägare lägger ned på jakt get 95% av tiden inget kött i frysboxen.
Det märks verkligen att du inte vet något om det du skriver om.
S skogaliten skrev:
Det är mycket stora markägare, ofta stora gods, som blåser upp viltstammarna, för att sedan sälja jakt storstadsbor, som har stor del i att det finns för mycket vilt, vilket drabbar landsbygdsbefolkningen i allmänhet, och bönder i synnerhet många mil runt godsen.
Vet du om att staten och kyrkan tillhör de största skogsägarna? Tror du på riktigtvatt de vill ”blådsa upp” viltstammarna? Vet du ens något om hur ett ÄSK fungerar?
S skogaliten skrev:
Det finns inte naturligt foder så det räcker, det är endast med hjälp från människor som det blir löjligt stora viltstammar.
Vilket vilt tänker du på? Varg? Älg? Dov? Björn? Fria fantasier….
S skogaliten skrev:
Utan utfodring, och med en genomtänkt avskjutningsstrategi, så skulle vi kunna ha måttliga, lagom stora stammar med både hjort och vildsvin, men då skulle ju inte de där godsen kunna tjäna stora pengar på att sälja jakt längre.
Har du någon aning om hur stort Sverige är? Hur mycket vildsvin och hjortar tror du det finns i den norra halvan av Sverige??? 😂😂

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.